تاریخ انتشار : دوشنبه 24 شهریور 1399 - 22:49
کد خبر : 18595

پیمانه اقتصادی

پیمانه اقتصادی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون معاون وزیر اقتصاد: در همه جای دنیا بورس با افت و خیز‌هایی روبروست، حمله بانک

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون معاون وزیر اقتصاد: در همه جای دنیا بورس با افت و خیز‌هایی روبروست، حمله بانک مرکزی به قیمت ارز، قیمت طلای جهانی بالا رفت، طلای سیاه گران شد، عرضه سویا با قیمت ۲۷۰۰ تومان در مبادی ورودی، کره داخلی ۱۰۰ گرمی چند؟، روند بهبود اقتصادی آلمان کند شده است و مالیات سهام عدالت وراث بخشیده شد را در بر دارد.

بازگشت شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، امروز  شاخص کل با ۲۹۲۲۹ واحد افزایش معادل ۱٫۸۶ درصد به یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۴۸۹ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با ۷۶۸۴ واحد افزایش معادل ۱٫۸۶ درصد به ۴۲۱ هزار و ۶۰۱ واحد، شاخص کل هم وزن با ۲۶۰ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۰۶ درصد به ۴۲۲ هزار و ۸۸۷ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۷۰ واحد کاهش معادل منفی ۰٫۰۶ درصد به ۲۷۷ هزار و ۲۰۳ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۴۵۳۸ واحد افزایش معادل ۱٫۶۲ درصد به دو میلیون و ۱۷۲ هزار و ۶۳۰ واحد، شاخص بازار اول با ۲۷۰۶۰ واحد افزایش معادل ۲٫۳۳ درصد به یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۸۲ واحد و شاخص بازار دوم با ۳۶۴۸۳ واحد افزایش معادل ۱٫۱۶ درصد به ۳ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۰۳ واحد رسید.

گزارش بورس امروز دوشنبه 24 شهریور 99/ بازگشت شاخص کل به کانال یک میلیون و 600

گزارش بورس امروز دوشنبه 24 شهریور 99/ بازگشت شاخص کل به کانال یک میلیون و 600

معاون وزیر اقتصاد: در همه جای دنیا بورس با افت و خیزهایی روبروست

معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: با ابزار اوراق تبعی و اوراق خزانه و بازارگردانی سهامداران نباید نگران نوسانات بازار سرمایه باشند. به نقل از صداوسیما، محمدعلی دهقان دهنوی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: علت حمایت از بورس این است که هدف سیاستگذاری اقتصادی هر کشور، رشد و توسعه اقتصادی است که با رشد سرمایه گذاری محقق می‌شود و برای تقویت سرمایه گذاری باید اقتصاد را تأمین مالی کنیم. در کشور ما تاکنون بار اصلی تأمین مالی بر دوش بانک‌ها بوده است، اما الان ما انتخاب کرده‌ایم که بازار سرمایه را به عنوان تأمین کننده مالی اقتصاد کشور حمایت کنیم و توسعه دهیم. معاون وزیر اقتصاد و دارای گفت: نوسانات ذات بازار سرمایه است و در همه جای دنیا بورس با افت و خیزهایی روبروست.

او در خصوص اقدامات حمایتی از بازار سرمایه و سهامداران خرد گفت: باید در ابتدا نقدشوندگی برای این بازار ایجاد کنیم و از رفتارهای هیجانی جلوگیری کنیم و باید ساختارهای بازار را به نحوی اصلاح کنیم که سرمایه گذاران خرد کمتر آسیب ببینند. از ابتدای سال جریان ورودی به بازار سرمایه مثبت بوده است و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وارد بورس شده است.

جهش بیش از ۳ هزار تومانی قیمت دلار در صرافی ملی

در حالی که تا ظهر امروز، قیمت دلار در صرافی های بانکی همچون صرافی ملی با رشد محدود ۱۵۰ تومانی همراه شده بود، ساعاتی پیش، نرخ دلار با افزایش معنادار ۳۱۶۰ هزار تومانی نسبت به ظهر امروز به رقم ۲۶۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. همچنین به قیمت ۲۶۷۰۰ تومان از مردم خریداری می شود. هر یورو نیز در حال حاضر در صرافی ملی به قیمت ۳۱۶۰۰ تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت ۳۱۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به ظهر، ۳۸۶۰ تومان گران تر شده است. افزایش یکباره نرخ دلار در صرافی ملی باعث شده است که دلار در بازار آزاد از کانال ۲۷ هزار تومانی عقب نشینی کند و به میانه کانال ۲۶ هزار تومانی بازگردد.

