تاریخ انتشار : سه شنبه 11 شهریور 1399 - 20:30
کد خبر : 17384

پیمانه اقتصادی

پیمانه اقتصادی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. به گزارش  اقتصاددان : این پیمانه تیتر‌هایی همچون عرضه املاک مازاد بانک‌ها در بورس کالای ایران آغاز شد، احتمال

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش  اقتصاددان : این پیمانه تیتر‌هایی همچون عرضه املاک مازاد بانک‌ها در بورس کالای ایران آغاز شد، احتمال ورود بورس آمریکا به روند اصلاح، نگاه سرمایه‌ای به بازار مسکن موجب آشفتگی بازار شد، فروش سهام عدالت بدون اجازه سهامداران ممنوع است و بازگشت پرقدرت هیوندای به چین را در بر دارد.

بورس دوباره قرمزپوش شد

امروز شاخص کل با ۴۳۲۹۴ واحد کاهش معادل منفی ۲٫۵۱ درصد به یک میلیون و ۶۸۴ هزار و ۷۴۱ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با ۱۱۳۵۷ واحد کاهش معادل منفی ۲٫۵۱ درصد به ۴۴۱ هزار و ۹۷۵ واحد، شاخص کل هم وزن با ۶۵۱۵ واحد کاهش معادل منفی ۱٫۴۱ درصد به ۴۵۵ هزار و ۹۹۱ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۴۲۷۳ واحد کاهش معادل منفی ۱٫۴۱ درصد به ۲۹۹ هزار و ۹۶ واحد، شاخص آزاد شناور با ۴۹۸۴۴ واحد اکاهش معادل منفی ۲٫۱۲ درصد به دو میلیون و ۲۹۸ هزار و ۹۷۱ واحد، شاخص بازار اول با ۲۸۱۹۸ واحد کاهش معادل منفی ۲٫۲۲ درصد به یک میلیون و ۲۳۹ هزار و ۴۸۳ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۰۱۵۸۶ واحد کاهش معادل منفی ۲٫۹۲ درصد به ۳ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۲۰۲ واحد رسید.

گزارش بورس امروز سه شنبه 11 شهریور 99/ بازگشت به کانال یک میلیون و 600 هزار واحدی/ 410 نماد در صف فروش!

گزارش بورس امروز سه شنبه 11 شهریور 99/ بازگشت به کانال یک میلیون و 600 هزار واحدی/ 410 نماد در صف فروش!

 

عرضه املاک مازاد بانک ها در بورس کالای ایران آغاز شد

با انتشار اطلاعیه فروش سه ملک شامل یک قطعه زمین و دو باب واحد تجاری از سوی یکی از بانکهای کشور، فروش املاک مازاد بانک ها در بورس کالای ایران کلید خورد. به نقل از بورس کالای ایران؛ یکی از بانک‌های کشور به عنوان نخستین بانک برای تکالیف قانونی خود برای واگذاری املاک مازاد خود از مسیر بازار سرمایه، یک قطعه زمین با کاربری مسکونی – تجاری و دو ملک تجاری را برای فروش در بورس کالا با استفاده از مکانیسم حراج آگهی کرد.

سخنگوی دولت: از بورس حمایت می کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند حمایت دولت از بازار سرمایه و تقویت برخی نمادهای شاخص‌ساز صرفاً برای فروش سهام صندوق‌های ETF و جذب نقدینگی برای آن است، پس از عرضه سهام دولت در قالب این صندوق‌های سرمایه‌گذاری، حمایت دولت از بورس چگونه ادامه می‌یابد و آیا دولت برای تقویت سهم‌های غیرشاخص‌ساز بازار برنامه‌ای دارد، گفت: این سوال بر یک پیش فرض غلط استوار است. حمایت از بازار سرمایه در دولت‌های گذشته هم دنبال می‌شده است و در این دولت به عنوان یکی از بازارهای با ثبات اقتصادی از طریق تامین مالی برای تولید مورد توجه قرار گرفته است. به طور طبیعی حمایت از هر بازاری چه در بازار کالا، پولی و مالی و سرمایه کارکردها و آثار مختلفی از جمله جذب نقدینگی دارد. برنامه دولت حمایت، تقویت و تعمیق بازار سرمایه است. حمایت چند ساله دولت از بازار سرمایه نشان دهنده سیاست اصولی دولت در حمایت از بازار سرمایه بوده و در قالب ETF ها متوقف نمی‌ماند. صندوق‌های ETF یکی از ابزارهای مشارکت مردم با پول‌های اندک در بازار سرمایه هستند. اتفاقاً ۲۰ درصد تخفیف در ETF برای حمایت از مردم با پول‌های اندک در مشارکت بازار سرمایه است. بازار سرمایه باعث ایجاد سرمایه گذاری جدید با جمع آوری نقدینگی‌ها خواهد شد. از سرکشی نقدینگی پیشگیری و علاوه بر کاهش تورم، به آنها جهت‌گیری‌های صحیح برای افزایش توان سرمایه گذاری و رشد تولید و اقتصاد را می‌دهد. به نقل از مهر؛ وی ادامه داد: ایجاد ظرفیت و امکان برای مردم و شرکت‌های بخش خصوصی از اقدامات در حال پیگیری است و وظیفه ماست در کنار نقد سازنده در کنار بازار بورس با اقدامات بر هم زننده و روانی جامعه مقابله کنیم.

