تاریخ انتشار : جمعه 16 اردیبهشت 1401 - 20:41
کد خبر : 86802

پیش بینی بورس فردا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

شاخص کل بورس در طی هفته گذشته رشد اندک ۰.۵۵ درصدی را ثبت کرد و در ارتفاع ۱.۵۲۹ میلیون واحدی قرار گرفت. برای پیش بینی بورس فردا نیاز است مروری بر مشخصه‌های کلان موثر بر کلیت بازار سهام داشته باشیم تا بتوان با دقت بالاتری تصمیم‌گیری انجام داد. تعلیق مذاکرات وین، خیز دلار برای یک جهش؟ قبل از اینکه

شاخص کل بورس در طی هفته گذشته رشد اندک ۰.۵۵ درصدی را ثبت کرد و در ارتفاع ۱.۵۲۹ میلیون واحدی قرار گرفت. برای پیش بینی بورس فردا نیاز است مروری بر مشخصه‌های کلان موثر بر کلیت بازار سهام داشته باشیم تا بتوان با دقت بالاتری تصمیم‌گیری انجام داد.

تعلیق مذاکرات وین، خیز دلار برای یک جهش؟

قبل از اینکه به بررسی تکنکالی مهم‌ترین شاخص‌های بازار سرمایه بپردازیم باید نگاهی به نمودار دلار داشت. قیمت دلار در بازار آزاد و همچنین سایر بازارها مهم‌ترین محرک سودآوری شرکت‌های بزرگ و موثر بر شاخص کل بورس است. فلذا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. قیمت دلار از نظر تکنیکالی در حال شکست روند نزولی میان مدت خود است و با توجه به اینکه این مقاومت بارها توسط دلار تست شده است، بنظر می‌رسد که شکست آن دور از ذهن نیست. علاوه بر این موضوع شاهد تشکیل الگوی سروشانه معکوس در نمودار دلار هستیم و این الگو از جمله الگوهای قدرتمند محسوب می‌شود. در صورتی که خط گردن در این الگو که حوالی ۲۸۳۵۰ تومان است با قدرت شکسته شود اعداد بالایی را می‌توان از نظر تکنیکالی برای نرخ دلار در بازار آزاد متصور بود.
اندیکاتور RSI نرخ دلار هم گارد صعودی به خود گرفته و توانسته است مقاومت خط روند داینامیک خود را بشکند و بالای این خط به تثبیت برسد. باتوجه به اینکه مذاکرات وین به تعویق درآمده و شاهد اتفاقات جدی در این حوزه نیستیم، می‌توان نسبت به نرخ دلار رویکرد رشدی داشت. آمارهای تورم ماهانه و خرد و کلان در اقتصاد هم از این اتفاق پشتیبانی می‌کنند.

تحلیل تکنیکال دلار

شاخص بورس در آستانه تعیین جهت

شاخص کل بورس به عنوان مهم‌ترین دماسنج بازار سهام اشکالاتی متعددی دارد که شاید نتوان آن را به عنوان متر اصلی وضعیت حال بازار سهام در نظر گرفت اما به واسطه آنکه بیشترین اهمیت را میان فعالین بازار سهام دارد به بررسی آن می‌پردازیم.
شاخص کل بورس همانطور که پیش‌تر ذکر شده است یک الگوی مثلث جمع شونده افزایشی تشکیل داده و رویکرد منطقی در این ناحیه آن است که منتظر آن شویم که از یکی از این اضلاع خارج شود. اما به صورت تاریخی می‌دانیم که در اکثر اوقات این الگو از پایین شکسته می‌شود و به موجب این اتفاق شاخص کل به اندازه بزرگ‌ترین ضلع این مثلث می‌تواند کاهش قیمت را تجربه کند. موضوع دیگری که این سناریو را تقویت می‌کند واگرایی منفی میان شاخص کل بورس و اندیکاتور rsi شاخص است و مادامی که شاهد تشکیل نشدن سقفی بالاتر در اندیکاتور rsi نباشیم این موضوع به قوت خود باقی خواهد ماند. فلذا هفته پرعرضه‌ای را می‌توان برای بورس، به ویژه سهام بزرگ بازار متصور بود. برای اینکه این سناریو تغییر پیدا کند نیاز است گزارش‌های پالایشی‌ها به مدد شاخص کل بیایند و یا شاهد تحولی در دلار یا مذاکرات وین باشیم.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

