تاریخ انتشار : سه شنبه 8 آذر 1401 - 19:20
کد خبر : 108599

پیش ‌بینی بورس فردا ۹ آذر ۱۴۰۱

پیش ‌بینی بورس فردا ۹ آذر ۱۴۰۱

نماگرهای بورسی معاملات روز سه‌شنبه را مثبت به پایان رساندند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟  برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است. بورس امروز

نماگرهای بورسی معاملات روز سه‌شنبه را مثبت به پایان رساندند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

 برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز در مسیر صعودی خود، قدرت نسبتا بهتری از روزهای گذشته داشت و توانست بخش بزرگتری از گروه‌ها و نمادها را به محدوده سبزرنگ برساند. شاخص کل بورس امروز در نهایت کار خود را با یک افزایش ۰.۴۲ درصدی به ثبت رساند و خود را به محدوده ۱.۴۲ میلیون واحدی که از منظر تکنیکالی عدد نسبتا مهمی محسوب می‌شود، نزدیک‌تر کرد. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز که روزهای بهتری را سپری می‌کند، با ثبت یک بازدهی مثبت ۰.۷۲ درصدی، نشان از معاملات بهتر در بخش کوچکترهای بورس داشت. با این حال خروج سرمایه‌های خرد این بار به میزان ۶۱ میلیارد تومان ادامه یافت.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بورس امروز و همچنین اواخر معاملات بازار روز گذشته، عقب‌گرد لیدرهای خودرویی همچون نمادهای خودرو، خساپا و خگستر به محدوده منفی بود؛ در حالی که اکنون دیگر صنایع بازار پس چندین روز معاملات کم‌رمق و اغلب منفی، با افزایش تقاضا مواجه شده‌اند و در مدار مثبت قرار دارند. این موضوع می‌تواند یک دلیل مهم داشته باشد و آن نیز چرخش پول از خودرویی‌ها بین دیگر گروه‌ها، پس از یک رالی صعودی است که این اتفاق می‌تواند سناریوهای مختلفی را رقم بزند.

حرکت بورس به سمت نوسانگیری؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد  ،  یکی از سناریوهایی که می‌تواند در حال حاضر محتمل باشد، نوسانگیری‌های روزانه از نمادهاست که ریسک سرمایه‌گذاری را برای کسانی که تخصص کاملی در این مورد ندارند، سخت‌تر از قبل کند. این موضوع می‌تواند روند روزانه بازار را بسیار متزلزل کند و هر آن شاهد افزایش عرضه‌ها از سمت فروشندگان باشیم.

سناریوی دیگر اما احتمال افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران در گروه‌های مختلف را بالاتر می‌بیند. این سناریو در شرایط فعلی می‌تواند بهترین اتفاق برای بورس تهران باشد که به مرور به بهبود ارزش معاملات و بازگشت پول به بازار کمک بسیاری می‌کند. با توجه به ثبات روندهای مثبت در طول بازار امروز و مسیر رو به رشد تقاضا تا انتهای معاملات، می‌توان انتظار داشت که این سناریو محتمل‌تر باشد که می‌تواند به روند مثبت بورس فردا نیز منجر شود.

کاهش نرخ سررسید اوراق گام؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که طی چند وقت اخیر از سمت کارشناسان بازار بسیار مورد نقد قرار می‌گرفت، افزایش شدید نرخ سررسید اوراق گام به بالای ۳۰ درصد و شکستن سقف ۴ساله میانگین نرخ سود بدون ریسک بوده است که به گفته بسیاری می‌تواند باعث کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام و خروج پول از بازار شود. امروز هشتمین نشست خبری اعضای هیئت مدیره سازمان بورس برگزار شد و رییس سازمان بورس در پاسخ به سوال «فردای اقتصاد» در خصوص دو نگرانی فعالان بازار از افزایش نرخ سود بدون ریسک با روند رو به رشد عرضه و معاملات ثانویه اوراق گام در بورس یا توقف معاملات و کشیده شدن دادوستد این اوراق به بازارهای خارج از بورس همانند تجربه پیشین سخاب‌ها عنوان کرد: اوراق گام از سال ۹۸ راه‌اندازی شده و در یکی دو ماه اخیر به سبب افزایش عرضه با نرخ‌های بالا خریدوفروش می‌شود که با توجه به حساسیت بالای این موضوع، قطعا به اصلاح مقرراتی در زمینه اوراق گام نیاز داریم.

وی افزود: انتشار اوراق گام در شبکه بانکی صورت می‌گیرد و توقف یا عدم توقف آن در حیطه اختیارات سازمان نیست اما در حال بررسی نرخ این اوراق هستیم تا با نظام‌مند کردن نحوه انتشار و معاملات ثانویه آن، این موضوع را در هیات‌مدیره سازمان بورس یا شورای عالی بورس پیگیری کنیم. عشقی ادامه داد: اگر با همین روند فعلی اوراق گام منتشر و در بازار سرمایه عرضه شود، ممکن است مشکلاتی برای بازار سرمایه و فعالان آن ایجاد شود. از این رو در حال تدوین روندی هستیم تا انتشار اوراق گام آسیب‌های کمتری به بازار سرمایه بزند.

تکنیکال مانع صعود بورس می‌شود؟

همانطور که در تصویر پیداست، شاخص کل بورس در نمودار تکنیکالی خود مسیر پرمانعی را در ادامه صعود خواهد داشت و طبق تحلیل امروز با برخورد به یکی از مقاومت‌های مشخص شده، روندی کاهشی به خود گرفت. پس از صعود پرشتاب بورس تهران و ثبت یک بازدهی ۱۵ درصدی برای نماگر اصلی بازار، بعید به نظر نمی‌رسد که بازار سهام برای مدت کوتاهی به استراحت نیاز داشته باشد و دوباره به مسیر صعودی خود بازگردد. همانطور که در اندیکاتورها نیز پیداست، می‌توان اندک اصلاحی را برای شاخص کل بورس در روزهای پیش رو متصور بود. در اندیکاتور RSI یک مقاومت داینامیک وجود دارد که با توجه به حضور در محدوده بالای مرز ۷۰، قدرت بیشتری نیز خواهد داشت و می‌تواند روند صعودی را متوقف کند. در ایچی‌موکو نیز کندل‌ها از خط کیجنسن فاصله گرفته‌اند و ابرکومو در حال تشکیل یک دره است که می‌تواند در نقش یک آهنربا عمل کرده و کندل‌ها را به سمت خود بکشاند.

پیش ‌بینی بورس فردا ۹ آذر ۱۴۰۱
 نمای تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....