تاریخ انتشار : جمعه 27 آبان 1401 - 21:38
کد خبر : 107769

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۸ آبان ۱۴۰۱

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۸ آبان ۱۴۰۱

شاخص کل بورس روز چهارشنبه پس از نوسانات مثبت و منفی توانست بازدهی مثبتی را به ثبت برساند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟ برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه

شاخص کل بورس روز چهارشنبه پس از نوسانات مثبت و منفی توانست بازدهی مثبتی را به ثبت برساند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است. بورس روز چهارشنبه پس از نوسانات مثبت و منفی توانست بازدهی مثبتی را به ثبت برساند. همانطور که در گزارش روزهای گذشته نیز اشاره شده بود، به نظر می‌رسد به دلیل وجود نیروهای خلاف یکدیگر، بورس تهران برای مدتی روندی متعادل و با تغییرات اندک را تجربه کند. شاخص کل بورس روز چهارشنبه در نهایت کار خود را با یک بازدهی مثبت ۰.۲۲ درصدی به پایان رساند و شاخص هم‌وزن نیز که شرایط بهتری را دنبال می‌کرد، توانست ۰.۴۲ درصد بر ارتفاع خود بیافزاید. ارزش معاملات طی روندی کاهشی که از قله اخیر خود در پیش گرفته است، در آخرین روز هفته کاری به مرز ۳هزار میلیارد تومان رسید و شاهد خروج ۲۰۲ میلیارد تومان سرمایه کدهای حقیقی از چرخه معاملات بودیم.

پس از فروکش کردن تب و تاب حمایت‌های صندوق تثبیت و سازمان بورس از بازار، سقف‌شکنی مقطعی قیمت دلار در بازار آزاد، واگذاری بلوک خلیج فارس، ثبات و آرامش در بازارهای جهانی و… به نظر می‌رسد که بورس تهران اکنون شاهد جدالی بین نیروهای مثبت و منفی باشد و برای مدتی در روند نوسانی خود باقی بماند. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که بازار سهام اکنون پتانسیل تداوم یک روند صعودی پایدار را دارد اما وجود برخی ابهامات و چالش‌های اقتصادی و سیاسی در سطح کلان کشور، بورس تهران را در محدوده نوسانی خود حفظ کرده است تا زمانی که وضعیت این مسائل مشخص شود.

صبر بورس برای دلار

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد  ،  یکی از دلایل افزایش پرشتاب نماگرهای بازار سهام طی هفته‌های گذشته، صعود پرقدرت قیمت دلار بازار آزاد و سقف‌شکنی آن با ثبت یک قله جدید در ۳۶۸۰۰ تومان بود که سیگنال افزایش انتظارات تورمی را به همراه داشت و بورس تهران را پس از یک دوره معاملات رکودی و فرسایشی، به مدار صعودی قدرتمندی وارد کرد. این موضوع و هم‌زمانی آن با بسته ده بندی سازمان بورس، جبران بخشی از ریزش‌های اخیر کامودیتی‌ها با بهبود چشم‌انداز سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و… باعث شد که بورس تهران با ثبت رکوردهای صعودی چندین ماهه، خود را به بالای کانال ۱.۴ میلیون واحدی برساند.

اکنون اما مدتی است که بخش عمده‌ای از تب داغ حمایت‌های ذکر شده فروکش کرده و رشد بی‌وقفه بازار سهام نیز متوقف شده است. نرخ دلار فردوسی چند وقتی است که از سقف جدید خود در ۳۶۸۰۰ تومان عقب‌نشینی کرده و در زمان نگارش این گزارش در نیمه پایینی کانال ۳۵ هزار تومان نوسان می‌کند. این موضوع درحالی که از لحاظ سیاسی کشور دچار چالش‌هایی از سمت مذاکرات هسته‌ای و مباحث دیگر تحت فشار بوده و در داخل نیز ناآرامی‌هایی وجود دارد، این فرضیه که نرخ دلار طی روزهای اخیر توسط بانک مرکزی کنترل شده است را تقویت می‌کند. البته در این میان اقداماتی نیز همچون انتشار اوراق سکه و خبر انتشار اوراق ارزی نیز بی‌تاثیر نبوده و تا حدی از نابسامانی‌های بازار ارز کاسته است. به هرحال با توجه به روندی که در قیمت دلار دیده می‌شود، در کوتاه مدت می‌توان انتظار روند نوسانی را برای بازار سرمایه از این منظر داشت.