شاخص هم‌وزن به مقاومت می‌رسد

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ، شاخص کل هم وزن که نماینده سهام کوچک‌تر در بورس است، وضعیت بسیار جالبی دارد و در مدت اخیر رشد بدون توقف و چشم‌گیری را تجربه کرده است و مقاومت‌های پیش روی خود را یکی پس از دیگری به سادگی شکسته است.
این شاخص در کانال نزولی میان مدتی قرار دارد و با سقف این کانال کمتر از ۳ درصد فاصله دارد و برخورد آن با این سطح در هفته آتی دور از ذهن نیست. باتوجه به اشباع شدن اندیکاتور rsi می‌توان انتظار این سناریو را داشت که با رسیدن شاخص هم‌وزن به این سطح شاهد اصلاح این شاخص هم باشیم. به هر حال اگر این شاخص یک نماد بود و امکان خرید و فروش آن وجود داشت اقدام به خرید آن در این سطوح بسیار پر ریسک تلقی می‌شد. چراکه علاوه بر سقف این کانال شاهد مقاومت استاتیک معتبری هم در این سطح هستیم.

تحلیل تکنیکال شاخص کل هم‌وزن
تحلیل تکنیکال شاخص کل هم‌وزن

شاخص آزاد شناور یکی از شاخص‌هایی است که حال عمومی بازار سهام را به خوبی نشان می‌دهد و می‌توان آنرا بهترین شاخص موجود برای بورس تهران در نظر گرفت. این شاخص موفق شده است خط روند نزولی خود را با قدرت شکست دهد و پس از تکمیل پول بک به این خط روند رشد قیمتی را تجربه کند.
شاخص قیمت در این نماگر روی سطح حمایتی میانگین متحرک معتبر خود قرار گرفته است و از سوی دیگر شاهد آن هستیم که اندیکاتور rsi هم روی حمایت داینامیک خود قرار گرفته است. بنابراین می‌توان انتظار رشد این شاخص را در هفته آتی داشت. برای اینکه با قاطعیت بتوان گفت که این شاخص از روند نزولی خود خارج شده است می‌بایست شاهد تشکیل سقفی بالاتر از سقف قبلی در این شاخص باشیم که هنوز محقق نشده است. البته لازم به ذکر است که مهم‌ترین نواحی عرضه و تقاضا در این شاخص هم در نمودار و اندیکاتور RSI ترسیم شده است و بهتر است سرمایه‌گذاران در این سطوح با دقت بالاتری اقدام به معامله کنند.

تحلیل تکنیکال شاخص آزاد شناور
تحلیل تکنیکال شاخص آزاد شناور

معاملات ابتدایی بورس در هفته پیش رو

شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نه تنها در مدار مثبت کار خود را پایان داد، بلکه شاهد آن بودیم که با شیبی مثبت این شاخص توانست کار خود را خاتمه دهد. براساس داده‌های گذشته نگر می‌دانیم که شیب طی شده توسط شاخص کل در پایان یک روز معاملاتی نحوه آغاز شاخص کل در روز معاملاتی آتی را پیش بینی می‌کند. گرچه با تواجه به وجود تعطیلات عید فطر میان این دو روز معاملاتی شاید کمتر بتوان به آن وزن داد. با این حال می‌توان این پیش بینی را داشت که شاخص کل بورس فردا کار خود را در مدار مثبت آغاز کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....