تاریخ انتشار : سه شنبه 17 فروردین 1400 - 9:53
کد خبر : 41679

پیش‌بینی اتفاقات متفاوت در بورس

پیش‌بینی اتفاقات متفاوت در بورس

 ارزش کدام سهام پس از مذاکرات رشد می‌کند؟ امروز قرار است مذاکرات مهمی در وین انجام شود. در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و احیای برجام، کدام سهام در بورس ارزشمند خواهند شد؟   به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ، در همین مورد گروه مدیریت سرمایه فاینوست درباره تاثیر برجام بر گروه‌های

 ارزش کدام سهام پس از مذاکرات رشد می‌کند؟

امروز قرار است مذاکرات مهمی در وین انجام شود. در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات و احیای برجام، کدام سهام در بورس ارزشمند خواهند شد؟

 

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ، در همین مورد گروه مدیریت سرمایه فاینوست درباره تاثیر برجام بر گروه‌های بورسی تحلیلی را در تجارت‌نیوز منتشر کرده و به پیش‌بینی بورس پس از مذاکرات پرداخته است.

در این تحلیل که نوشته ارشان پاخیریان، تحلیلگر بازار سرمایه است، اشاره شده: کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، از درجه بالایی از بی‌ثباتی متغیرهای کلان اقتصاد برخوردار هستند. در این کشورها نرخ ارز، قیمت سهام و سایر متغیرهای مهم کلان نسبت به اقتصادهای پیشرفته و صنعتی بیشتر در حال نوسان بوده و این نوسانات نیز به نوبه خود محیط نامطمئنی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده و باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران نتوانند به سهولت و با اطمینان بیشتر در مورد سرمایه‌گذاری آتی تصمیم‌گیری کنند.

در ادامه این تحلیل آمده است:

با اتمام دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا،انتظارات برای بازگشت آمریکا به برجام افزایش پیدا کرد.

همان‌طور که می‌دانیم در دوران پسابرجام به علت تحریم‌ها، شاهد افزایش قیمت دلار نسبت به ریال بودیم که این اتفاق اثرات مختلفی بر اقتصاد کشور و بازار های مالی از جمله بازار سهام  گذاشت.

با نگاهی به گذشته و بررسی و تحلیل آن درمی‌یابیم که به طور کلی، افزایش نرخ دلار باعث رشد شاخص کل بورس شده و این اتفاق ناشی از همبستگی بازارها در بلندمدت است اما شدت تاثیر آن بر صنایع مختلف با توجه به ماهیت آنها متفاوت است.

البته این نکته حائز اهمیت است که این رشد و بازدهی بورس و شرکت‌های بورسی باید نسبت به نرخ تورم تعدیل شود و با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توان اذعان داشت که برخی از صنایع و شرکت‌های بورسی نسبت به افزایش نرخ دلار متضرر شده‌اند.

پیش‌بینی اتفاقات متفاوت در بورس

حال با توجه به انتظارات برای بازگشت به برجام و در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، ما شاهد اتفاقات کاملا متفاوتی بر اقتصاد کشور و بازار سهام خواهیم بود.

با لغو تحریم‌ها و افزایش ورود ارز به کشور، به طبع نرخ ارز کاهش خواهد یافت که این کاهش نرخ ارز تاثیرات چندگانه‌ای بر گروه‌های مختلف بورسی خواهد گذاشت.

در ادامه این تحلیل آمده است: همان‌طور که اشاره شد، نرخ ارز رابطه مستقیم با بازار سرمایه دارد و کاهش نرخ ارز به طور کلی باعث افت شاخص کل در کوتاه‌مدت خواهد شد که یکی از دلایل مهم این اتفاق، کاهش ارزش دارایی‌های شرکت‌ها به سبب کاهش نرخ ارز خواهد بود. البته باز هم باید نرخ تورم را در نظر بگیریم و مقدار افزایش و کاهش دارایی‌ها و ارزش شرکت‌ها را نسبت به آن تعدیل کنیم.

شرکت‌ها و صنایع مختلف بازار سهام، با توجه به فعالیت،ماهیت،صادرات و واردات محور بودن تاثیر متفاوتی از نرخ ارز دریافت می‌کنند.

