تاریخ انتشار : شنبه 1 شهریور 1399 - 20:59
کد خبر : 16265

پیمانه اقتصادی

پیمانه اقتصادی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار در صرافی‌های بانکی ثابت ماند، سکه در بازار تهران به چند میلیون تومان رسید؟، نرخ تورم نقطه‌ای مرداد به چند درصد رسید؟، حق مسکن کارگران از تیرماه پرداخت می‌شود، حیف است جوانان رویای خانه‌دار شدن داشته باشند، فراخوان فولکس در استرالیا و پیش بینی قیمت طلا در بازار جهانی را

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار در صرافی‌های بانکی ثابت ماند، سکه در بازار تهران به چند میلیون تومان رسید؟، نرخ تورم نقطه‌ای مرداد به چند درصد رسید؟، حق مسکن کارگران از تیرماه پرداخت می‌شود، حیف است جوانان رویای خانه‌دار شدن داشته باشند، فراخوان فولکس در استرالیا و پیش بینی قیمت طلا در بازار جهانی را در بر دارد.

اقتصاددان هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

 

بورس شهریور را منفی آغاز کرد

شاخص کل با ۳۰۰۰۸ واحد کاهش معادل منفی ۱٫۷۱ درصد به یک میلیون و ۷۲۷ هزار و ۲۲۱ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با ۷۸۸۰ واحد کاهش معادل منفی ۱٫۷۱ درصد به ۴۵۳ هزار و ۵۸۳ واحد، شاخص کل هم وزن با ۷۳۷۶ واحد کاهش معادل منفی ۱٫۵۳ درصد به ۴۷۴ هزار و ۴۲۰ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۴۸۳۹ واحد کاهش معادل منفی ۱٫۵۳ درصد به ۳۱۱ هزار و ۲۶۶ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۵۹۸۹ واحد کاهش معادل منفی ۱٫۵۱ درصد به دو میلیون و ۳۴۲ هزار و ۸۸۲ واحد، شاخص بازار اول با ۱۳۶۹۹ واحد کاهش معادل منفی ۱٫۰۹ درصد به یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۴۴۴ واحد و شاخص بازار دوم با ۹۳۹۵۳  واحد کاهش معادل منفی ۲٫۵۸ درصد به ۳ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۷۵۵ واحد رسید.

گزارش بورس امروز شنبه 1 شهریور 99/ کدام نمادها با بیشترین تقاضا رو به رو بودند؟

گزارش بورس امروز شنبه 1 شهریور 99/ کدام نمادها با بیشترین تقاضا رو به رو بودند؟

چرا حقوقی‌ها از سهامداران حقیقی حمایت نمی‌کنند؟

همایون دارابی درباره علت ریزش شاخص بورس در دو هفته اخیر گفت: همواره شاخص کل بورس بعد از رسیدن به رقم‌های با مقاومت روانی، دچار اصلاح می‌شد که این بار در شاخص دو میلیون واحد اصلاح و استراحت بازار رخ داد. هرچند که در ریزش دو هفته اخیر شاخص کل، میزان اصلاح قیمت‌ها بیش از زمان پیش بینی شده بود. وی درباره علل این اتفاق گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل اصلاح قیمت‌ها، آزادسازی ۳۰ درصد دوم سهام عدالت بود. علت دیگر ریزش‌های اخیر در بازار سهام، اختلاف دو وزارت نفت و اقتصاد بر سر عرضه دارا دوم بود که به بازار شوک ایجاد کرد.

