تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 - 18:54
کد خبر : 107859

پیش ‌بینی بورس فردا ۲۹ آبان ۱۴۰۱

پیش ‌بینی بورس فردا ۲۹ آبان ۱۴۰۱

شاخص کل سهام در پایان دادوستدهای روز شنبه با افت ۱.۴۴ درصدی مواجه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟  برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس

شاخص کل سهام در پایان دادوستدهای روز شنبه با افت ۱.۴۴ درصدی مواجه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

 برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز پس از مدت‌ها بار دیگر شرایط سختی را دنبال کرد و شاهد عقب‌گرد نماگرهای اصلی بازار به کانال‌های پایین‌تر بودیم. شاخص کل بورس طی معاملات امروز با کاهش ۱.۴۴ درصدی مواجه شد و با از دست داد کانال ۱.۴ میلیون واحدی، در محدوده ۱.۳۹۳ میلیون واحدی قرار گرفت. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن اگرچه به دلیل روند معاملاتی خوبی که در برخی صنایع رخ داد، توانست شرایط بهتری را دنبال کند اما در نهایت ۰.۸۷ درصد از ارتفاع خود را از دست داد و به سطوح ۳۹۷هزار واحدی وارد شد. ارزش معاملات نیز همچون روزهای کاری قبل نتوانست به رکوردهای چند وقت اخیر خود نزدیک شود و به یک عدد ۳۵۰۸ میلیارد تومانی بسنده کرد. در سمت خروج پول اما شرایط سخت‌تر از قبل دنبال شد و شاهد خروج ۷۹۳ میلیارد تومانی کدهای حقیقی از چرخه معاملات بازار بودیم.

با فروکش کردن تب بازارها در شروع هفته گذشته، بورس تهران نیز روند صعودی قدرتمند خود را متوقف و مسیری متعادل را آغاز کرده بود. توقف روند رو به رشد قیمت دلار در بازار آزاد و عقب‌نشینی تا مرز ۳۵ هزار تومانی، روند کاهشی قیمت کامودیتی‌ها در روزهای پایانی هفته کاری بازارهای جهانی پس از رشد کوتاه‌مدت اخیر و… باعث شده‌اند که بازار سهام نیز پس از یک بازدهی مثبت پرشتاب، برای مدتی استراحت کند. از همین رو پیش‌بینی می‌شد که بورس تهران نیز همچون دیگر بازارها پس از یک رالی صعودی برای مدتی به سمت روند متعادل و منفی حرکت کند.

چشم‌انداز کاهش دلار با اقدامات بانک مرکزی؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد  ،  روند کاهشی نرخ دلار در روزهای انتهایی هفته گذشته، درحالی که خبرهای منتشر شده در سطح کلان سیاست خارجی و کاهش روز به روز خوش‌بینی به احتمال احیای برجام، اتفاق جالب توجهی بود. نرخ دلار که طی هفته‌های گذشته توانسته بود با سقف‌شکنی به قله‌های جدیدی حوالی ۳۶۸۰۰ تومان برسد، اکنون با عقب‌نشینی، نزدیک به مرز ۳۵ هزار تومان نوسان می‌کند. از آنجا که بخش قابل توجهی از رشد اخیر بورس تهران نیز به واسطه افزایش سریع دلار فردوسی طی تنها چند روز بود، بدیهی است که اکنون سهام نیز در همین راستا حرکت کنند.

انتشار اوراق گواهی سکه در هفته گذشته و اوراق ارزی از امروز توسط بانک مرکزی، یکی از دلایل کاهش نرخ دلار بازار آزاد در روزهای گذشته عنوان می‌شود. از روز جاری قرار است که بانک مرکزی اوراق گواهی ارزی با سررسید سه ماهه، معاف از مالیات و امکان دریافت فیزیکی شروع می‌شود که می‌تواند بر آرام کردن تلاطمات بازار ارز تاثیرگذار باشد. از این رو به نظر می‌رسد که چشم‌انداز نرخ دلار در بازار آزاد برای مدتی کاهشی باشد و از این رو بازار سهام نیز یکی از محرکان اصلی خود را از دست می‌دهد.

نگاه لرزان بازارها به رکود جهانی

بازارهای جهانی طی دو روز انتهایی هفته میلادی روندی منفی به خود گرفتند و شاهد عقب‌نشینی قیمت کامودیتی‌ها پس از افزایش کوتاه‌مدت آن‌ها بودیم. شب گذشته و در پایان معاملات بازارهای جهانی، نفت به زیر کانال ۸۷ دلاری نفوذ کرد و مس نیز تا مرز ۸ هزار دلاری عقب نشست. دیگر کامودیتی‌ها نیز شرایط تقریبا یکسانی را دنبال کردند. در این میان طلا به دلیل شرایط سیاسی در سطح جهانی همچون تداوم جنگ روسیه و اوکراین، اصابت موشک به لهستان و… با کاهش کمتری همراه شد و حوالی ۱۷۵۰ دلار ایستاد. یکی از دلایل این کاهش قیمت را می‌توان در چشم‌انداز رکودی اقتصاد جهانی پس از سیاست‌های انقباضی شدید بانک‌های مرکزی به خصوص فدرال رزرو جستجو کرد.

روند کاهشی شدیدی که امروز در گروه پالایشی شکل گرفت نیز به دلیل همین کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بود و دیگر گروه‌ها همچون فلزات اساسی، پتروشیمی و… نیز به همین دلیل با افزایش عرضه‌ها مواجه شدند. البته انتظار برای انتشار لایحه بودجه سال آینده طی روزهای پیش رو و مشخص نبودن بندهایی که در انتظار بازار سرمایه است، نقش مهمی در فشار فروش ایجاد شده در بازار بازی می‌کند.

حمایت‌های تکنیکالی شاخص بورس

همانطور که در تصویر زیر پیداست، شاخص کل بورس در نمودار تکنیکالی خود مسیر پرمانعی را در ادامه صعود خواهد داشت و طبق تحلیل امروز با برخورد به یکی از مقاومت‌های مشخص شده، روندی کاهشی به خود گرفت. پس از صعود پرشتاب بورس تهران و ثبت یک بازدهی ۱۵ درصدی برای نماگر اصلی بازار، بعید به نظر نمی‌رسد که بازار سهام برای مدت کوتاهی به استراحت نیاز داشته باشد و دوباره به مسیر صعودی خود بازگردد. همانطور که در اندیکاتورها نیز پیداست، می‌توان اندک اصلاحی را برای شاخص کل بورس در روزهای پیش رو متصور بود. در اندیکاتور RSI یک مقاومت داینامیک وجود دارد که با توجه به حضور در محدوده بالای مرز ۷۰، قدرت بیشتری نیز خواهد داشت و می‌تواند روند صعودی را متوقف کند. در ایچی‌موکو نیز کندل‌ها از خط کیجنسن فاصله گرفته‌اند و ابرکومو در حال تشکیل یک دره است که می‌تواند در نقش یک آهنربا عمل کرده و کندل‌ها را به سمت خود بکشاند. بنابراین در صورتی که در معاملات روز آینده شاهد افزایش عرضه‌ها باشیم، احتمال یک اصلاح تا محدوده ۱.۳۵ میلیون واحدی نیز دور از ذهن نیست.

پیش ‌بینی بورس فردا ۲۹ آبان ۱۴۰۱
 وضعیت تکنیکال شاخص کل بورس تهران

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....