تاریخ انتشار : یکشنبه 15 خرداد 1401 - 21:31
کد خبر : 89996

پیش بینی بورس فردا ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

به نظر می‌رسد دوباره به آستانه یک تشنج در بازارهای دارایی رسیده‌ایم. دلار چند گام بیش‌تر تا سقف تاریخی خود فاصله ندارد و این برای تمامی بازارها سیگنال تعیین‌کننده‌ای محسوب می‌شود. بورس نیز از این قافله مستثنی نیست؛ با این حال آن چه مشخص است آن است که در چنین وضعیتی بورس پیشتاز بازارها در

به نظر می‌رسد دوباره به آستانه یک تشنج در بازارهای دارایی رسیده‌ایم. دلار چند گام بیش‌تر تا سقف تاریخی خود فاصله ندارد و این برای تمامی بازارها سیگنال تعیین‌کننده‌ای محسوب می‌شود. بورس نیز از این قافله مستثنی نیست؛ با این حال آن چه مشخص است آن است که در چنین وضعیتی بورس پیشتاز بازارها در ثبت این تحول نخواهد بود.

 برای پیش بینی بورس فردا و این هفته باید ببینیم چه عواملی بر بورس تاثیرگذار است و انتظار چه اتفاقاتی را باید داشته باشیم. پس از ماه‌ها کش و قوس مذاکرات برجامی دوباره به نقطه صفر رسیده است. حدود ۲۰ ماه پیش بود که تروئیکای اروپایی با تهدید کشاندن پرونده هسته‌ای ایران به شورای حکام انرژی اتمی مذاکرات وین را رقم زدند. با شروع این مذاکرات بازار ارز به آرامش نسبی رسید و تا مرز ۲۰ هزار تومان نیز عقب‌نشینی کرد. اما جناح‌بندی‌های داخلی مانع از آن شد که این گفتگوها در اسرع وقت به نتیجه برسد و کشور از فشار تحریمی چندین ساله رهایی بیابد.

در آن برهه گفته شد این مساله فراتر از تغییرات سیاسی داخل کشور است و قرار است منافع حداکثری کشور، که در مذاکرات تیم ظریف به دست نمی‌آمد، در دولت سیزدهم مبنای اساسی موضع‌گیری مسئولان قرار گیرد. حالا نزدیک به یک سال از زمامداری دولت سیزدهم گذشته؛ اخبار حاکی از آن است که تیم مذاکره‌کننده فعلی حتی از برخی امتیازاتی که در دولت روحانی گرفته شده بود عقب‌نشینی کرده است و با این حال به نظر می‌رسد توافق چندان در دسترس نیست. نتیجه این که بار دیگر دماسنج سیاسی کشور به آستانه تاریخی خود رسیده و تداوم سمت و سوی صعودی آن می‌تواند موج جدیدی از آشفتگی را در فضای اقتصادی رقم بزند.

دلار بار دیگر از کنترل خارج می‌شود؟

قرار است این هفته نشست شورای حکام جلسه‌ای با موضوع عدم هماهنگی بین ایران و آژانس انرژی هسته‌ای برگزار کند. سه کشور اروپایی و آمریکا پیش‌نویسی را در رابطه با قطعنامه علیه ایران تنظیم کرده‌اند. تا این جای کار روسیه و چین مخالفت خود را با تصویب این قطعنامه اعلام کرده‌اند‌ اما در صورتی که چنین قطعنامه‌ای به تصویب برسد احتمالا باید در انتظار موج دیگری از فشارهای تحریمی بر کشور بود. در این صورت فروش نفت و حصول ارز ناشی از درآمدهای نفتی که تکیه‌گاه سیاستمداران کشور در چند ماه اخیر بوده بار دیگر قابلیت اتکای چندان نخواهد داشت و این موضوع می‌تواند باعث اوج‌گیری انتظارات تورمی در کشور شود.

سقف قبلی دلار در سطح ۳۲۲۰۰ تومان شکل گرفته و از نگاه تحلیلگران تکنیکالیست در صورتی که این سقف در آینده‌ای نزدیک شکسته شود بازار ارز در مسیر صعودی شتاب بیشتری خواهد گرفت. این دست از آشفتگی‌های ارزی خود‌تقویت‌کننده هستند. به این معنا که مواردی مانند خروج سرمایه و خرید ارز (به عنوان راهی برای مقابله با تورم)‌ را تشدید کرده و آتش صعود نرخ‌ها را شعله‌ورتر می‌کنند.

درست است که توانایی‌های بانک‌ مرکزی برای عرضه‌ ارز نسبت به سال‌های پیش بهبود قابل‌توجهی داشته و حتی پس از مدت‌های طولانی شاهد قبض نقدینگی در اردیبشهت بودیم اما در صورتی که انتظارات تورمی دوباره اوج بگیرد بعید به نظر می‌رسد که این نهاد نیز توانایی چندانی در کنترل بازارها داشته باشد.

