تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 - 20:09
کد خبر : 71337

پیش‌بینی سه بانک آمریکایی از نفت ۱۰۰ دلاری

پیش‌بینی سه بانک آمریکایی از نفت ۱۰۰ دلاری

ترس از امیکرون، گونه جدید کرونا که به سرعت در حال شیوع در سراسر جهان است، قیمت نفت را در مسیر کاهشی قرار داده، به طوریکه حالا قیمت انواع نفت شاخص حداقل ۱۰ دلار کمتر از یک ماه پیش است. با این حال بانک آمریکایی گلدمن ساکس که ید طولایی در پیش‌بینی قیمت کامودیتی‌ها دارد،

ترس از امیکرون، گونه جدید کرونا که به سرعت در حال شیوع در سراسر جهان است، قیمت نفت را در مسیر کاهشی قرار داده، به طوریکه حالا قیمت انواع نفت شاخص حداقل ۱۰ دلار کمتر از یک ماه پیش است.

با این حال بانک آمریکایی گلدمن ساکس که ید طولایی در پیش‌بینی قیمت کامودیتی‌ها دارد، می‌گوید جهان در ترس از امیکرون دچار بزرگنمایی شده و رشد قیمت‌ نفت و حتی رسیدن آن به بیش از ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۲۳ اجتناب ناپذیر است. پیش از این بانک‌های چون جی‌پی موراگان و جفریز نیز پیش‌بینی‌های مشابهی ارائه داده و از رسیدن قیمت‌ها حتی به سطوح ۱۵۰ دلار خبر داده بودند. در این میان البته اداره اطلاعات انرژی آمریکا خلاف این را می‌گوید و انتظار دارد با طی یک مسیر کاهشی برنت درست یک سال دیگر به حدود ۶۶ دلار بر بشکه برسد.

در معاملات پایانی شب گذشته نفت خدود ۲ دلار از ارزش خود را از دست داد و برنت به کمتر از ۷۳ و WTI به نزدیک ۷۰ دلار رسید.

 

گلدمن ساکس: نفت ۱۰۰ دلاری اجتناب‌ناپذیر است

آنطور که بلومبرگ گزارش می‌دهد، گلدمن ساکس رسیدن نفت به ۱۰۰ دلار را اجتناب ناپذیر می‌داند. چراکه استراتژیست‌های وال‌استریت ژورنال یک سوپر چرخه برای کامودیتی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند و با وجود شیوع گونه جدید کرونا، نفت ۱۰۰ دلاری هنوز یک سناریوی اصلی است.

گلدمن ساکس گفته است که رسیدن نفت به ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۲۳ به لطف تقاضای قوی امکان‌پذیر می‌شود. کارشناسان این موسسه بر این باورند که جهان دچار بزرگنمایی در ترس از اومیکرون شده است و دولت‌ها حالا می‌توانند به جای قرنطینه با افزایش تست‌های کرونا با گونه جدید مبارزه کنند.

در این گزارش آمده است که بازار همین چند سال پیش نفت ۱۰۰ دلاری را دید. در سال ۲۰۱۱ برنت تا ۱۲۶ دلار بر بشکه بالا رفت و تا سه سال بعد از آن در قیمت‌های بیش از ۱۰۰ دلار باقی ماند. مهمترین عامل رشد قیمت‌ها در آن سال وقوع بهار عربی و تاثیر آن بر تولید نفت برخی کشورها از جمله لیبی بود. تقاضا اما در سال ۲۰۱۴ به دنبال افت رشد اقتصادی در چین کاهش یافت و از طرف دیگر رونق شیل آمریکا به سرعت رشد عرضه افزود. در نتیجه آن قیمت برنت تا حدود ۷۰ درصد کاهش یافت. با این حال بازار به تعادل جدیدی دست یافت و دو سال در مسیر افزایشی قرار داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۸ تقاضای نفت تحت تاثیر جنگ تجاری چین و آمریکا قرار گرفت.

