تاریخ انتشار : یکشنبه 9 بهمن 1401 - 20:50
کد خبر : 113606

پیش بینی بورس فردا ۱۰ بهمن ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا ۱۰ بهمن ۱۴۰۱

شاخص کل بورس امروز با کاهش نزدیک به ۵۸ هزار واحدی، یکی از سخت‌ترین روزهای خود طی چند سال اخیر را سپردی کرد.  برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه

شاخص کل بورس امروز با کاهش نزدیک به ۵۸ هزار واحدی، یکی از سخت‌ترین روزهای خود طی چند سال اخیر را سپردی کرد.

 برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز یکی از سخت‌ترین روزهای خود را سپری کرد و شاهد بازاری یکدست سرخ‌رنگ بودیم به طوری که به جز برخی تک‌سهم‌ها که تعداد اندکی نیز داشتند، مابقی سهام در محدوده‌های منفی سنگین و صف فروش به کار خود پایان دادند. شاخص کل بورس در انتهای بازار امروز با کاهش سنگین ۳.۶۲ درصدی همراه شد و علاوه بر شکست مرز ۱.۶ میلیون واحدی، در محدوده ۱.۵۴۲ میلیون واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز در سمت دیگر با ثبت عملکردی مشابه، ۳.۸۸ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. ارزش معاملات خرد سهام طی روز جاری عدد ۷۹۲۳ میلیارد تومان را به ثبت رساند و شاهد رکوردشکنی خروج پول ۲۱۴۳ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم. طی سه روز کاری گذشته، جمعا بیش از ۴۹۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی‌ها از چرخه معاملات خارج شده است.

اثرات نامه مرموز شورای رقابت به رییس سازمان بورس در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا، همچنان پایدار است و حواشی منتشر شده طی روزهای گذشته، فشار فروش بورس تهران را بیش از پیش افزایش داده است. به هرحال در ادامه با بررسی روندهای روزانه و رویدادهای اخیر، تلاش خواهیم کرد که به پیش بینی بورس فردا بپردازیم.

تیغ شایعات بر گردن بورس

به گزارش اقتصاددان به نقل از فردای اقتصاد،  عرضه خودرو در بورس کالا و حرکت رو به پایان بهشت دلالان بازار خودرو یکی از مهم‌ترین عوامل شروع روند صعودی قدرتمند بورس طی ماه‌های گذشته بود که اکنون مدتی است با چالش‌های بسیاری روبرو می‌شود. عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا موجب شده بود که پس از سال‌ها شاهد بهبود وضعیت مالی خودروسازان و همچنین دسترسی ساده‌تر مردم به خودروی کارخانه‌ای با قیمت‌های مناسب‌تر باشیم اما به نظر می‌رسد که دست‌های پشت پرده فعلا در تلاشند تا مانع از تحقق کامل این موضوع شوند و هر از چندگاهی با یک خبر، اقدام جدیدی را علیه این تحول مثبت انجام می‌دهند که این بار از سمت شورای رقابت رقم خورد.

در همین راستا طی هفته جلساتی برای بررسی موضوع چه از سمت شورای عالی بورس و چه از سمت شورای رقابت برگزار شد و در نهایت شورای عالی بورس با اکثریت آرا تاکید کرد که عرضه خودرو در بورس کالا باید ادامه داشته باشد که البته پایان این داستان پرماجرا نبود. با تداوم اظهار نظرهای شورای رقابت قرار بر این شده است که این شورا طی جلسات کارشناسی و با کمک از دیگر مراجع ذیربط، درباره صنعت خودروسازی و نحوه عرضه و قیمتگذاری محصولات این شرکت‌ها تصمیم‌گیری کند و بورس کالا نیز می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد. بنابراین با توجه به تجربه‌ای که از سابقه روند مدیریت شورای رقابت در بازار خودرو وجود دارد، بورسی‌ها نگرانی زیادی درباره آینده این موضوع دارند و همین موضوع یکی از دلایل اصلی رنگ سرخ روز چهارشنبه بود تا بار دیگر فعالان بازار سرمایه با خشم زیادی به احتمال تداوم اقتصاد دستوری واکنش نشان دهند.

