تاریخ انتشار : جمعه 1 مهر 1401 - 19:09
کد خبر : 102409

پیش بینی بورس فردا ۲ مهر ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۲ مهر ۱۴۰۱

بورس تهران آخرین روز تابستان را نیز کاهشی به پایان رساند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟ بورس تهران روز چهارشنبه نیز به روند نزولی خود ادامه داد و علی‌رقم رسیدن به محدوده حمایتی ۱.۳۶ میلیون واحدی، نشانه‌ای از برگشت در روند معاملات دیده نشد. شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی تابستان ۱۴۰۱، با کاهش

بورس تهران آخرین روز تابستان را نیز کاهشی به پایان رساند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

بورس تهران روز چهارشنبه نیز به روند نزولی خود ادامه داد و علی‌رقم رسیدن به محدوده حمایتی ۱.۳۶ میلیون واحدی، نشانه‌ای از برگشت در روند معاملات دیده نشد. شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی تابستان ۱۴۰۱، با کاهش ۰.۸۶ درصدی همراه شد و در محدوده ۱.۳۵۵ میلیون واحدی آرام گرفت. در سمت دیگر اما شاخص هم‌وزن شرایط نسبتا بهتری را دنبال کرد و ۰.۵۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. ارزش معاملات با ثبت عدد ۲۲۲۴ میلیارد تومانی همچنان در محدوده رکودی قرار داشت و شاهد خروج ۲۴۴ میلیارد تومان سرمایه کدهای حقیقی از بازار بودیم.
بورس روز شنبه اما همچنان درگیر ابهامات قبلی قرار دارد و حتی در بحث بازارهای جهانی ممکن است شرایط سخت‌تر از قبل نیز دنبال شود. اختلال در اینترنت کشور، تعطیلات هفته آینده و… همگی می‌توانند بر روند معاملاتی بازار سهام در روز آینده تاثیرگذار باشند اما در این میان بهانه خوبی نیز برای توقف ریزش‌ها و برگشت بازار به مدار صعودی حداقل در کوتاه مدت دیده می‌شود. در ادامه به بررسی نکات ذکر شده خواهیم پرداخت.

قدم‌های مستحکم فدرال رزرو

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد  ، فدرال رزرو روز چهارشنبه در پنجمین اقدام خود برای مقابله با تورم، نرخ بهره را ۰.۷۵ دیگر افزایش داد و به عدد ۳.۲۵ درصد رساند؛ عددی که از ابتدای سال ۲۰۰۸ که اقتصاد جهانی در بحرانی بزرگ قرار داشت، تکرار نشده بود. اگرچه از قبل پیش‌بینی می‌شد که بانک مرکزی ایالات متحده این مقدار افزایش را در نظر داشته باشد، اما صحبت‌های جروم پاول مبنی بر ادامه‌دار بودن این روند و تصمیم بر نرخ بهره بالای ۴.۵ درصدی در سال آینده شرایط را برای بازارهای جهانی سخت‌تر از قبل کرد. از سمت دیگر در صحبت‌های رئیس فدرال رزرو نشانه‌هایی از احتمال بالای افزایش بیکاری و ورود اقتصاد به یک دوره رکودی دیده می‌شد که این موضوع می‌تواند به فشار بر کامودیتی‌ها بیافزاد.

خط و نشان فدرال رزرو برای تورم
 فدرال رزرو در پنجمین قدم خود برای مبارزه با تورم، نرخ بهره را با ۰.۷۵ درصد افزایش به ۳.۲۵ درصد رساند

از آنجا که ۶۰ الی ۷۰ درصد از شرکت‌های بورس تهران نیز سودآوری خود را در گرو قیمت کالاهای پایه می‌بینند، این موضوع می‌تواند چشم‌انداز بنیادی آن‌ها را تحت تاثیر مستقیم قرار دهد. همانطور که در آخرین گزارش اجماع تحلیلگران نیز دیده می‌شد، سودآوری شرکت‌های بزرگ و کامودیتی‌محور بازار در ادامه سال و همچنین سال آینده، تغییرات زیادی را نسبت به قبل خواهد داشت. بنابراین می‌توان انتظار داشت که فعلا ریسک بازارهای جهانی بر شانه‌های بورس تهران سنگینی کند.

امید به گزارش‌های تابستان

از روز چهارشنبه به مرور شاهد انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها در سامانه کدال هستیم و این موضوع از روز شنبه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داشت. در شرایط کنونی و با وجود شرایط عدم‌اطمینانی که در حوزه برجام و بازارهای جهانی وجود دارد، این موضوع می‌تواند تنها امید بورس تهران برای فرار از ریزش‌های بیشتر باشد.
همانطور که اشاره شد و در شاخص‌های تولید و فروش طی ۳ ماهه تابستان وجود داشت، شرکت‌ها به خصوص بزرگان بازار در دومین فصل سال نسبت به بهار شرایط سخت‌تری را دنبال کردند و به دلایلی همچون قطعی برق، کاهش قیمت کامودیتی‌ها و… تولید و فروش کاهش داشت. البته این موضوع برای تمامی شرکت‌ها صادق نیست و برخی توانستند به روند خوب خود ادامه دهند.
در این میان شرایط برای شرکت‌های داخلی متفاوت دنبال می‌شود و می‌توان انتظار داشت که سهامداران شرکت‌های کوچک بازار نسبت به بزرگان با عملکرد به مراتب بهتری روبرو شوند که این موضوع خود را طی هفته‌های گذشته در روند معاملاتی آن‌ها نیز نشان داده بود و می‌تواند به نوسانات مثبت در بورس فردا بیانجامد.

جمع‌بندی

به طوری کلی باید گفت که بورس تهران هنوز شرایط را برای شروع یک روند صعودی مهیا نمی‌بیند و وجود ابهامات زیاد باعث شده است که به صورت روزانه نشانی از تقاضای قدرتمند در بازار نباشد و نماگرهای با کاهش‌های مداوم همراه شوند برای فردا و کل هفته آینده اما انتظار می‌رود که صنایع و سهام برای مدتی راه خود را از یکدیگر جدا کنند و گزارش‌هایی که از عملکرد شرکت‌ها در فصل تابستان می‌شوند می‌تواند به صعود قیمت برخی سهام کمک کند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که بازار سهام طی روز آینده شرایط بهتری را نسبت به روزهای گذشته دنبال کند اما همچنان به نظر نمی‌توان احتمال یک روند صعودی قدرتمند داد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....