تاریخ انتشار : یکشنبه 6 تیر 1400 - 15:34
کد خبر : 51563

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۷تیر

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۷تیر

قیمت دلار در ساعاتی از معاملات دیروز به ۲۴۶۰۰تومان رسید ولی تا پایان روز به ۲۴۳۵۰تومان کاهش یافت؛ اما بازار امروز کار خود را در قیمت ۲۴۴۵۰تومان شروع کرده که فرصت ورود دوباره به خریداران خواهد داد و در این شرایط حساس چنانچه بازارساز موفق به عقب‌ راندن خریداران نشود دلار تا مخابره یک اتفاق

قیمت دلار در ساعاتی از معاملات دیروز به ۲۴۶۰۰تومان رسید ولی تا پایان روز به ۲۴۳۵۰تومان کاهش یافت؛ اما بازار امروز کار خود را در قیمت ۲۴۴۵۰تومان شروع کرده که فرصت ورود دوباره به خریداران خواهد داد و در این شرایط حساس چنانچه بازارساز موفق به عقب‌ راندن خریداران نشود دلار تا مخابره یک اتفاق مثبت درباره برجام کماکان به روند صعودی ادامه خواهد داد.

اقتصاددان؛ قیمت دلار از روز جمعه تحت تاثیر بالا رفتن انتظارات در نتیجه اظهارات برجامی مقامات آمریکایی وارد فاز صعودی شد؛ در این میان تعلل ایران در تصمیم‌گیری درمورد ادامه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم به دستاویزی برای نوسان‌گیران تبدیل شد تا با شایعه‌سازی پیرامون دشوار شدن حصول توافق و رفع تحریم، دلار را تا سطح ۲۴۴۰۰تومان افزایش دهند.

اقدام نگران‌کننده بازارساز برای نوسان‌گیران

این روند صعودی روز شنبه هم ادامه داشت و بازار به محل قدرت‌نمایی خریداران تبدیل شد تا جاییکه اهرم فشار این معامله‌گران توانست دلار را تا ۲۴۶۰۰ تومان بالا برد، اما افزایش قیمت دلار در صرافی‌ها به بالای مرز ۲۴هزار تومان اقدام نگران‌کننده‌ای از سوی بازارساز بود که باعث شد خریداران از بازار دست بکشند و قیمت دلار تا ساعات پایانی معاملات پشت‌خطی به ۲۴۳۵۰تومان کاهش یابد.

به گفته برخی از فعالان بازار ارز، بازارساز با افزایش قیمت دلار صرافی‌ها و کاهش فاصله با بازار آزاد یا قصد دارد مانع ورود تقاضاهای کاذب شود و یا اینکه به دنبال فروش ارز در قیمت‌های بالاست، که در این صورت احتمال افزایش میزان عرضه طی روز‌های آینده و در پی آن افت قیمت دلار وجود دارد.

همچنین از اواخر هفته پیش قیمت دلار در سامانه نیما متاثر از کاهش میزان عرضه وارد کانال ۲۱هزار تومان شده و در بازار امروز به ۲۱۳۸۱تومان افزایش یافته که این اتفاق نشان‌دهنده تمایل دارندگان ارز به فروش در بازار آزاد با قیمت بالاتر است که نوسان نرخ ارز را تشدید خواهد کرد؛ در این راستا اگر بازارساز بتواند با کاهش فاصله دلار صرافی و بازار حجم خرید‌ها و رشد قیمت دلار آزاد را کنترل کند، انگیزه‌ برای فروش ارز در این سامانه مجددا تقویت و قیمت دلار نیما تعدیل خواهد شد.

سیگنال تصمیم ایران به تمدید همکاری با آژانس

اما شب گذشته غریب‌ آبادی نماینده ایران در آژانس از عدم تمدید تفاهم مشترک فنی ایران با آژانس خبر داد و اعلام کرد که صرفا بر مبنای حسن نیت به ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس به مدت یک ماه دیگر ادامه می‌دهیم.

وی همچنین در واکنش به بیانیه مدیر کل آژانس که خواستار پاسخ‌گویی فوری ایران در مورد تمدید توافق نظارتی شده بود، اعلام کرد که اگر بحث مذاکرات نبود، نه تفاهم سه ماه فنی و نه تداوم یک ماهه را با آژانس نداشتیم؛ ایران ملزم به اجرای تعهدات فراتر از پادمان نیست و اگر ما داوطلبانه اقدام به ضبط این داده‌ها کردیم، به منزله تعهد ما نزد آژانس نیست و ظاهرا مدیرکل آژانس این را اشتباه فرض کرده و برای خودش حقی قائل کرده است.

از طرفی دیشب خبری منتشر شد مبنی بر اینکه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران چالشی است که امکان کنترل آن وجود ندارد، بنابراین موعد خروجمان از مذاکرات وین نزدیک شده اما امکان تعیین تاریخ برای آن وجود ندارد.

دلار در نقطه حساس

تحت تاثیر تصمیم ایران و ادعای بلینکن، امروز قیمت دلار در بازار نقدی مجددا به ۲۴۴۵۰تومان افزایش یافته و فرصت مناسبی برای نوسان‌گیران فراهم شده است که اگر با مقابله بازارساز روبه‌رو نشوند دلار به قیمت‌های بالاتر خواهد رسید؛ هر چند امروز هم دلار در تابلوی صرافی‌ها با قیمت ۲۴۱۰۰تومان نمایان شده که می‌تواند برای نوسان‌گیران سیگنال منفی محسوب شود، با این وجود باید دید بازار تا پایان امروز به کدام سمت پیش خواهد رفت.

اگر خریداران بدون توجه به احتمال ورود بازارساز در روز‌های آینده همچنان به خرید‌های خود ادامه دهند، دلار به سرعت از مرز حساس ۲۴۵۰۰تومان عبور خواهد کرد و به سطح مقاومتی بعدی یعنی ۲۴۸۰۰تومان خواهد رسید اما در غیر این صورت با افزایش حجم فروش‌ها دلار دوباره به محدوده ۲۴هزار تا ۲۴۲۰۰تومان بازخواهد گشت.

اما دیدگاه معامله‌گران فنی نسبت به روند قیمت دلار فارغ از تاثیر عوامل سیاسی است چراکه به عقیده آن‌ها تا زمانی که دلار پایین‌تر از سطح ۲۳۸۰۰تومان تثبیت نشود این نوسان صعودی ادامه‌دار خواهد بود و این افزایش پلکانی دلار زمینه را برای ورود به کانال ۲۵هزار تومان فراهم خواهد کرد.

از طرفی قیمت درهم چند روزی است که در مسیر افزایشی قرار گرفته و امروز به ۶۶۹۰تومان رسیده که وضعیت حساسی برای دلار محسوب می‌شود زیرا اگر درهم مرز ۷۰۰۰تومان را فتح کند، انتظارات افزایشی تقویت خواهد شد و در این شرایط صعود دلار به کانال ۲۵هزار تومان بعید نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....