تاریخ انتشار : شنبه 15 شهریور 1399 - 22:20
کد خبر : 17759

پیمانه اقتصادی

پیمانه اقتصادی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس مثبت استارت زد، توصیه عضو شورای عالی بورس، عرضه نفت ستاره خلیج فارس به

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس مثبت استارت زد، توصیه عضو شورای عالی بورس، عرضه نفت ستاره خلیج فارس به زودی در فرابورس، دلار بدون تغییر در این صرافی ها، پیش بینی قیمت جهانی طلا در هفته آتی، تولید نفت روسیه افزایش یافت و وضعیت تجارت خارجی ایران طی پنج ماه امسال را در بر دارد.

بورس مثبت استارت زد

به گزارش اقتصاددان به نقل از  تابناک اقتصادی ؛ امروز شاخص کل با ۱۰۰۹۶ واحد افزایش معادل ۰.۶۲ درصد به یک میلیون و ۶۴۲ هزار و ۳۷ واحد، شاخص قیمت وزنی – ارزشی با ۲۶۴۸ واحد افزایش معادل ۰.۶۲ درصد به ۴۳۰ هزار و ۷۲۱ واحد، شاخص کل هم وزن با ۴۰۹۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۹۱ درصد به ۴۴۵ هزار و ۲۸۲ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۲۶۸۶ واحد کاهش معادل منفی ۰.۹۱ درصد به ۲۹۱ هزار و ۹۶۲ واحد، شاخص آزاد شناور با ۱۲۱۹۴ واحد افزایش معادل ۰.۵۵ درصد به دو میلیون و ۲۴۱ هزار و ۸۷۱ واحد، شاخص بازار اول با ۱۶۰۲۱ واحد افزایش معادل ۱.۳۹ درصد به یک میلیون و ۲۱۴ هزار و ۶۹۴ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۴۵۲۱ واحد کاهش معادل منفی ۰.۴۴ درصد به ۳ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۹۱۸ واحد رسید. همچنین هفت نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار در روز جاری عبارت بودند از: فولاد، فملی، فارس، شستا، کگل، حکشتی و اخابر.

 

گزارش بورس امروز شنبه 15 شهریور 99/ سبز پوشی شاخص کل در نیمه اول بازار/ کدام نمادها بیشترین افزایش قیمت را داشتند؟

وزیر اقتصاد: امیدوارم عده‌ای کم‌لطفی نکنند تا بورس در امان بماند

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امیدوارم اجازه بدهند، بازار سرمایه همچنان به صورت حرفه‌ای اداره شود، از مداخلات سیاسی در امان بماند و عده‌ای کم‌لطفی نکنند و برای بهره‌برداری‌های سیاسی، به اظهارنظرهایی اقدام نکنند که این بازار را دچار خدشه و آسیب کند.

توصیه عضو شورای عالی بورس

سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس در پیامی در فضای مجازی نوشت: «در تمام نوشته‌ها و مصاحبه‌ها توصیه می‌کنم که سرمایه گذاران از رفتار هیجانی پرهیز کنند؛ عجبا که همین «هیجانی معامله نکنید» هم به مذاق بسیاری خوش نمی‌آید. وی توصیه کرد: هم حقیقی‌ها و هم حقوقی‌ها «هیجانی» معامله نکنند.

عرضه نفت ستاره خلیج فارس به زودی در فرابورس

مدیرعامل فرابورس ایران از انجام فرایند پذیرش شرکت ستاره خلیج فارس در بازار فرابورس خبر داد و گفت: پیشتر مساله پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در فرابورس مطرح شده بود که به دلیل مسائلی در بدهی ارزی این شرکت فرایند آن با توقف مواجه شد. امیر هامونی اظهار داشت: با تلاش‌های صورت‌ گرفته و قول‌های مساعدی که مبنی بر تبدیل بدهی ارزی این شرکت به بدهی ریالی داده شده، فرایند پذیرش آن بار دیگر به جریان افتاده است تا بخشی از سهام این شرکت بزرگ پالایشی بتواند با انجام فرایندهای لازم برای پذیرش و درج، در بازار فرابورس ایران عرضه اولیه شود. سهام این شرکت مهم پالایشی به زودی در فرابورس ایران عرضه خواهد شد. /سنا