بنابراین نقش تحولات سیاسی در آینده کوتاه‌مدت بازار ارز انکارناپذیر است. به صورت خلاصه صدور قطعنامه علیه ایران، مواردی همچون توقیف سریالی نفتکش‌ها و سخت‌گیری بیش‌تر بر مبادلات بانک‌ها با ایران می‌تواند سقف‌شکنی دلار را به دنبال داشته باشد. تصمیمات اخیری که دولت به مرحله اجرا درآورده نشانه‌هایی از این موضوع به همراه داشت که نسبت به تامین درآمدهای ارزی خود اطمینان حاصل کرده است. بسیاری از کارشناسان این رویکرد را حمل بر این موضوع کردند که دولت تصمیم گرفته است که توافق برجام را قطعی کند. حال به نظر می‌رسد رویکرد اخیر آژانس و کشورهای غربی به نوعی سبب غافلگیری دولتمردان سیزدهم شده و باید دید تیم باقری‌کنی و امیرعبداللهیان چه برنامه‌ای برای آینده دارند.

بورس هم‌پای دلار رشد می‌کند؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، سوال مهمی که برای فعالان بازار سهام وجود دارد آن است که اگر دلار سقف‌‌شکنی دیگری را تجربه کند بار دیگر بورس تهران می‌تواند در بازدهی بر این بازار موازی پیروز شود یا دست کم می‌تواند دارایی سرمایه‌گذاران را در مقابل موج تورمی حفظ کند؟

در دوره‌های قبلی جهش ارزی بورس موفق شده بود بیش از دلار بازدهی ثبت کند. اما نکته این جاست که هر چه مدت زمان بیش‌تری را در تحریم سپری می‌کنیم رشد ارزش شرکت‌ها بیشتر تورمی می‌شود و خاصیت رشدی خود را از دست می‌دهد. دلیل آن هم آن است که در سالیان اخیر سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در شرکت‌ها برای افزایش طرح‌های توسعه صورت نگرفته و درآمد واقعی شرکت‌ها ( به خصوص بنگاه‌های بزرگ) به ثبات رسیده است. از این پس رشد سودآوری این دسته‌ از شرکت‌ها بیشتر به روند قیمت‌ها در بازار جهانی و تورم داخلی وابسته است.

اگر وضعیت فعلی بازار جهانی را ثابت فرض کنیم (دست کم دیدگاه‌های امیدوار به رشد قیمت‌های جهانی به اندازه چند ماه گذشته پررنگ نیست) به نظر می‌رسد بازدهی شرکت‌های داخلی رفته‌رفته به رشد نرخ ارز محدود شود. به علاوه آن که اگر چشم‌انداز بهبود وضعیت اقتصادی تیره‌تر شود مطلوبیت داشتن ارز می‌تواند از سهام، مسکن و موارد این‌چنینی بیشتر شود. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند در صورتی که قرار باشد موج تحریمی جدیدی را تجربه کنیم دلار در بازدهی گوی سبقت را از باقی بازارها خواهد ربود. با این حال نکته قابل‌توجه آن است که اگر روزنه‌ای در روابط سیاسی گشوده شود و ضمانتی برای تامین درآمدهای ارزی به دست آید این مساله می‌تواند دلار را در مسیر نزولی قرار دهد و احتمالا شیب ریزش در بازار ارز بیش از سایر بازارها خواهد بود.

بورس این هفته‌ را چگونه سپری خواهد کرد؟

اخبار هفته گذشته حاکی از آن بود که شورای حکام روز دوشنبه، که اولین روز کاری بورس در این هفته است، در رابطه با وضعیت ایران جلسه برگزار می‌کند. اولیانوف نماینده روسیه، اخیرا در توییتی نوشته که این شورا روز چهارشنبه به مساله ایران خواهد پرداخت. بنابراین تحولات بازار ارز تا انتهای هفته می‌تواند هیجانی و قابل‌توجه باشد.

بورس برای آن که روندی عمومی و فراگیر به خود بگیرد بیش از همه به بازار ارز چشم خواهد داشت. البته این موضوع صحیح است که دلار نیمایی لنگری بر پای بورس به حساب می‌آید و احتمالا واکنش این بازار به رشد دلار را کند خواهد کرد، با این حال عبور دلار از سقف تاریخی موتور تورمی همه بازارها از جمله سهام را نیز فعال می‌کند.

تا قبل از آن که دلار سمت و سوی مشخصی به خود بگیرد انتظار می‌رود که معاملات بورس هم‌چنان کم‌رونق بوده و این تک‌نمادها باشند که معاملات چشمگیری را تجربه می‌کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....