حمله بانک مرکزی به قیمت ارز

بانک مرکزی امروز به قیمت دلار حمله کرد،ابتدا ممنوعیت عرضه ۲۲۰۰ دلار به هر کارت ملی برای یک‌بار در سال را برداشت، سپس سقف قیمت در بازار نیما را حذف کرد تا قیمت از ملاقات عرضه و تقاضا به دست آید و دست‌آخر قیمت صرافی ملی که نماد بازار متشکل است را با بیش از سه هزار تومان افزایش به قیمت بازار نزدیک کرد.

قیمت طلای جهانی بالا رفت

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر دلار ضعیفتر و انتظارات برای اتخاذ یک موضع تسهیلی از سوی بانک مرکزی آمریکا، اندکی افزایش پیدا کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۹۴۶ دلار و ۶۶ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۹۵۴ دلار و ۶۰ سنت رسید.

طلای سیاه گران شد

قیمت نفت در معاملات امروز به علت وقوع طوفان گرمسیری در خلیج مکزیک که سبب شد تا حفاران دکل ها را تخلیه و تولید را متوقف کنند، افزایش یافت اما نگرانی در مورد مازاد عرضه در جهان و کاهش تقاضا برای سوخت مانع از افزایش بیشتر قیمت ها شد. هر بشکه نفت برنت با ۱۳ سنت افزایش ۳۹٫۹۶ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۲۰ سنت افزایش ۳۷٫۵۳ دلار معامله شد. متوسط قیمت هر دو شاخص نفتی، طی هفته گذشته برای دومین هفته متوالی کاهش یافته بود. طوفان گرمسیری سالی روز یک شنبه در خلیج مکزیک در غرب فلوریدا را درنوردید و از لحاظ شدت در گروه ۲ قرار گرفت. این طوفان برای دومین بار طی کمتر از یک ماه گذشته پس از طوفان لارا تولید نفت آمریکا را متوقف کرد. معمولا در زمان توقف تولید، قیمت نفت افزایش می یابد اما با توجه به شیوع کرونا نگرانی ها در مورد تقاضا برای سوخت را بیشتر شده و در عین حال همچنان عرضه در بازارهای جهانی رو به افزایش است.

قیمت تخم مرغ رکورد زد

قیمت هرشانه تخم مرغ که هفته گذشته به حدود ۳۰ هزارتومان رسیده بود در حال حاضر با جهشی مجدد به هر شانه حدود ۳۸ هزارتومان رسیده است. افزایش قیمتی که رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی آن را بی سابقه دانست و علت آن را صادرات و حباب ایجاد شده  مطرح کرد. مهدی یوسف خانی در گفت وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: قیمت هر شانه تخم مرغ درب مرغداری ۳۳ هزارتومان، قیمت برای مغازه دار ۳۵ هزارتومان و  قیمت برای مصرف کننده ۳۸ هزارتومان شده است. وی با بیان اینکه در سال های اخیر سابقه نداشته که قیمت تخم مرغ بیش از ۳۰  هزارتومان شود، گفت: صادرات علت اصلی این افزایش قیمت است و برخی نیز با سو استفاده از اهرم صادرات قیمت ها را به شکل کاذب بالا می برند و حباب ایجاد می کنند.

عرضه سویا با قیمت ۲۷۰۰ تومان در مبادی ورودی

سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صنعت گفت: کارگروه تنظیم بازار نرخ عرضه کنجاله سویا را اصلاح کرد و مقرر شد در مبادی ورودی ۲۷۰۰ تومان عرضه و هزینه حمل و نقل به آن اضافه شود.