شب گذشته یکی از رسانه‌های داخلی خبری را منتشر کرد که گویا محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور، دستور لغو عرضه خودرو در بورس کالا را صادر کرده است. مدت زمان زیادی به طول نینجامید تا این رسانه خبر را از صفحه خود پاک کرد و دقایقی بعد امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، طی پیامی عنوان کرد که در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا نه جلسه‌ای تشکیل شده و نه دستوری صادر شده است و به این شایعات پایان داد. با این حال اما به نظر می‌رسد که بورسی‌ها طبق تجربه خود، وزن زیادی به این شایعات داده‌اند و با قدرت بیشتری نسبت به قبل به فروش سهام خود اقدام کرده‌اند.

امید به محرک‌های صعودی

با وجود تمام این چالش‌ها و بحران‌ها، همچنان محرک‌هایی برای صعود بورس تهران وجود دارد که می‌توان به آن‌ها امید داشت. قیمت دلار طی ماه‌های گذشته با وجود تمام تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته از سمت بانک مرکزی، همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و نشانی از ریزش‌های سنگین را در روندهای روزانه خود نشان نمی‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که انتظارات تورمی همچنان در اوج باقی بمانند و بورس تهران را نیز همچون دیگر بازارها منتفع کنند. از سمتی بازارهای جهانی نیز وضعیت مناسبی را طی می‌کنند و قیمت کامودیتی‌ها از شروع سال ۲۰۲۳ تاکنون، رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده‌اند به طوری که نفت بالای ۸۶ دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شود، مس در میانه کانال ۹۲۰۰ دلاری قرار دارد، روی به بیش از ۳۴۰۰ دلار رسیده است و دیگر کامودیتی‌ها نیز شرایط مناسبی را تجربه می‌کنند. محرک بعدی نیز در دل شرکت‌ها قرار دارد و پس از دو و نیم سال ریزش قیمت سهام در کنار سودآوری‌های خوبی که شرکت‌ها طی این مدت داشته و چشم‌انداز مناسبی نیز که در ادامه دارند، نسبت قیمت به سود (P/E) جذابی برای سرمایه‌گذاری دارند که می‌تواند به عامل مهمی برای خرید بورسی‌ها منجر شود. با این حال اما انتظار می‌رود که فعلا قدرت منفی موجود در بازار، برنده این جدال در روزهای پیش رو باشد.

تکنیکال، ریزش بورس را متوقف می‌کند؟

ریزش امروز بورس تهران به قدری سنگین بود که شاخص کل بورس از مرز ۱.۶ میلیون واحدی، به پایین میانه کانال ۱.۵ میلیون واحدی نفوذ کرد و برخی از حمایت‌های مهم خود را از دست داد. با این حال اما نگاهی به روند تکنیکالی شاخص بورس نشان می‌دهد که برای روز آینده امیدهایی برای توقف روند نزولی و برگشت به سمت بالا وجود دارد. همانطور که در تصویر مشخص شده است، محدوده ۱.۵۳ میلیون واحدی از لحاظ استاتیک به عنوان یک حمایت مناسب قلمداد می‌شود. از سمت دیگر مقایسه روند اندیکاتور RSI و کندل‌های شاخص کل از احتمال تشکیل یک واگرایی خبر می‌دهند که می‌تواند نویدبخش یک برگشت به مدار صعودی باشد.

پیش بینی بورس فردا

بنابراین انتظار می‌رود با توجه به نکات ذکر شده در بالا و همچنین تقاضایی که در انتهای بازار امروز منجر به جمع شدن صف فروش برخی از نمادها شد، بورس فردا در ابتدای کار خود روندی نزولی را طی کرده و سپس به مرور با افزایش تقاضا مواجه شود و به سمت بالا برگردد.

پیش بینی بورس فردا ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
 تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....