تاریخ انتشار : جمعه 28 آبان 1400 - 20:37
کد خبر : 67659

پیش بینی بورس فردا ۲۹ آبان ۱۴۰۰

پیش بینی بورس فردا ۲۹ آبان ۱۴۰۰

بازار سهام آذر ماه را چگونه پیگیری می کند؟ با نگاهی بر عملکرد تاریخی بازار سهام و شاخص کل در ادوار گذشته متوجه خواهیم شد که به نوعی می‌توان حال و هوای حاکم بر این روزهای بازار را به شرایط رخ داده شده در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ تشبیه کرد. سال ۹۲ بازار سهام به

بازار سهام آذر ماه را چگونه پیگیری می کند؟

با نگاهی بر عملکرد تاریخی بازار سهام و شاخص کل در ادوار گذشته متوجه خواهیم شد که به نوعی می‌توان حال و هوای حاکم بر این روزهای بازار را به شرایط رخ داده شده در سال‌های ۹۲ تا ۹۶ تشبیه کرد.

سال ۹۲ بازار سهام به واسطه اتفاقات پیش از آن یک سیکل صعودی طولانی را تجربه کرده بود و پس از آن وارد فاز اصلاحی می‌شود. بدون ذکر اتفاقات و تحولاتی که در آن برهه در اقتصاد ایران رخ داد، صرفا قصد داریم نگاهی تکنیکالی و زمانی به این بازه تاریخی داشته باشیم.
اصلاح شاخص کل که از روز ۱۵ ام دی ماه ۱۳۹۲ آغاز شد تا ۵ دی ماه ۱۳۹۴ به طول انجامید. به عبارتی ۴۱۶ روز کاری طول کشید تا بازار سهام روند صعودی بعدی خود را آغاز کند.
متناظر این دوره اصلاحی را اهالی بازار سهام در مرداد ماه ۱۳۹۹ تا ۳ خرداد ماه ۱۴۰۰ تجربه کردند. همانطور که احتمالا متوجه شده‌اید، سیکل‌های بازار در حال کوتاه‌تر شدن هستند و اینبار دوره اصلاحی بازار بسیار تند و تیزتر در ۱۹۱ روز کاری صورت پذیرفت.

214464a4 1de2 4a10 9701 d90602a31ea6 FriNov192021 اقتصاددان نوشته
روند تغییرات شاخص کل بورس در سال‌های ۹۲ تا ۹۴

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، پس از این دوره اصلاحی در سال ۹۴ یک سیکل صعودی شارپ را همانند ۴ خرداد الی ۷ ام شهریور ماه امسال مشاهده کردیم و پس از آن بازار به مدت ۲۹۹ روز معاملاتی یعنی از تاریخ ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ الی ۷ تیر ۱۳۹۶ وارد فاز اصلاح زمانی و بدون روند شد.

اگر این تناظر را به مثابه دوره اصلاحی پیشین برقرار کنیم متوجه خواهیم شد که احتمالا فاز اصلاح زمانی بازار این بار به جای ۲۹۹ روز کاری در حوالی ۱۳۷ روز معاملاتی سپری خواهد شد. براساس این مدل پایان این اصلاح زمانی در ماه‌های پایانی سال رخ خواهد داد و تا آن زمان بازار روند قدرت‌مندی به خود نخواهد دید. اما پس از آن می‌توان انتظار شروع موج صعودی اصلی بازار سهام را در سر پروراند. تا آن زمان بسیاری از نقاط ابهام پیش روی بازار مانند سرنوشت مذاکرات، ارز ۴۲۰۰ تومانی و رویکرد کلان تیم اقتصادی دولت معلوم و شفاف‌تر خواهد شد.

روند تغییرات شاخص کل در سال های ۹۹ و ۱۴۰۰
9f876adb 41b5 40d4 92a5 ca92addb3670 FriNov192021 اقتصاددان نوشته

دلیل اینکه این تناظر مطرح شده است، موج‌های مشابهی است که بازار سهام و به ویژه شاخص کل به عنوان نماگر اصلی این بازار در این دو برهه تاریخی داشته اند که در نمودار پایین مشاهده می‌کنید. نمودار آبی رنگ شاخص کل در سال ۱۳۹۲ و نمودار کندل‌ها شاخص کل امروز است و همانطور که از نمودار واضح است ساختار و طول موج‌ها همبستگی و یکسانی بسیار بالایی با یکدیگر دارند.

مقایسه رفتار شاخص در دو بازه زمانی فوق
5cdf9270 e46d 438c bbfe 0d408238d141 FriNov192021 اقتصاددان نوشته

فعالین و اهالی بازار سهام این نکته را فراموش کنند که کسانی که این روزها در بازار سهام حضور دارند و فعالیت می‌کنند، کسانی هستند که سخت‌ترین و تند و تیز ترین اصلاح بازار سهام را پشت سر گذاشته‌اند. با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و تجربیات تاریخی بازار سرمایه در بلندمدت همیشه نسبت به بازارهای رقیب برنده بوده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....