تاریخ انتشار : سه شنبه 15 آذر 1401 - 21:09
کد خبر : 109289

پیش ‌بینی بورس فردا ۱۶ آذر ۱۴۰۱

پیش ‌بینی بورس فردا ۱۶ آذر ۱۴۰۱

بازار سهام امروز بار دیگر شاهد واگرایی نماگرهای اصلی بورس تهران بود و همزمان نیز خروج سرمایه‌ها ادامه یافت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟ برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم

بازار سهام امروز بار دیگر شاهد واگرایی نماگرهای اصلی بورس تهران بود و همزمان نیز خروج سرمایه‌ها ادامه یافت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز نیز همچون روزهای گذشته با روندی بسیار متعادل و کم‌نوسان همراه بود که بار دیگر واگرایی بین شاخص کل و شاخص هم‌وزن را رقم زد. طی معاملات امروز نماگر اصلی بازار با ثبت عملکردی ضعیف، کاهش ۰.۳ درصدی را تجربه کرد و در سمت مقابل شاخص هم‌وزن که از حمایت برخی صنایع و تک‌سهم‌ها برخوردار بود، توانست رشد ۰.۳۹ درصدی را رقم بزند. ارزش معاملات طی بازار امروز عدد ۳۴۵۹ میلیارد تومان را به ثبت رساند و شاهد خروج ۱۲۳ میلیارد تومانی پول کدهای حقیقی از بازار بودیم.

پس از افزایش عرضه‌هایی که از روز یکشنبه آغاز شد و طی دوشنبه نیز ادامه پیدا کرد، پیش‌بینی می‌شد که رنگ سرخ، رنگ غالب بازار امروز باشد. در این میان اما بار دیگر گروه خودرویی توانست با تقاضایی که جذب کرد، بر روند کلی بازار تاثیر بگذارد و شاخص هم‌وزن را در محدوده مثبت نگه دارد. در صنایع بزرگ اما همچنان شاهد رخداد خاصی نیستیم و به روند متعادل و اغلب منفی خود ادامه می‌دهند که بخشی از آن به دلیل ابهامات در بازارهای جهانی و بخشی نیز نگاهی به تحولاتی است که در داخل کشور به خصوص بودجه ۱۴۰۲ درحال وقوع است.

بازگشت دوباره خودرویی‌ها؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد  ،پس از شدت گرفتن عرضه خودرو در بورس کالا طی چند وقت اخیر و به خصوص عرضه خودرو پژو ۲۰۷ که به نوعی جزو محصولات پرتیراژ شرکت ایران خودرو محسوب می‌شود، روزهای خوش خودرویی‌ها شروع شد و تقاضای مناسبی را در بازار سهام تجربه کردند. در معاملات امروز نمادهای گروه خودرویی که تا یک ساعت پایانی در محدوده‌های نزدیک به صفر تابلو درحال نوسان بودند، به یکباره با رنج مثبت همراه شده و تا سطوح بالای دامنه نوسان روزانه نیز صعود کردند که نشان داد خریداران این نمادها هنوز دست از تقاضا نکشیده‌اند.

روز گذشته خبر واگذاری تعدادی دیگر از دو گروه محصولات تارا و پژو ۲۰۷ از شرکت ایرانخودرو منتشر شد که نکته جالب توجهی در خود داشت. همانطور که در عرضه‌ این خودروها در بورس کالا، قیمت پایه همان قیمت کارخانه این محصولات بود، انتظار می‌رفت که در عرضه جدید نیز چنین اتفاقی تکرار شود اما ایرانخودرو در اطلاعیه خود، نرخ پایه خودروها را نسبت به قبل افزایش قابل توجهی داده است. طبق این اطلاعیه، میزان افزایش قیمت پایه محصولات ایرانخودرو در بورس کالا نسبت به دوره قبل، عددی بین ۲.۳ تا ۵۵.۷ درصد است که پژو ۲۰۷ دستی با قیمت پایه ۲۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، بیشترین افزایش را تجربه می‌کند. این موضوع فرضیه مهمی را ایجاد می‌کند که شاید به زودی شاهد افزایش قابل توجه قیمت کارخانه این محصولات نیز باشیم که به نوعی خبر از حذف قیمت‌گذاری دستوری دارد.

احتیاط حرف اول را می‌زند

اگر گروه خودرویی را در نظر نگیریم، دیگر صنایع و گروه‌ها به جز برخی تک سهم‌ها، در بورس امروز حرف خاصی برای گفتن نداشتند. این موضوع را از چند منظر می‌توان مورد بررسی قرار داد. یکی از موارد نزدیک شدن به فصل سرما و معاملات کم‌رمق بورس تهران به صورت تاریخی در فصل زمستان است. دلیل این اتفاق نیز بیشتر به قطعی‌های دوره‌ای گاز صنایع در فصل سرما مربوط می‌شود که تولید و فروش شرکت‌ها را در این مدت با چالش جدی مواجه می‌کند. اگرچه تا قبل از شروع فصل سرما بسیاری از مسئولان وعده عدم قطعی گاز را می‌دادند اما، طبق خبرهای تایید نشده‌ای گویا قطعی گاز برخی پتروشیمی‌ها شروع شده و خطوط تولید چند پتروشیمی حاضر در عسلویه متوقف شده است.

در کنار این موضوع می‌توان به باقی ماندن ابهامات چند ماه اخیر نیز اشاره کرد که تاثیر مستقیمی بر روند بورس تهران خواهند داشت. از مسائل سیاسی و مذاکرات هسته‌ای که اکنون کاملا به حاشیه رفته تا بحث لایحه بودجه ۱۴۰۲ که در حال حاضر از انتشار در اوایل آذر به اوایل فروردین سال آینده موکول شده است. این موضوعات که منجر به ارزش معاملات پایین و عدم ورود پول جدید به بازار می‌شود، همچنان احتیاط را اصلی‌ترین الگوی معاملاتی فعالان بازار سرمایه قرار داده است و نمی‌توان انتظار حرکت‌های صعودی قدرتمندی را برای بورس تهران داشت.

نیاز بورس به قدرت تکنیکالی

همانطور که در تصویر نمودار تکنیکالی شاخص کل بورس پیداست، در محدوده ۱.۴۲ میلیون واحدی مقاومتی وجود دارد که تاکنون اجازه افزایش را به نماگر اصلی بازار سهام نداده است. در بخش ایچی‌موکو اگر به وضعیت شاخص بورس نگاهی بیاندازیم، می‌توان گفت که بورس تهران در یک مرز حساس درحال نوسان است که فاصله گرفتن از این مرز در هر سمت می‌تواند به تشدید قدرت روند کمک کند. طی روزهای آینده اگر شاخص کل بتواند به بالای ۱.۴۲ میلیون واحد برود، انتظار تداوم صعودی با تقویت قدرت پیش‌بینی می‌شود اما اگر شاهد نفوذ کندل‌ها به زیر خط تنکنسن باشیم، می‌توان انتظار داشت که با توجه به دره ایجاد شده در ابر کومو، بازار تا محدوده ۱.۳۵ میلیون واحد نیز عقب‌نشینی کند و سپس به ادامه مسیر صعودی خود ادامه دهد.

تحلیل شاخص کل بورس
 تحلیل شاخص کل بورس

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....