وی درباره علت عدم حمایت حقوقی‌ها از سهامداران حقیقی در زمان اصلاح قیمت سهام، اظهار داشت: این اتفاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اولاً اینکه حقوقی‌ها نیز مانند حقیقی‌ها به دنبال شناسایی سود و نوسان گیری بازار هستند. همچنین بخشی از حقوقی‌های فعال در بازار، صندوق‌های با درآمد ثابت بودند که آنها نیز ملزم به کاهش سطح سهام موجود در سبد صندوق‌های خود به ۵ درصد شدند و نمی‌توانستند از حقیقی‌ها حمایت کنند. دلیل دیگر می‌توان به عدم همراهی حقوقی‌های وابسته به دولت اشاره کرد که علیرغم آنکه می‌بایست نقش حمایتی داشته باشند آنها نیز پی کسب سود از بازار بوده و از حمایت حقیقی‌ها خودداری کردند.  دارابی درباره نقش ناظر بازار و سیاست گذار بورس در جلوگیری از ریزش‌های سنگین در اصلاح قیمت‌ها، گفت: اگرچه باید منتظر بمانیم تا بازار جریان طبیعی خود را پیدا کند اما ناظر بازار و مدیر فعالیت‌های بازار نیز باید نقش رگولاتوری خود را در شرایط مختلف رشد و صعود و سقوط شاخص ایفا کند. به گفته این کارشناس سرمایه اگرچه بازار سرمایه یک بازار دینامیک است و نمی‌توان با قوانین ثابت آن را اداره کرد و در نتیجه تغییر تصمیم‌های ناظر بازار و تعدد قوانین فی نفسه اقدام بدی نیست، اما تعدد تصمیم گیری های روزهای اخیر و غیرکارشناسی و بدون مطالعه بودن آنها از دیگر عوامل طولانی شدن اصلاح قیمت سهام در بازار سرمایه بود.

دلار در صرافی های بانکی ثابت ماند

امروز هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، به قیمت ۲۲۴۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۲۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز پنج شنبه، بدون تغییر می‌باشد. همچنین هر اسکناس یورو  در صرافی‌های مجاز و بانکی به نرخ ۲۶۶۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۶۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که همانند دلار، بدون تغییر می‌باشد.

سکه در بازار تهران به چند میلیون تومان رسید؟

 بهای طلا و سکه در بازار امروز (شنبه) شاهد روند نزولی بود و در این بازار سکه تمام بهار آزادی با کاهش قیمت ۲۵۰ هزار تومانی به بهای ۱۰ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان فروخته شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز کاهش بهای ۲۵۰ هزار تومانی داشت و به ارزش ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در بازار مبادله شد. نیم سکه به بهای پنج میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت دو میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز با ارزش یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان معامله شدند. کاهش قیمت ها در بازار طلا هم باعث شد تا یک گرم طلای خام ۱۸عیار به ارزش یک میلیون و ۲۹ هزار تومان فروخته و هر مثقال طلا نیز با قیمت چهار میلیون و ۴۶۰ هزار تومان معامله شود.

نرخ تورم نقطه‌ای مرداد به چند درصد رسید؟

مرکز آمار: نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ماه ١٣٩٩ به عدد ۳۰.۴ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۳۰.۴ درصد بیشتر از مرداد ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. نرخ تورم نقطه‌ای مرداد ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ۳.۵ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۵ و احد درصدی به ۲۶ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٢.٨ واحد درصدی به ۳۲.۶ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۳۰.۶ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۳.۶ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۲۹.۶ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۷ واحد درصد افزایش داشته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه مرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ۲۵.۸ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ۰.۶ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۲۵.۹ درصد و ۲۵.۴ درصد می‌باشد که به ترتیب ۰.۵ و ١.٠ واحد درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته است.

نوبخت: پای دلار ۴۲۰۰ ایستاده‌ایم؛ در تلاشیم که شرمنده مردم نشویم

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: ارز ۴۲۰۰ تومان را ۲ سال است وارد بازار کردیم و پای آن ایستاده‌ایم، دولت از اخذ مابه‌التفاوت ریالی ارز دولتی صرف‌نظر کرد تا بتواند بازار را کنترل کند. نوبخت با اشاره به فشار وارده به دولت در کنترل معیشت مردم بیان کرد: نمی‌توانیم سختی‌ها را به طور واضح بیان کنیم، اما در تلاشیم که شرمنده مردم نشویم. همکاران دولتی دوران سخت و غیر رفاه کشور را تجربه کرده اند. شرمنده مردم هستیم که آنطور که باید طبق برنامه پیش نرفتیم.

حق مسکن کارگران از تیرماه پرداخت می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران از تیرماه اجرایی می‌شود. وی افزود: براساس مصوبه هیات وزیران افزایش حق مسکن از نخسیتن روز تیرماه لازم الاجراست. وی، درباره پرداخت حداقل حقوق به کارگران در مناطق آزاد تاکیدکرد: این موضوع شنیده شده و براین اساس تاکید می‌کنم که در همه نقاط کشور حقوق کارگران باید طبق قانون کار پرداخت شود و همه باید تلاش کنند که خدمات بیشتری به کارگران ارائه دهند. وزیر تعاون درباره پرداخت بیمه بیکاری کرونا به متقاضیان گفت: سامانه ثبت بیمه بیکاری کارگران با مشکل مواجه شده بود که در حال حاضر رفع شده است.