دلار بدون تغییر در این صرافی ها

در معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز به قیمت ۲۲۳۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۲۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته ‌شد که نسبت به پایان هفته قبل، تغییری ندارد. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی‌های مجاز سطح کشور به نرخ ۲۶۵۵۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۶۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد که نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته، تغییری ندارد.

سکه در بازار امروز چقدر گران شد؟

محمد کشتی آرای عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی از افزایش قیمت طلا و سکه در بازار امروز خبر داد. به گفته کشتی آرای: امروز هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به رقم ۱۱ میلیون تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز به رقم ۱۱ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان رسید که ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. هر نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. سکه یک گرمی نیز به رقم یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به رقم ۴ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز، یک میلیون و ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان ارزشگذاری شد.

پیش بینی قیمت جهانی طلا در هفته آتی

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد، با ماندن قیمت طلا در یک بازه محدود، فضا اندکی مبهم شده و خوش بینی کارشناسان بازار به روند صعودی این فلز ارزشمند در کوتاه مدت رنگ باخته است. سرمایه گذاران همچنان خوش بینی قابل توجهی به قیمت طلا در کوتاه مدت داشتند؛ اما نظر اکثریت کارشناسان وال استریت تغییر کرده و به کاهش قیمت طلا در معاملات هفته جاری رای دادند. اگرچه دیدگاه کوتاه مدت اکثریت تحلیلگران تغییر کرده است، ولی بسیاری از آنها قیمت های پایین تر را به منزله فرصتی برای خرید ارزیابی می کنند. در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۸ نفر شرکت کردند که در میان آنها چهار نفر معادل ۲۷ درصد به افزایش و ۹ نفر معادل ۴۰ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و پنج نفر معادل ۳۳ درصد نظری نداشتند. در مقابل، سرمایه گذاران همچنان خوش بینی بالایی به افزایش قیمت طلا نشان دادند. به گزارش ایسنا، در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۱۲۶۳ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۷۳۸ نفر معادل ۵۸ درصد به افزایش و ۲۷۲ نفر معادل ۲۲ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۲۵۳ نفر معادل ۲۰ درصد نظری نداشتند.

پیش بینی وزیر انرژی روسیه از قیمت نفت در سال آینده

الکساندر نوآک، وزیر انرژی روسیه که در کنفرانس آنلاین سخنرانی می‌کرد، گفت: قیمت نفت می‌تواند به ۶۵ دلار در هر بشکه در سال آینده افزایش یابد، اما وی انتظار دارد که این قیمت ثبات نداشته باشد. وی در پاسخ به پرسشی در مورد پیش بینی گلدمن ساکس مبنی بر این که قیمت نفت به ۶۵ دلار در هر بشکه می‌رسد، گفت: امکانش وجود دارد. وی در این مصاحبه گفت: «من پیش بینی ملایم تری برای ۲۰۲۱ نسبت به گلدمن ساکس دارم. به نظر من، متوسط قیمت در سال آینده، در بازه ۵۰ تا ۵۵ دلار در هر بشکه خواهد بود؛ اما ممکن است ثبات نداشته باشد.» بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرده که قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ به بشکه ۶۵ دلار و در سال جاری به طور متوسط به ۵۹.۴۰ دلار در هر بشکه برسد.

تولید نفت روسیه افزایش یافت

خبرگزاری اینترفکس به نقل از داده‌های وزارت انرژی روسیه گزارش داد: مسکو در ماه گذشته میلادی ۴۱ میلیون و ۷۰۰ میلیون تن معادل ۹ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز نفت و میعانات گازی تولید کرده که نسبت به سطح تولید ماه ژوئیه پنج درصد افزایش داشته است.