از جمله گروه‌های بورسی که از احیای برجام و کاهش نرخ ارز منتفع می‌شوند، صنعت مالی به ویژه گروه بانکی و بیمه هستند. یکسان نبودن تاریخ سررسید مطالبات و تعهدات بانک‌ها و بیمه‌ها و تغییرات نرخ ارز باعث می‌شود که این دو گروه در معرض ریسک قرار بگیرند.

برای مثال با بازگشت مجدد برجام بسیاری از پول‌های بلوکه شده بانک‌ها در خارج کشور تحویل داده خواهد شد،بدهکاران ارزی بانک‌ها که توان پرداخت بدهی خود را نداشتند حال با کاهش نرخ ارز می‌توانند بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت کنند و ریسک نکول بانک‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

کاهش نرخ ارز تاثیرات مثبتی بر بازپرداخت تسهیلات ارزی بانک‌ها می‌گذارد. از طرف دیگر ارزش ریال افزایش پیدا کرده و مطالبات ریالی بانک‌ها و بیمه‌ها نسبت به پرداختی‌ای که درگذشته داشته‌اند با ارزش‌تر می‌شود. این کاهش نرخ ارز بر بانک‌هایی که تراز ارزی منفی دارند و بدهی ارزی زیادی دارند، به مراتب تاثیر مثبت بیشتری میگذارد.

تاثیر مذاکرات بر شرکت‌های صادرات‌محور

در ادامه این تحلیل منتشر شده اشاره شده: از آنجایی که درصد قابل توجهی از بازار سرمایه شرکت‌های صادرات‌محور هستند و در اکثر مواقع رشد نرخ ارز باعث رشد سودآوری این شرکت‌ها می‌شود پس قطعا نرخ ارز یک عامل مهم برای بازار سرمایه است. حال سوال به وجود می‌آید که آیا کاهش نرخ ارز در اثر برجام بر بازار سرمایه باز هم تاثیر منفی خواهد گذاشت؟

در صورت تایید برجام ما شاهد کاهش نرخ ارز در کشور خواهیم بود اما موضوع مهم این است که کاهش نرخ ارزی که از برجام نشأت می‌گیرد بر صنایع بورسی ایران چقدر تاثیر خواهد گذاشت؟

در نگاه اول شاید کاهش نرخ ارز به نفع یکسری صنایع صادراتی ما نباشد و بتواند منجر به کاهش سودآوری این شرکت‌ها شود، اما اگر برجام اجرا شود صنایع صادراتی ما از نظر مقدار فروش پتانسیل صادراتی مناسب‌تری پیدا خواهند کرد و می‌توانند با مقدار فروش بالاتر نسبت به سال‌های گذشته درآمدهای بیشتر و طبعا سود مناسب‌تری کسب کنند، پس نکته‌ای که وجود دارد کاهش نرخ ارزی که در اثر برجام شکل بگیرد نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود و می‌توان گفت که کاهش نرخ ارز در اثر برجام مانند کاهش نرخ ارز در گذشته برای بازار سرمایه نگران‌کننده نخواهد بود.

برجام بر چه صنایعی تاثیر خواهد گذاشت؟

یکی از صنعت‌هایی که همیشه مورد توجه بازار بوده و از برجام نیز تاثیر خواهد گرفت صنعت خودرو خواهد بود. صنعت خودرو تا حدودی وابسته به واردات قطعات خواهد بود و برجام می‌تواند تا حد مناسبی مشکلات واردات قطعات برای شرکت‌های خودرویی را بر طرف کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که در این سال‌ها صنعت خودرو با آن مواجه بوده، موضوع قطع همکاری شرکت‌های خودروسازی خارجی با شرکت‌های ایرانی و خارج شدن این شرکت‌ها از بازار ایران بوده است که با انجام شدن برجام می‌توان امیدوار به بازگشت شرکت خودروسازی خارجی به بازار ایران و همکاری آنها با شرکت‌های داخلی بود. موضوعات مطرح شده تاثیرات مثبت برجام بر صنعت خودرو بود.

یکی دیگر از مواردی که در دوران تحریم وجود دارد این است که شرکت‌های ایرانی به دلیل وجود تحریم‌ها محصولات خود را با قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت‌های جهانی به‌فروش می‌رسانند، اگر برجام شکل بگیرد این امید است که نرخ فروش محصولات شرکت‌های ایرانی به قیمت‌های واقعی خود نزدیک‌تر شود.

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....