وی افزود: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا مشمولان به میزان ۵۵ درصد حداقل مزد کارگران به علاوه ۵ درصد برای هر سر عائله دریافت کنند. کسانی که از ۲۰ اسفند سال گذشته تاکنون بیکار شده‌اند، مشمول این بیمه بیکاری می‌شوند. وزیر تعاون درباره عرضه سهام بیشتر شستا در بورس، گفت: مطابق مصوبه دولت برای نهادهای عمومی غیردولتی و فعالیت‌های خارج از دولت قرار شد شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند تا پایان امسال ۲۵ درصد سهام خود را در بورس ارائه کنند. ارزش شرکت شستا هنگام عرضه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بود که الان ارزش بازاری آن به حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و اگر ۲ درصد از سهام این شرکت هم بیشتر در بورس ارائه شود، حجم بالایی خواهد بود، اما ما متعهد هستیم تا پایان سال ۲۵ درصد از سهام شستا را در بورس ارائه کنیم.

نیکزاد: مردم به دلیل گرانی قدرت خرید مسکن را ندارند/ حیف است جوانان رویای خانه‌دار شدن داشته باشند

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید براینکه مصوبه مالیات بر خانه‌های خالی راه‌های فرار مالیاتی را خواهد بست، گفت: مجلس بزودی سه مصوبه دیگر به شرط تصویب نمایندگان در صحن علنی برای جلوگیری از تبدیل مسکن به یک کالای سرمایه‌ای ارائه خواهد کرد. براساس  طرح مالیات بر معاملات مکرر که کاملا امنیت اقتصادی را بر زندگی مردم حاکم می‌کند، خرید و فروش برای یک بار یا هر چند ماه یک بار مشکلی ندارد اما افرادی که در حال خرید و فروش املاک هستند باید مالیات بپردازند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با اشاره به دو طرح دیگر درباره اخذ مالیات از زمین‌های بایر و مالیات بر عایدات مسکن بیان کرد: در هیچ کجای دنیا نمی‌توانی زمینی را خریده و بدون استفاده و برای سرمایه‌گذاری رها کنید، افرادی در کشورمان توانسته‌اند از قِبل مسکن به ثروت‌های بسیاری دست یابند و اکنون باید مالیات آن را بپردازند. مشوق‌های بسیار خوبی در کنار مصوبه مالیات بر خانه‌های خالی و نظارت جدی دیده شده تا با تولید انبوه مسکن اجازه ندهیم مسکن به کالای سرمایه‌ای در کشور تبدیل شود. وی با بیان اینکه باید بتوانیم با هماهنگی میان مجلس، دولت، سیستم بانکی، تامین اجتماعی، بخش صدور پروانه ساختمانی، سازمان نظام مهندسی و … به تولید انبوه در زمینه مسکن برسیم، گفت: در کشور عزیزمان ایران حیف است با ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت، جوانان رویای خانه‌دار شدن حتی به اندازه یک آپارتمان ۷۰ متری داشته باشند.

وی طرح اقدام ملی مسکن دولت را به شرط وجود هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی قدمی موثر در زمینه ساخت مسکن دانست و افزود: اگر با افزایش میزان تولید مسکن نتوانیم قانون اخذ مالیات و قوانین بازدارنده‌ای را به تصویب برسانیم حتما این تولید موجب احتکار و افزایش قیمت خانه‌ها خواهد شد. نماینده مردم اردبیل در مجلس اظهار کرد: همانطور که اکنون تعداد قابل توجهی مسکن در تهران بویژه در مناطق ۱، ۲ و ۳ وجود دارد که به دست احتکارگران و بانک‌ها ساخته شده است و مردم هم به دلیل گرانی قدرت خرید آنها را ندارند.

