تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 مهر 1400 - 21:42
کد خبر : 64368

پیش بینی ۷۰ گروه مالی از آینده بورس

پیش بینی ۷۰ گروه مالی از آینده بورس

۷۰ نهاد و شرکت ارائه‌دهنده خدمات مدیریت دارایی، انتظارات خود را از محیط اقتصاد کلان و صنایع مختلف در پایان مهر سال ۱۴۰۰ ارائه کرده‌اند. انتظارات نسبت به متغیرهای کلان ۱- در میان‌مدت قیمت دلار با ثبات و بازار انواع دارایی‌ها بدون هیجان خواهند بود اما تورم در کشور، بالا می‌ماند: به نظر می‌رسد تحلیلگران نسبت به

۷۰ نهاد و شرکت ارائه‌دهنده خدمات مدیریت دارایی، انتظارات خود را از محیط اقتصاد کلان و صنایع مختلف در پایان مهر سال ۱۴۰۰ ارائه کرده‌اند.

انتظارات نسبت به متغیرهای کلان

۱- در میان‌مدت قیمت دلار با ثبات و بازار انواع دارایی‌ها بدون هیجان خواهند بود اما تورم در کشور، بالا می‌ماند: به نظر می‌رسد تحلیلگران نسبت به برجام خوشبین‌اند و انتظار رشد قابل توجه برای دلار و همچنین بازار دارایی‌ها در افق یکی دو سال آینده وجود ندارد. با این وجود، اغلب تحلیلگران، محیط امسال (۴۰ درصد) و سال آینده (۳۲ درصد) را تورمی می‌دانند؛ احتمالا به دلیل عقب‌ماندگی تاریخی قیمت برخی کالاهای اساسی و برخی خدمات از قیمت ارز و نه به دلیل رشد قیمت ارز در بازار آزاد. انتظار برای ثبات قیمت ارز در بازار آزاد برای یکی دو سال آینده، با نسبت قیمت به درآمد فوروارد نزدیک به ۶ که از اطلاعات این گزارش به دست می‌آید و نزدیک به ۲٫۵ واحد از ابتدای سال کمتر است، سازگار است.

۲- قیمت‌های جهانی کالاهای پایه، حداقل امسال و سال بعد بالا می‌مانند: سرمایه‌گذاران حرفه‌ایِ بازار سرمایه ایران، بیلت ۶۰۰ دلاری، مس نزدیک به ۱۰ هزار دلاری و نفت ۷۵ دلاری را در مدلهای مالی خود برای یکی دو سال آینده، فرض گرفته‌اند. انگار فعالان بورس ایران متقاعد شده‌اند که رشد قیمت کالاهای پایه، موجی گذارا و کوتاه‌مدت نیست و حداقل برای میان مدت نیز ادامه دار خواهد بود.

۳- کنترل قیمت‌ها در بورس کالا موفقیت‌آمیز نخواهد بود: قیمت شمش بیلت در بورس کالا برای سال آینده تنها ۵ درصد از قیمت جهانی کمتر پیش‌بینی شده است. معنی این پیش‌بینی این است که برخلاف شرایط جاری که به نظر می‌رسد کنترلهای دولتی از جانب وزارت صمت، قیمتها را در بورس کالا تا ۱۵ درصد از قیمتهای جهانی عقب انداخته است، تحلیلگران انتظار تداوم موفقیت‌آمیز این سیاست را در افق زمانی میان‌مدت ندارند.

انتظارات در سطح صنایع بورس

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  در سطح صنایع به نظر می‌رسد تحلیلگران نگرانی چندانی برای تداوم سودآوری بنگاه‌ها ندارند و اندکی خوشبینی هم چاشنی پیش‌بینی‌ها شده است. به چند مورد از انتظارات تحلیلگران در سطح بنگاه‌ها و صنایع اشاره می‌کنیم:

۱- ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شود: انتظار برای رشد صنایع دارو (۳۳ درصد) و روغن خوراکی (۷۰ درصد) در سال آینده، حاکی از این است که تحلیلگران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در مدلهای مالی خود در نظر گرفته‌اند.

۲- مشکل برق در سال آینده وجود نخواهد داشت یا کمتر از امسال خواهد بود: رشد ۲۰ درصدی سود صنعت فولاد در سال آینده علی‌رغم انتظار برای ثبات قیمتهای جهانی و قیمت ارز، می‌تواند بیانگر خوشبینی تحلیلگران نسبت به حل مسائل زیرساختی از جمله برق در سال آینده باشد.

۳- قطعی گاز برای تولیدکنندگان پتروشیمی، در زمستان امسال، جدی نخواهد بود: پیش‌بینی سود دو فصل آینده شرکتهای تولیدکننده پتروشیمی نشان نمی‌دهد که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، نسبت به قطعی گسترده گاز در زمستان نگرانند. تحلیلگران، شدت و گستردگی قطعی گاز را در سطوحی پیش‌بینی می‌کنند که در سالهای گذشته هم، گریبانگیر این شرکتها بوده است؛ نه بیشتر.

۴- صنعت ساختمان، سال آینده نسبت به امسال شرایط بهتری خواهد داشت: سودآوری صنعت سیمان در سال آینده، با ۳۳ درصد رشد پیش‌بینی شده است. علامتی حاکی از اینکه تحلیلگران انتظار دارند تولید کنندگان مصالح ساختمانی در سال آینده، سال بهتری داشته باشند.

۵- عقب ماندگی صنایع مرتبط با تکنولوژی از قیمت ارز، جبران نخواهد شد: رشد سودآوری صنایعی نظیر پرداخت و یا ارتباطات برای یکسال آینده، همچنان پایین پیش‌بینی شده است. گویی قرار نیست این صنایع، بخشی از عقب‌ماندگی قابل توجهی را که در طول سالهای جهش ارزی، به آن گرفتار شده‌اند را حداقل در میان‌مدت جبران کنند. نتیجه آنکه، بیشترین نسبت قیمت به درآمد فوروارد، در این صنایع مشاهده می‌شود.

۶- روش تعیین قیمت یوتیلیتی پتروشیمی بدون تغییر خواهد ماند: علی‌رغم اصلاحات فرمول تعیین قیمت یوتیلیتی توسط شورای رقابت که در مجمع عمومی فارس مطرح شده است، به نظر می‌رسد تحلیلگران همچنان سودآوری دو شرکت مبین و فجر، و همچنین مصرف کنندگان این یوتیلیتی‌ها را بدون در نظر گرفتن این اصلاحات، محاسبه کرده‌اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....