مرکز آمار: رشد اقتصادی منفی شد

طبق اعلام مرکز آمار ایران محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سه ماهه اول سال ١٣٩٩ به رقم  ١۶۵۶ هزار میلیارد ریال با نفت و ١۴۴۵ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالیکه این رقم  در فصل مشابه سال قبل با نفت ١٧١۶ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ١۴٧١ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد منفی ۳.۵ درصدی محصول ناخالص داخلی  با نفت و  منفی ١.٧ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل دارد. طبق این گزارش  در فصل بهار ١٣٩٩ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ٠,١، گروه صنایع و معادن ۴.۴ –  و گروه خدمات  ٣.۵- درصد نسبت به فصل بهار سال ١٣٩٨، رشد داشته است.

احتمال ورود بورس آمریکا به روند اصلاح

بلومبرگ: جفری سات، سهامدار با سابقه بورس آمریکا، معتقد است که ممکن است، به زودی شاهد اصلاح بازار بورس آمریکا باشیم. وی که قبلا کارشناس مؤسسه ریموند جیمز، نیز بوده می‌گوید، به نظر می‌رسد بورس آمریکا در شرایط «بیش‌خرید» قرار داشته و میزان معاملات به خاطر وجود تقاضای بالا برای خرید از متوسط ۲۰۰ روز گذشته بیشتر بوده است. به گفته این سهامدار، علیرغم رشد شاخص‌ها اما روند بازار روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و این مسئله نشان دهنده احتمال اصلاح ۵ تا ۱۰ درصدی در بازار است. سات معتقد است که بورس آمریکا به بیشینه خود در کوتاه مدت نزدیک شده است. این کارشناس بازار سهام آمریکا پیشتر نیز درباره احتمال سقوط سنگین بورس آمریکا در ماه فوریه بر مبنای سیگنال‌های تکنیکال هشدار داد. پس از هشدار وی S&P500 هشت درصد از ارزش خود را در همان ماه از دست داد و در ماه بعد نیز ۱۲ درصد به خاطر شیوع کرونا منفی شد.

دلار در صرافی های مجاز گران تر شد

در معاملات امروز (سه شنبه یازدهم شهریورماه ۹۹) بازار ارز، شاهد گران تر شدن دلار آمریکا و سایر ارزها هستیم. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۳۳۰۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۳۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز قبل، ۲۵۰ تومان گران تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها به نرخ ۲۷۵۰۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۲۷۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز قبل، ۲۵۰ تومان گران تر شده است. افزایش نرخ دلار و یورو در صرافی های بانکی و مجاز در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد در کانال ۲۴ هزار تومان در نوسان است.

ادامه افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

قیمت سکه و طلا  امروز (یازدهم شهریور) همچنان به روند افزایشی خود را که از روز گذشته آغاز شده، ادامه داد و بر این اساس در ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته،  به بهای ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی به ارزش ۱۱ میلیون تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه به بهای پنج میلیون و ۵۷۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون و ۱۴۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. به نقل از ایرنا؛ علاوه براین در بازار طلا نیز قیمت‌ها نسبت به روز کاری گذشته افزایش داشتند و امروز یک گرم طلای خام ۱۸عیار به ارزش یک میلیون و ۱۱۳ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز ارزش چهار میلیون و ۸۲۵ هزار تومان داشت.