فراخوان فولکس در استرالیا

فولکس واگن استرالیا برای بررسی و تعمیر احتمالی تنها ۶۷ دستگاه از محصولاتش یک فراخوان جدید اعلام کرد. فولکس‌واگن به دلیل احتمال نشت سوخت، ۶۷ دستگاه از خودروهای هاچ‌بک سه سیلندر پولو مدل ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ را که در بازار استرالیا هستند این فراخوان را صادر کرد. در این فراخوان که توسط کمیسیون رقابت و مصرف‌کنندگان استرالیا منتشر شده آمده است امکان نشت سوخت از قسمت انژکتورها وجود دارد. ممکن است به دلیل این نقص فنی هنگام خاموش بودن موتور سوخت نشت کند. به‌علاوه آنکه نشت انژکتور باعث بالا رفتن میزان آلایندگی خودرو هنگام حرکتش می‌شود. کلیه خودروهای مشمول این طرح بین یکم اکتبر ۲۰۱۹ و ۳۱ مارس ۲۰۲۰ تولید شده‌اند و قرار است پس از بازگردانی به نمایندگی‌های فولکس‌واگن تعمیراتشان کاملا رایگان انجام شود. فولکس‌واگن با انتشار فهرستی از شماره VIN این خودروها از مالکانشان خواسته به نمایندگی‌های فولکس مراجعه کنند.

پیش بینی قیمت طلا در بازار جهانی

در شرایطی که طلا با مقاومت شدیدی برای صعود به مرز ۲۰۰۰ دلار روبرو شده است، نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران دو دستگی در پیش بینی روند قیمت این فلز ارزشمند در هفته جاری و کاهش خوش بینی به صعود قیمتها را نشان داد.

در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که در میان آنها هفت نفر معادل ۴۷ درصد به افزایش و به همین تعداد به کاهش قیمت طلا رای دادند و یک نفر معادل هفت درصد نظری نداشت. کیتکو این هفته شاهد بزرگترین مشارکت کم سابقه در بخش نظرسنجی از سرمایه گذاران بود. با این حال خوش بینی این گروه به صعود قیمت طلا به پایینترین حد از ابتدای امسال تاکنون سقوط کرد. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۲۸۳۰ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۵۹۶ نفر معادل ۵۶ درصد به افزایش و ۷۰۲ نفر معادل ۲۵ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۵۳۲ نفر معادل ۱۹ درصد نظری نداشتند.

صادرات نفت عربستان به پایین‌ترین سطح تاریخ رسید

داده‌های رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که صادرات نفت خام عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، در ماه ژوئن به کمترین مقدار ثبت شده در تاریخ سقوط کرد، زیرا تقاضای جهانی نفت به دلیل شیوع ویروس کرونا همچنان ضعیف بود. داده‌های مؤسسه جودی (Joint Organizations Data Initiative -JODI) نشان داد که صادرات عربستان در این ماه نسبت به ماه پیش از آن ۱۷.۳ درصد کاهش یافت و به ۴ میلیون و ۹۸۰ هزار بشکه در روز – کمترین مقدار از حداقل ژانویه ۲۰۰۲- رسید.

ارقام رسمی نشان داد که کل نفت ارسال شده از عربستان سعودی از جمله فرآورده‌های نفتی، نسبت به ماه مه ۱۷.۸ درصد کاهش یافته و به ۶ میلیون و ۸۰ هزار بشکه در روز رسیده است. صادرات این کشور در ماه مه ۷ میلیون و ۴۸۰ هزار بشکه در روز بود. این در حالی است که حجم ذخیره‌سازی نفت خام سعودی‌ها با ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه افزایش به ۱۵۳ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه رسید. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از ماه مه برای کاهش مشکلات ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا که کاهش شدید تقاضای نفت را در پی داشته، تولید نفت خود را به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش داده است. تولید نفت خام عربستان در ماه ژوئن با حدود ۱۲ درصد کاهش به ۷ میلیون و ۴۸۰ هزار بشکه و کمترین مقدار از دسامبر ۲۰۰۲ رسید. پالایش نفت خام در عربستان طی ماه ژوئن با ۴.۷ درصد کاهش به یک میلیون و ۸۴۰ هزار بشکه در روز رسید، این در حالی است که مصرف مستقیم نفت خام ۶۲ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۴۶۹ هزار بشکه در روز رسید. داده‌های مؤسسه جودی نشان داد که مجموع تقاضای فرآورده‌های نفتی سعودی‌ها در ماه ژوئن با افزایش روزانه ۳۳۰ هزار بشکه‌ای به ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه در روز رسید. ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....