وضعیت تجارت خارجی ایران طی پنج ماه امسال

وزارت صنعت، معدن و تجارت: در پنج ماهه ابتدای امسال، مجموع تبادلات تجاری ایران با سایر کشورها بالغ بر ۵۲ میلیون تن کالا معادل ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده که سهم صادرات ۳۸ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳.۸ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است. از ۱۷.۸ میلیون تن واردات حدود ۱۰ میلیون تن از کالاهای وارده کالاهای اساسی بودند و در زمینه کشاورزی نهاده‌های دامی در زمینه ذرت ۴.۳ میلیون تن واردات داشته که حدود ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است. به طور کلی بیش از ۸۵ درصد کالاهای وارداتی به کشور کالای اساسی و نهاده‌های تولید است.

نظام مافی: کانال مالی سوئیس آماده اجراست

صبح امروز، روز شنبه «ایگنازیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس وارد ایران شد. او قرار است در سفر سه‌روزه در دیدار با رئیس‌جمهوری ایران، وزیر امور خارجه درباره موضوع‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند؛ یکی از محورهای گفت‌وگو درباره کانال مالی سوئیس خواهد بود.

شریف نظام مافی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس می‌گوید: کانال مالی سوئیس به لحاظ فنی آماده اجراست؛ از طریق این کانال چند معامله مالی انجام‌ شده است. تمام اطلاعات مورد نیاز شرکت‌های تجاری برای کار با این کانال اطلاع‌رسانی شده است. در اتاق مشترک ایران و سوئیس هم دو جلسه آموزشی برای کسانی که علاقه مند به همکاری با کانال مالی سوئیس هستند، برگزار شده و این کلاس‌ها در آینده هم برگزار خواهد شد. سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران در این مقطع زمانی به‌غیراز بعد سیاسی، از بعد مالی و تجاری هم خیلی بااهمیت است؛ شرکت‌های سوئیسی احتمالاً خود را برای دوران پساترامپ و پسا فشار حداکثری آماده می‌کنند. از این جهت من فکر می‌کنم سوئیس همیشه برای حضور در ایران پیش‌قدم بوده‌اند، این هم در دوره برجام و هم بعد از خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها ادامه داشته است. من این سفر را از بعد تجاری پر اهمیت می‌دانم؛ اگر تغییری در دولت آمریکا اتفاق بیفتد، امکان آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده بانک مرکزی بالاست. اگر این اتفاق بیفتد، تا قبل از مشخص شدن رویکردهای دولت جدید در آمریکا، این کانال مالی سوئیس هست که فعال است و می‌تواند بستری باشد برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده و همچنین محلی باشد تا پول‌های تزریق شده به آن مورد استفاده بهینه در حوزه دارو و غلات قرار گیرد.

نظام‌ مافی درباره سناریو آلترناتیو و راهکار جایگزین می‌گوید: اگر دونالد ترامپ پیروز انتخابات باشد، باز هم باید گفت که کانال مالی سوئیس برای حل مشکلات این دوره تأسیس شده است. این کانال کار خواهد کرد و می‌تواند نیازهای ایران به داروها، بخصوص داروهای تخصصی را برطرف کند. در صورت پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات، حجم فعالیتی که انتظار می‌رود با پیروزی بایدن اتفاق بیفتد، ممکن نخواهد بود؛ اما کانال همچنان فعال خواهد بود. به گفته نظام مافی توافق کانال مالی سوئیس با دولت ترامپ انجام‌شده است و این کانال همچنان پابرجا خواهد بود. از طرفی این کانال محدودیت مالی FATF را ندارد و بانک‌هایی مثل خاورمیانه و سامان در این حوزه بدون محدودیت فعالیت خواهند کرد. /اتاق ایران

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....