بلومبرگ می‌نویسد این سناریو شبیه آنچه است که امروز در بازار نفت در حال وقوع است. اقتصاد جهانی به طور گسترده در حال بازیابی است است. در سوی دیگر تردید اوپک پلاس برای افزایش عرضه نفت دیده می‌شود. در آمریکا نیز تولیدکنندگان نفت شیل نسبت به انضباط مالی با مسئولیت بیشتری عمل می‌کنند و این به حفاری و استقراض کمتر آنها منجر شده است. کاهش رشد تولید شیل در کنار، افت تولید اوپک پلاس و رشد تقاضا رسیدن نفت به ۱۰۰ دلار را اجتناب ناپذیر می‌کند. تقاضا برای نفت در آینده همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، به خصوص اینکه تقاضا در بخش سفرهای هوایی افزایش خواهد یافت چراکه شرکت‌های هواپیمایی به دنبال رساندن سفرها در سال ۲۰۲۳ به سطح قبل از کرونا و در سال ۲۰۱۹ هستند. هرچند کشورها اعلام کرده‌اند که به طور هماهنگ بخشی از ذخایر نفت خود را آزاد خواهند کرد و این به نفع رانندگان آمریکایی خواهد بود، اما تاثیر آن بر بازار نفت کوتاه مدت است.

 

برنت به ۱۵۰ دلار بر بشکه می‌رسد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  اما این فقط گلدمن ساکس نبوده که احتمال نفت ۱۰۰ دلاری را آن هم در بحبوحه ترس از کرونا مطرح کرده است، حدود چند هفته پیش یعنی درست زمانی که نگرانی از امیکرون قیمت برنت را به زیر ۷۰ دلار رساند، بانک جی‌پی‌مورگان با انتشار یادداشتی از احتمال رسیدن قیمت نفت به ۱۲۵ دلار در سال ۲۰۲۲ و عبور آن از ۱۵۰ دلار در سال ۲۰۲۳ خبر داده بود.

به گزارش رویترز، جی‌پی‌مورگان مهمترین عامل رشد قیمت‌ها را محدودیت عرضه از سوی اوپک‌پلاس می‌داند. به گفته این بانک آمریکایی بعید است که در سال آینده هم اوپک پلاس برای افزایش عرضه متقاعد شود. این در حالی است که رشد تقاضا برای نفت ادامه خواهد یافت و در سال ۲۰۲۳ به حدود ۹۹٫۸ تا ۱۰۱٫۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بانک سرمایه‌گذاری جفریز نیز که فعال در وال استریت است، هشدار داد که در میان محدودیت‌های عرضه جهانی نفت، قیمت این کالای راهبردی ممکن است بسیار بیش از این افزایش یابد و حتی به ۱۵۰ دلار برای هر بشکه برسد. به گفته کریستوفر وود، مدیر بخش جهانی راهبرد سهام در بانک جفریز، در دنیایی که در حال بازشدن دوباره کسب و کارهاست (اگر واقعا این اتفاق بیفتد)، قیمت نفت می‌تواند به مقدار قابل‌توجهی افزایش یابد. نفت می‌تواند به ۱۵۰ دلار برای هر بشکه برسد زیرا محدودیت‌های عرضه بسیار شدید است. حتی گسترش سویه جدید ویروس کرونا هم نمی‌تواند افزایش قیمت نفت را برای مدتی طولانی متوقف کند، قیمت به ناچار پس از برداشته شدن محدودیت‌ها و بازگشت کامل تقاضا، به بالاترین سطح خود در چند سال اخیر می‌رسد.

 

اداره اطلاعات انرژی آمریکا: قیمت نفت کاهش می‌یابد

در این میان اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا نظر دیگری دارد. این سازمان در آخرین گزارش خود در از بازار نفت اعلام کرده که عرضه در سال پیش‌رو به دنبال افزایش تولید اوپک‌پلاس و آمریکا رشد خواهد کرد و قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار خواهد داد.

EIA با بیان اینکه رشد تقاضا قیمت برنت را در اواخر ۲۰۲۱ و اوایل ۲۰۲۲ بالای ۸۰ دلار می‌رساند، پیش‌بینی می‌کند که به دنبال رشد عرضه و افت سرعت رشد تقاضا قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ افت خواهد کرد و برنت در ماه پایانی ۲۰۲۲ به ۶۶ دلار و نفت‌خام آمریکا به ۶۱ دلار بر بشکه برسد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی می‌کند که برنت به طور میانگین ۷۰ دلار و نفت‌خام آمریکا ۶۶ دلار بر بشکه معامله شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....