سیگنال افزایشی به بازار طلا با کاهش ارزش دلار

رویترز: قیمت طلا در معاملات امروز به بالاترین سطح در دو هفته گذشته رسید زیرا ارزش دلار به کمترین میزان در چند سال گذشته کاهش یافت. کاهش ارزش دلار ناشی از احتمال پایین ماندن نرخ بهره برای مدت بیشتری است. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۲۱٫۸۶ دلار افزایش ۱۹۸۹٫۶۶ دلار فروخته شد. این فلز گرانبها در در ساعات اولیه معاملات به ۱۹۸۹٫۴۲ دلار، بالاترین رقم از ۱۹ آگوست رسید. جفری هالری، تحلیلگر ارشد بازار گفت: «با توجه اینکه انتظار می رود ، ارزش دلار پایین بماند، ما انتظار داریم، بهای طلا بالاتر رود و دوباره به ۲۰۰۰ دلار در هر اونس برسد.» شاخص دلار در برابر رقبایش به کمترین میزان در دو سال گذشته رسید، طلا را برای مالکان ارزهای دیگر گران ساخت. سیاست پولی جدید فدرال رزرو که می‌تواند برای مدت طولانی‌تری نرخ تورم را اندکی بالا ببرد و نرخ بهره را پایین نگه دارد، سبب فروش یکجای دلار و حرکت پول به سمت طلا شده است. نرخ بهره پایین هزینه‌های نگهداری طلا که دارایی بدون بهره است را کاهش می‌دهد.

بازگشت پرقدرت هیوندای به چین

 شرکت هیوندای موتور براساس برنامه تازه‌اش در جهت جبران عقب‌ماندگی خود در بازار چین، قصد دارد طی پنج سال آتی، ۹ مدل جدید از محصولات خود را در این کشور عرضه کند. براساس اعلام بزرگ‌ترین خودروساز کره‌، این شرکت به تازگی نسل جدید سوناتا را در بازار چین عرضه کرده و این نخستین محصول از چند خودرویی است که قرار است در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان عرضه شوند. طراحی کلی سوناتا که در ماه جولای در بازار چین عرضه شد، شبیه به نسل هشتم سوناتا است اما اندکی طول آن اضافه شده است. در فهرست خودروهایی که هیوندای برای بازار چین در نظر گرفته، اسامی آوانته، میسترا و لافستا که برای بازار این کشور طراحی شده‌اند، به چشم می‌خورد. در زمینه خودروهای برقی نیز قرار است آیکونیک ۵ در چین عرضه شود.

نگاه سرمایه‌ای به بازار مسکن موجب آشفتگی بازار شد

رئیس کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در صفحه خود در فضای مجازی نوشت:

«هجوم نقدینگی‌های سرگردان و نگاه سرمایه‌ای برخی افراد به بازار مسکن در سالیان گذشته باعث آشفتگی بازار، تورم و شکل‌گیری قیمت‌های نجومی مسکن شده است. تصویب و اصلاح قانون مالیات بر عایدی مسکن یکی از راه‌های کنترل بازار مسکن و کوتاه کردن دست دلالان است تا مسکن به خریداران واقعی برسد.»

فروش سهام عدالت بدون اجازه سهامداران ممنوع است

محمود حسنلو مدیر فنی طرح سهام عدالت شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر فروش ۳۰ درصد دوم سهام مشمولان سهام عدالت بدون اجازه آن‌ها اظهار کرد: بانک‌ها و کارگزاران تنها بعد از ثبت سفارش سهامداران، اجازه فروش سهام عدالت مشمولان را دارند. او بیان کرد: در روز‌های اخیر برخی از فروشندگان سهام عدالت اعلام کرده‌اند که وجوه اضافی به حسابشان واریز شده است که این امر شائبه فروش بیش از ۳۰ درصد از سهام عدالت ایشان را به وجود آورده بود که این موضوع تنها به دلیل نحوه محاسبه و زمان فروش سهام عدالت این افراد است به طوری که مشکلی در این زمینه وجود ندارد. حسنلو در مورد فرایند فروش سهام مشمولان سهام عدالت افزود: سفارش فروش سهام عدالت از طریق شعب بانک‌ها به صورت ۳۰ و ۶۰ درصد است، اما این سفارش‌ها در شرکت‌های کارگزاری به صورت انتخاب سهم و بین یک تا ۶۰ درصد انجام می‌شود.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....