تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1401 - 22:26
کد خبر : 113479

پیش بینی بورس فردا ۹ بهمن ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۹ بهمن ۱۴۰۱

در دادوستدهای امروز بازار سهام، شاخص کل با عقب‌نشینی ۰.۷۴ درصدی در یک قدمی از دست دادن ابرکانال ۱.۶ میلیون ایستاد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟ برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این

در دادوستدهای امروز بازار سهام، شاخص کل با عقب‌نشینی ۰.۷۴ درصدی در یک قدمی از دست دادن ابرکانال ۱.۶ میلیون ایستاد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز در ادامه کاهشی که در هفته گذشته تجربه کرده بود، با فشار عرضه‌ها کار خود را آغاز کرد و در طول بازار نیز با نوساناتی جزئی همراه شد اما در نهایت، خریداران نتوانستند از سد قدرت فروشندگان عبور کنند. شاخص کل بورس در انتهای بازار امروز با کاهش ۰.۷۴ درصدی مواجه شد تا بار دیگر نگران از دست رفتن کانال ۱.۶ میلیون واحدی باشد. شاخص هم‌وزن نیز که امروز شرایط سخت‌تری را دنبال کرده بود، ۱.۶۲ درصد از ارتفاع خود را از دست داد تا روز منفی‌تری را برای کوچک‌های بورس تهران شاهد باشیم. طی داد و ستدهای بورس امروز، ارزش معاملات خرد سهام به مقدار ۷۲۵۶ میلیارد تومان رسید و شاهد خروج پول ۱۲۴۳ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

بورس تهران پس از یک ماه سبزرنگ در دی ماه، دومین ماه زمستان را با روندی معکوس دنبال کرد که دلایل متعددی از جمله لایحه بودجه ۱۴۰۲، سیاست‌های ارزی و پولی بانک مرکزی، احتمال افزایش نرخ سود بانکی و… داشت و در نهایت نامه شورای رقابت به سازمان بورس در راستای ممنوعیت عرضه برخی خودروها در بورس کالا، ضربه سنگینی را به بازار سهام وارد کرد. طی روزهای گذشته نیز واکنش‌ها به این موضوع افزایش یافته است و شاهد لحن‌های تند و تیزتری نیز هستیم. در ادامه با بررسی عوامل مختلف تلاش خواهیم کرد تا به پیش بینی بورس فردا بپردازیم.

روی سرخ بورس به ویژه‌خواری

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد،  به قطع می‌توان یکی از دلایل اصلی ریزش بورس تهران طی هفته گذشته را به نامه ناگهانی شورای رقابت به رئیس سازمان بورس در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا نسبت داد. طی روزهای گذشته راجع به این موضوع در محافل مختلف صحبت‌های زیادی صورت گرفته و اظهارنظرهای متعددی شده است اما نکته حائز اهمیت آن، پیامی است که ریزش اخیر بورس برای سیاستگذاران دارد. بورس تهران طی بیش از ۲ سال ریزشی که تجربه کرد، با بحران‌های متعددی روبرو شد که با کنار هم قرار دادن آن‌ها می‌توان دریافت که همگی از یک نقطه سرچشمه می‌گیرند و آن نیز سیاستگذاری‌های سلیقه‌ای و کوتاه‌مدتی است که بازارها را به سمت سفته‌بازی داده است.

البته در این نکته که نامه شورای رقابت نظر رئیس شوراست و بدون دخالت دیگر اعضا عنوان شده است، می‌توان نمونه کاملی از این رفتار سلیقه‌ای و بدون هماهنگی را مشاهده کرد که نتیجه آن رنگ سرخ بورس تهران طی روزهای اخیر بود و طبق گفته رئیس سازمان بورس به زیان بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سهامداران منجر شد. به هرحال واکنش‌ها و چالش‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد و فعلا تصمیم مشخصی در این زمینه صورت نگرفته است و بورسی‌ها همچنان با چشمی نگران به نتیجه این موضوع نگاه می‌کنند که می‌تواند شرایط فعلی را برای مدتی ادامه‌دار کند. از آنجا که صنعت خودرو نیز به عنوان نمونه کاملی از سیاستگذاری‌های اقتصاد دستوری در کشور شناخته می‌شود، این اتقاق تمامی بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است.

امید به صعود در تک‌سهم‌ها

فارغ از شرایطی که این روزها در بورس تهران حاکم شده است، برخی از صنایع و به خصوص تک‌سهم‌ها، روندی صعودی را تجربه می‌کنند و وضعیت رو به رشدی دارند. در این میان می‌توان به برخی نمادهای گروه انبوه‌سازی، سرمایه‌گذاری، بیمه و بازنشستگی، غذایی و… اشاره کرد که عمده دلیل تقاضای موجود برای آن‌ها، به عملکرد شرکت در گزارش‌های ۹ ماهه و همچنین چشم‌انداز سودآوری و طرح‌های توسعه مرتبط است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در بورس فردا نیز، برخی تک‌سهم‌ها با توجه به شرایط مختص به خود، عملکرد بهتری نسبت به دیگران از خود به نمایش بگذارند.

در این میان بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی‌ها نیز به اندازه خود بر روند معاملات تک‌سهم‌ها تاثیرگذارند. شروع سال ۲۰۲۳ میلادی برای بازارهای جهانی یکی از بهترین شروع‌های تاریخ بوده است و پس از ریزشی که در سال ۲۰۲۲ تجربه کردند، روزهای بهتری را سپری می‌کنند. طبق آخرین معاملات صورت گرفته در روز گذشته، نفت در کانال ۸۶ دلاری نوسان کرد، طلا در مرز ۱۹۳۰ دلار قرار گرفت، مس در میانه کانال ۹۲۰۰ دلاری قیمت خورد و دیگر کامودیتی‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه کرده‌اند. بنابراین این روند مثبت نیز می‌تواند به بهبود تقاضا در برخی نمادها بیانجامد.

سخت شدن مسیر تکنیکالی بورس

با روند نزولی امروز و عدم حمایت در کانال ۱.۶ میلیون واحدی توسط شاخص کل بورس، اکنون شرایط از منظر تکنیکالی نیز برای بورس تهران سخت‌تر از قبل شده است و برای بازگشت نیاز به محرک قدرتمندتری احساس میشود. همانطور که در تصویر تکنیکالی شاخص کل بورس پیداست، کندل‌ها پس از نزدیک شدن به سقف کانال صعودی، توانایی عبود از آن را نداشتند و وارد مسیر نزولی شدند. حال با احتمال بالای شکست مرز ۱.۶ میلیون واحدی، حمایت بعدی بورس تهران در محدوده ۱.۵۸ میلیون قرار دارد و اگر در این نقطه نیز نشان از بازگشت تقاضا نباشد، احتمال کاهش تا محدوده ۱.۵۳ میلیون واحدی افزایش می‌یابد.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین با توجه به نکات ذکر شده در بالا و روندی که امروز بورس تهران در پیش گرفت، پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا نیز بار دیگر با برتری فروشندگان مواجه باشد اما انتظار می‌رود که با نزدیک شدن به محدوده ۱.۵۸ میلیون واحدی، شاهد بهبود تقاضا باشیم.

پیش بینی بورس فردا ۹ بهمن ۱۴۰۱
 تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....