بورس تهران در آستانه بودجه ۱۴۰۲

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که این روزها کارشناسان بازار سرمایه درباره آن صحبت می‌کنند، بودجه سال ۱۴۰۲ است. طبق صحبت مسئولان، لایحه بودجه ۱۴۰۲ ابتدای آذر ماه به مجلس ارائه خواهد شد و مشخص شدن جزئیات آن می‌تواند بخش عمده‌ای از ابهامات بورس تهران را شفاف کند. به نظر می‌رسد که درحال حاضر درباره دو موضوع مهم نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و ارز نیمایی اختلاف نظر وجود دارد.

در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تاکنون صحبت‌های ضد و نقیض زیادی به گوش رسیده است و برخی از مسئولان عنوان کرده‌اند که دولت قصد دارد فرمول این نرخ را برای سال آینده تغییر دهد و حتی احتمال کاهش آن نسبت به سال ۱۴۰۱ زیاد است. در سمت مقابل اما خبرهایی نیز از عدم تغییر و یا افزایش آن نیز به گوش می‌رسد. در سال جاری افزایش قیمت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به دلیل افزایش چشمگیر قیمت انرژی در دو هاب اروپایی که به واسطه جنگ روسیه و اوکراین رخ داده بود، بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی به خصوص متانول‌سازان را با مشکلات زیادی مواجه کرد و حتی آن‌ها را تا مرز زیان‌دهی نیز برد. حال باید منتظر ماند و دید که در بودجه ۱۴۰۲ چه چیزی در انتظار یکی از ارزآورترین صنایع کشور خواهد بود.

در مورد ارز نیمایی نیز اختلاف نظرها زیاد است و برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که دولت با کنترل این ارز، در جهت یک دلار ۴۲۰۰ تومانی جدید قدم برمی‌دارد. فاصله دلار آزاد و نیما که در برهه‌ای به ۸ درصد رسیده بود، اکنون دوباره حوالی ۲۵ درصد قرار دارد که ضربه‌های سنگینی را به شرکت‌های صادرکننده وارد می‌کند. با توجه به چشم‌انداز افزایشی نرخ دلار بازار آزاد به دلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی، در صورتی که در بودجه ۱۴۰۲ تغییری در سیاست‌های ارز نیمایی دیده نشود، می‌توان انتظار واکنش منفی از سمت بازار سرمایه به خصوص شرکت‌های بزرگ را داشت. اما اگر اتفاقی خلاف این موضوع رخ دهد، پیش‌بینی می‌شود که یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بورس تهران نیز مرتفع شود.

سیگنال نوسانی تکنیکال شاخص بورس

همانطور که در تصویر زیر پیداست، شاخص کل بورس در نمودار تکنیکالی خود مسیر پرمانعی را در ادامه صعود خواهد داشت و طبق تحلیل امروز با برخورد به یکی از مقاومت‌های مشخص شده، روندی کاهشی به خود گرفت. پس از صعود پرشتاب بورس تهران و ثبت یک بازدهی ۱۵ درصدی برای نماگر اصلی بازار، بعید به نظر نمی‌رسد که بازار سهام برای مدت کوتاهی به استراحت نیاز داشته باشد و دوباره به مسیر صعودی خود بازگردد. همانطور که در اندیکاتورها نیز پیداست، می‌توان اندک اصلاحی را برای شاخص کل بورس در روزهای پیش رو متصور بود. در اندیکاتور RSI یک مقاومت داینامیک وجود دارد که با توجه به حضور در محدوده بالای مرز ۷۰، قدرت بیشتری نیز خواهد داشت و می‌تواند روند صعودی را متوقف کند. در ایچی‌موکو نیز کندل‌ها از خط کیجنسن فاصله گرفته‌اند و ابرکومو در حال تشکیل یک دره است که می‌تواند در نقش یک آهنربا عمل کرده و کندل‌ها را به سمت خود بکشاند.

پیش‌ بینی بورس فردا ۲۸ آبان ۱۴۰۱
 نمای تکنیکال شاخص کل بورس تهران

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....