کره داخلی ۱۰۰ گرمی چند؟

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص مصوبات ستاد تنظیم بازار در خصوص عرضه کره با بیان این مطلب، افزود: ستاد تنظیم بازار نرخ عرضه هر کیلوگرم کره داخلی را ۸۰ هزار تومان مصوب کرد که در بسته بندی ۱۰۰ گرمی حدود ۸۰۰۰ تومان خواهد بود و در سایر بسته بندی ها توسط سازمان حمایت محاسبه خواهد شد. وی در این رابطه تصریح کرد: این تصمیم با توجه به تغییر ارز واردات کره از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیما در سال گذشته و اتمام موجودی کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور گرفته شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران: قیمت خودرو در بازار کاذب است

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در مورد وضعیت بازار خودرو به خبرنگار فارس گفت: قیمت خودرو در بازار از سه شنبه هفته پیش کمی فروکش کرده، اما معاملات در این بازار همچنان صفر است و خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد. هم اکنون در بازار نه خریدار داریم و نه فروشنده، خریداران معتقدند قیمت خودرو بالا است و فروشندگان نیز منتظرند تا دوباره قیمت‌ها افزایش یابد. به گفته وی، طی روزهای اخیر قیمت خودرو در بازار کاهشی بوده است، به طوری که در مورد برخی خودروها تا ۶ میلیون تومان و در مورد برخی دیگر نیز تا ۱۳ یا ۱۴ میلیون تومان افت قیمت داشته‌ایم. موتمنی با تاکید بر اینکه هم اکنون قیمت خودرو در بازار کاذب است، ادامه داد: مردم باید حواسشان را جمع کنند تا خودرو با قیمت مناسب را خریداری کنند. وی با اشاره به ارائه چندین قیمت برای یک خودرو در بازار از سوی فروشندگان مختلف، گفت: به دلیل بالا بودن نوسان قیمت در بازار خودرو، مشتریان نمی توانند برای خرید خودرو اقدام کنند. /فارس

روند بهبود اقتصادی آلمان کند شده است

بلومبرگ: بر اساس یک گزارش دولتی، با تقاضای ضعیف در بخش خودروی آلمان و کاهش تولیدات ماشین آلات در این کشور، بهبود اقتصادی آلمان اخیرا کند شده است. وزارت اقتصاد آلمان در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: «روند بهبود اقتصاد آلمان ادامه دارد اما اخیرا ضعیف شده است… در طول سال، روند بهبود ادامه می یابد اما رسیدن به سطح قبل بحران کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹، در اوایل سال ۲۰۲۲ محقق خواهد شد.» این گزارش با توجه به چشم انداز اقتصادی بی ثبات جهان نوشت وضعیت شرکت ها بهتر است و چشم انداز صنعت صادرات آلمان با احتیاط خوش بینانه است.

مالیات سهام عدالت وراث بخشیده شد

مدیر برنامه‌ریزی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی: عملیات انتقال سهام عدالت متوفیان در ماه‌های آینده قابل انجام خواهد بود و مردم نگران این موضوع نباشند. محمدجواد فرهانیان درباره آخرین اقدامات واگذاری سهام عدالت اموات افزود: بخشی از اقدامات، فراهم شدن زیرساخت‌ها برای واگذاری الکترونیک این سهام به وراث است و بخشی دیگر، پیوستن دو سازمان، دستگاه قوه قضاییه و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به همدیگر است. البته عمده اقدامات زیرساختی، انجام شده,، اما پیوستن دو دستگاه به یکدیگر، زمان‌بر است؛ نمی‌خواهیم مردم را در وضعیت اضطرار قرار دهیم و پیشنهاد ما به همه مردم این است تا فراهم شدن زیرساخت‌ها، اقدامات مربوط به انحصار وراثت را انجام دهند. طبق مصوبات، مالیات سهام عدالت وراث هم بخشیده شده است. فرهانیان درباره زمان انتقال سهام عدالت اموات به وراث افزود: این موضوع بستگی به آماده بودن دو دستگاه دارد البته شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، کار‌های زیادی در این زمینه انجام داده است.  وی گفت: وراث سهام عدالت اموات، عملا سهام داران شرکت‌های سرمایه گذاری استانی خواهند بود و مشمول روش غیر مستقیم هستند چراکه کسی روش مدیریت سهام را برای آن‌ها انتخاب نکرده است؛ بنابراین کسی بازنده نیست.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....