تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 - 21:44
کد خبر : 91519

پیش بینی بورس فردا ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم در بورس امروز چه اتفاقاتی رخ داد و چه عواملی در روند بورس تاثیرگذار است و نیز انتظار چه اتفاقاتی را در بورس فردا داشته باشیم. بورس تهران امروز روز سختی را پشت سر گذاشت و شاخص کل با کاهش ۱.۰۶ درصدی به محدوده ۱.۵۴۷ میلیون واحدی رسید و شاخص هم‌وزن نیز

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم در بورس امروز چه اتفاقاتی رخ داد و چه عواملی در روند بورس تاثیرگذار است و نیز انتظار چه اتفاقاتی را در بورس فردا داشته باشیم.
بورس تهران امروز روز سختی را پشت سر گذاشت و شاخص کل با کاهش ۱.۰۶ درصدی به محدوده ۱.۵۴۷ میلیون واحدی رسید و شاخص هم‌وزن نیز شرایط نسبتا یکسانی را دنبال کرد و شاهد ۰.۸۷ درصدی این شاخص بودیم که دلیل کاهش کمتر آن نسبت به شاخص کل، معاملات خوب برخی صنایع و سهام کوچکتر بازار بود. ارزش معاملات همچون روزهای گذشته عدد قابل توجهی نبود و به سختی از مرز ۴هزار میلیارد تومان عبور کرد اما خروج پول کدهای حقیقی با قدرت بیشتری ادامه یافت و امروز نزدیک به ۷۵۰ میلیارد تومان سرمایه افراد حقیقی از بازار سرمایه خارج شد.

روند تغییرات شاخص کل بورس – ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
روند تغییرات شاخص کل بورس - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

در انتهای معاملات امروز بیش از ۷۵ درصد نمادها در محدوده منفی به کار خود پایان دادند و روند ارزش و تعداد صف‌های فروش نیز تا انتهای معاملات افزایشی بود. این موضوع نشان از نبود تقاضا در بازار حکایت دارد که اجازه جولان دادن به معدود فروشنده‌ها را داد و باعث کاهش بیش از یک درصدی شاخص کل بورس شد.

روند تغییرات صف‌های بازار

اتفاقات روزهای انتهایی هفته قبل در این موضوع تاثیرگذار بودند و همانطور که در پیش بینی روز گذشته نیز اشاره شد، انتظار بر این بود که بازار روندی منفی به خود بگیرد هرچند که برخی صنایع وضعیت بهتری را دنبال کردند. حال سوال این است که پس از این روز سخت چه‌ چیزی در انتظار بورس فردا خواهد بود؟

پتروشیمی‌های امن باعث ناامنی بورس می‌شوند؟

یکی از دلایل عمده معاملات منفی امروز، وضعیت روند پتروشیمی‌ها بود که پس از انتشار خبر تحریم‌های جدید آمریکا، از همان ابتدای کار روز سرخی را شروع کردند و به مرور تاثیر این صنعت بر تمام بازار مشهود بود. تا پیش از این خبر نیز صحبت‌هایی از وضعیت تهدیدآمیز پتروشیمی‌ها به گوش می‌رسید که عمده دلیل آن بخاطر افزایش سنگین قیمت انرژی و همچنین یوتیلیتی‌ها بود که حاشیه سود برخی از این شرکت‌ها را در زمستان به طرز قابل توجهی کاهش داده است و این موضوع در کنار کاهش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، کار را برای این شرکت‌ها سخت‌تر کرده است.

گروه پتروشیمی که طی ریزش بازار سرمایه جزو یکی از امن‌ترین گروه‌های بازار به شمار می‌رفتند، امروز باعث ایجاد یک ناامنی در کلیت بازار شدند و ممکن است که این موضوع ادامه‌دار نیز شود. بحث تحریم‌ پتروشیمی‌ها از سمت آمریکا موضوع جدیدی نیست و بسیاری اعتقاد دارند که تاثیر آن بر عملکرد شرکت‌ها ناچیز خواهد بود اما فاز روانی این موضوع می‌تواند کمی کار را برای این گروه سخت کند. پتروشیمی طی چندسال اخیر که تحت تحریم قرار داشتند به فروش محصولات خود می‌پرداختند اما با مشکلات زیادی از جمله اعمال تخفیف بر قیمت محصولات، کاهش قدرت چانه‌زنی در بازارهای جهانی، مشکلات بیمه و… که این موضوع با تحریم‌های جدید می‌تواند تشدید شود.

نرخ جدید دلار اعلام شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ، امروز خبرگزاری فارس در مصاحبه با دبیر کانون صرافان از نرخ جدید دلار رونمایی کرد. هفته گذشته بود که تصمیم جدید بانک مرکزی در رابطه با کنترل بازار ارز اعلام کرد و مقرر شد که از این پس صادرکنندگان می‌توانند ارزهای خود را با نرخ توافقی به صرافی‌ها بفروشند که این موضوع توانست قیمت دلار در بازار آزاد را حدود ۱۲۰۰ تومان کاهش دهد. در گزارش فارس نقل شده است که نرخ «دلار توافقی» ۲۹ هزار تومان است که نسبت به نیما فاصله به مراتب کمتری با نرخ دلار آزاد دارد.

مدتی بود که واکنش‌ها و انتقادها به فاصله ۳۰ درصدی دلار نیما با بازار آزاد بالا گرفته بود و یکی از دلایل واکنش خنثی بازار سرمایه به شد شدید قیمت دلار آزاد، این موضوع بود. این خبر می‌تواند نوید افزایش سودآوری شرکت‌های صادرکننده را داشته باشد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که فردا واکنش مثبتی از سمت گروه‌های صادرات‌محور به این موضوع داده شود.

تکنیکال شاخص بورس چه می‌گوید؟

با نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص کل بورس، همانطور که پیداست روند صعودی جدید در کانال مشخصی اتفاق افتاده که خط میانه کانال نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. شاخص کل بورس پس از برخورد به سقف این کانال صعودی وارد روندی نزولی شد و پس از شکست خط میانه به سمت پایین و ثبت پولبک به آن، اکنون درحال حرکت به سمت کف کانال قرار دارد.

تحلیل تکنیکال شاخص کل
تحلیل تکنیکال شاخص کل

ابرکومو نیز در محدوده‌ای نزدیک به کف کانال صعودی می‌تواند حمایت خوبی برای شاخص کل باشد. بنابراین انتظار می‌رود که طی دو سه روز آینده این روند نزولی خاتمه یابد و شاخص کل با برگشت از محدوده ۱.۵۰۹ الی ۱.۵۳ میلیون واحدی، به روند صعودی خود برگردد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....