تاریخ انتشار : جمعه 11 آذر 1401 - 21:01
کد خبر : 108865

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۲ آذر ۱۴۰۱

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۲ آذر ۱۴۰۱

معاملات بازار سهام در روز چهارشنبه با افزایش تعداد فروشندگان پایان یافت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟  برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است. بورس

معاملات بازار سهام در روز چهارشنبه با افزایش تعداد فروشندگان پایان یافت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

 برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس روز چهارشنبه معاملات خود را در ادامه بازار روز سه‌شنبه با برتری تقاضا در گروه‌هایی به جز خودرویی و گروه‌های بزرگ کار خود را آغاز کرد اما از اواسط معاملات به مرور شاهد افزایش نسبی عرضه‌ها بودیم و سهام از سقف تاریخی خود عقب‌نشینی کردند تا در نهایت شاخص کل بورس کار خود را با یک افزایش ۰.۲۲ درصدی به ثبت برساند و از رسیدن به مرز ۱.۲ میلیون واحدی ناکام بماند. از سمت دیگر اما شاخص هم‌وزن نتوانست به روند بهتر خود نسبت به شاخص کل ادامه دهد و یک بازدهی مثبت ۰.۱۱ درصدی را ثبت کرد.

طی هفته گذشته یکی از مهم‌ترین تغییرهای رخ داده در روند بازار سهام، کوچ سرمایه از سمت گروه خودرویی به سمت دیگر صنایع و تک‌سهم‌ها بود تا بخشی از عقب‌نشینی دیگر سهام از خودرویی‌ها جبران شود. بهبود معاملات از لحاظ روند مثبت در بورس تهران طی یک ماه گذشته و پس از تصویب بسته حمایتی ۱۰ بندی و رشد قیمت دلار کاملا مشهود بوده است اما در این میان همچنان ارزش معاملات ضعیف و خروج پول از سمت کدهای حقیقی نشان از پایداری فاز احتیاط در فعالیت سرمایه‌گذاران در سهام دارد.

نگاه دوباره بورسی‌ها به دلار؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد  ،  کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل برگشت بورس تهران به مسیر صعودی را سقف شکنی اخیر دلار در بازار آزاد و افزایش آن تا ۳۶۸۰۰ تومان عنوان می‌کنند که به دلیل شتاب بسیار بالایی که به ثبت رساند تاثیر مستقیمی بر روند بازار سهام از منظر انتظارات تورمی داشت. پس از عقب‌نشینی دلار فردوسی از سقف تاریخی جدید خود نیز شاهد فروکش کردن تب داغ بازار سرمایه بودیم و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با وجود تداوم روند صعودی، از قدرت بالایی برخوردار نبود و فعلا در میانه پایینی ابر کانال ۱.۴ میلیون واحدی در حال نوسان است.

طی روزهای گذشته اما نرخ دلار در بازار آزاد پس از کاهشی که تجربه کرد، بار دیگر به بالای کانال ۳۶هزار تومانی رسیده و حتی تا حوالی ۳۶۳۵۰ تومان نیز صعود کرد. اکنون به نظر می‌رسد که دوباره نگاه‌ بورسی‌ها به نرخ دلار دوخته شده است و این موضوع می‌تواند باعث افزایش تقاضای نسبی در معاملات سهام شود که در صورت عبور از سقف جدید خود تشدید خواهد شد. البته طی چند وقت اخیر بانک مرکزی با ارائه راهکارهایی تاثیر اندکی در کاهش قیمت این اسکناس آمریکایی داشت و اکنون نیز با بازارسازی در طول روز باعث نوسان در بازار ارز شده است و باید دید که در روزهای آتی چه اتفاقی رقم خواهد خورد.

تغییر معاملات بازارهای جهانی؟

بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها طی دو روز گذشته با روند مثبتی همراه بودند و توانستند بخشی از ریزش‌های خود را جبران کنند. انتشار خبر شروع اقدامات آزمایشی کشور چین به منظور رفع برخی از محدودیت‌های کووید-صفر، خوش‌بینی جدیدی را به این بازار در سمت تقاضا ایجاد کرده و رنگ سبزی را برای کامودیتی‌ها به ارمغان آورده است. روز گذشته اما خبری ر پس از کش و قوس‌های فراوان روز گذشته رویترز به نقل از یک منبع آگاه خبر داد رسید اتحادیه اروپا در نهایت بر سر سقف قیمتی ۶۰ دلاری نفت روسیه به توافق رسیده است.

با توجه به اتفاقات رخ داده، نفت برنت هم‌اکنون در حوالی ۸۷ دلار نوسان می‌کند، طلا خود را به بالای مرز ۱۸۰۰ دلار رسانده است و مس نیز در نیمه بالای کانال ۸۳۰۰ دلار بر هر تن قیمت می‌خورد. از آنجا که بیش از ۶۰ درصد بورس تهران را صنایع و سهام کامودیتی‌محور تشکیل می‌دهد، این موضوع می‌تواند به افزایش تقاضا برای این نمادها در بورس شنبه کمک زیادی کند.

کاهش قدرت تقاضا در نیمه دوم

اگر به روند بورس تهران در روز چهارشنبه نگاهی بیاندازیم، پیداست که روند قدرت تقاضا از نیمه دوم معاملات به مرور با کاهش مواجه شد. البته فروشندگان توانایی شکست کامل خریداران را نداشتند. همانطور که در نمودار روزانه شاخص کل بورس مشخص است، نماگر اصلی بازار از حوالی ساعت ۱۱ صبح روند صعودی خود را متوقف و از سقف روزانه خود عقب‌نشینی کرد. روند تعداد صف‌های خرید و فروش نیز این موضوع را تایید می‌کند که عرضه‌ها بخشی از خریداران را مجبور به عقب‌نشینی کردند اما همانطور که پیداست، تقاضا نیز تا انتهای بازار پا پس نکشید و در برخی صنایع و سهام توانست قدرت خود را حفظ کند.

پیش بینی بورس فردا

از این رو پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا نیز در ابتدا با قدرت بیشتر عرضه‌ها کار خود را آغاز کند اما به دلایل ذکر شده، انتظار می‌رود که خریداران بتوانند بازار شنبه را نیز به نفع خود به پایان برسانند.

تغییرات شاخص کل و هم وزن
 تغییرات شاخص کل و هم وزن
تغییرات صف خرید و فروش بورس
 تغییرات صف خرید و فروش بورس

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....