تاریخ انتشار : پنجشنبه 31 شهریور 1401 - 12:46
کد خبر : 102265

پیش بینی کاهش مصرف کودهای کشاورزی در سال ۲۰۲۳

پیش بینی کاهش مصرف کودهای کشاورزی در سال ۲۰۲۳

در حالیکه انجمن بین المللی کود پیش بینی کاهش مصرف جهانی کودهای کشاورزی در سال زراعی جاری را کرده، آمار نشان میدهد در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ ایران صادراتی به ارزش ۱.۸۲ میلیارد دلار رقم زده است. بحث استفاده از کودهای کشاورزی برای بهبود عملکرد یکی از اصلی ترین و مهمترین ها در این حوزه است

در حالیکه انجمن بین المللی کود پیش بینی کاهش مصرف جهانی کودهای کشاورزی در سال زراعی جاری را کرده، آمار نشان میدهد در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ ایران صادراتی به ارزش ۱.۸۲ میلیارد دلار رقم زده است.

بحث استفاده از کودهای کشاورزی برای بهبود عملکرد یکی از اصلی ترین و مهمترین ها در این حوزه است که به گفته کارشناسان ایجاد خلل در آن می تواند به طور چشمگیری در به خطر افتادن امنیت غذایی جهانی تاثیر بگذارد. این در شرایطی است که قیمت‌ های بالای نهاده همچنان برای کشاورزانی که برای نیازهای محصول خود در سال زراعی جدید برنامه ریزی می کنند، دردسر ساز است و قیمت جهانی نیتروژن نیز با نزدیک شدن به فصل پاییز در حال افزایش مجدد است به خصوص اینکه کشاورزان در صدد خرید و رزرو این محصول برای کشت بهاره خود هستند.

پیش بینی کاهش مصرف سه کود تجاری نیتروژن، فسفر و پتاس در سال زراعی ۲۰۲۳-۲۰۲۲

بر اساس این گزارش انجمن بین المللی کود (IFA) در یک سناریوی بدبینانه کاهش مصرف جهانی کود معدنی (حاوی مواد مغذی و ضروری برای رشد بهتر گیاه می باشد. همچنین درختان برای باروری و میوه دهی نیز می توانند از این کود استفاده کنند) را تا ۷ درصد پیش‌ بینی می‌ کند که بازتابی از عدم اطمینان قابل توجه در شرایط بازار و یکی از ویژگی‌ های بحران غذایی در حال آشکار شدن است.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ،  از سوی دیگر انجمن بین المللی کود می گوید: از بین سه ماده مغذی اصلی در کودهای تجاری یعنی نیتروژن، فسفر و پتاس، پیش بینی می شود که مصرف پتاس در سال زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ بیشترین کاهش را داشته باشد.

انجمن بین المللی کود (IFA): پیش بینی می شود در سال زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ کاهش مصرف کودهای کشاورزی منجر به کاهش تولید جهانی ذرت، برنج و گندم به ترتیب به میزان ۱.۴، ۱.۵ و ۳.۱ درصد شود

«کلین» مدیر کل IFA گفت: کاهش مصرف کود در سال زراعی جاری خطر کاهش قابل توجه عملکرد محصول در برداشت بعدی را افزایش می دهد که به معنای کاهش تولید غذا و در نهایت قرار گرفتن بیشتر افراد در معرض خطر گرسنگی و گرسنگی است.

از سوی دیگر اتحادیه بین المللی کود با یک موسسه ارائه دهنده تجزیه و تحلیل کشاورزی و آب و هوا، همکاری کرد و مدل سازی که توسط این موسسه در جولای ۲۰۲۲ انجام شد نشان می دهد: در سناریوی بدبینانه IFA، کاهش مصرف کود نیتروژن منجر به کاهش تولید جهانی ذرت، برنج و گندم به ترتیب به میزان ۱.۴، ۱.۵ و ۳.۱ درصد می شود.

ارزش ۱.۸۲ میلیارد دلاری انواع کودهای کشاورزی صادراتی ایران در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲

بر اساس این گزارش، در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کشور روسیه با ارزش صادرات تقریباً ۱۲.۵ میلیارد دلار آمریکا، صادر کننده اصلی کودهای کشاورزی در سراسر جهان بوده است و چین و کانادا نیز به ترتیب با ارزش صادراتی به میزان ۱۱.۵ و ۶.۶ میلیارد دلار در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

از سوی دیگر در مدت یاد شده کشور مراکش صادراتی به ارزش ۵.۷۱ میلیارد دلار از انواع کودهای کشاورزی به بازارهای صادراتی داشته و در جایگاه چهارم دنیا قرار دارد.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده با انجام صادراتی به ارزش ۴.۰۵ میلیارد دلار، عربستان سعودی با صادراتی به ارزش ۳.۵۹ میلیارد دلار، هلند با رقم زدن صادراتی به ارزش ۲.۹۱ میلیارد دلار، عمان با صادراتی به ارزش ۲۶۷ میلیارد دلار، بلژیک با انجام صادراتی به ارزش ۲.۶۱ میلیارد دلار و قطر نیز با رقم زدن صادراتی به ارزش ۲.۱۹ میلیارد دلار در جایگاه پنجم تا دهم دنیا قرار دارند.

بر اساس این گزارش کشور ایران نیز در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ صادراتی به ارزش ۱.۸۲ میلیارد دلار از انواع کودهای کشاورزی به بازارهای صادراتی داشته است و در جایگاه یازدهم دنیا قرار دارد. این در حالی است که کشور آلمان با صادراتی به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار و مصر با ۱.۴۷ میلیارد دلار پس از ایران در جایگاه های بعدی قرار دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....