تاریخ انتشار : جمعه 21 مرداد 1401 - 16:15
کد خبر : 97473

پژو، هر سهم ایران خودرو را یک دلار می‌خرد

پژو، هر سهم ایران خودرو را یک دلار می‌خرد

نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد. اقتصاددان: ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها

نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

اقتصاددان: ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان ۱۳۹۹ هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های ۱۳۵۰، ۱۳۶۰، ۱۳۷۰، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۶۲، ۱۳۷۲، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۲ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۱ مرداد ۱۳۵۲؛ بازار سیاه کامیون داخلی شکسته شد

گروه‌هایی از بازرگانان و کارخانه‌داران از امروز برای گرفتن اجازه و افتتاح اعتبار برای ورود کامیون از خارج اقدام کردند. در روزهای آینده انتظار می‌رود صدها کامیون به خارج سفارش داده شود.

با آزادی ورود کامیون سنگین و نیمه‌سنگین از خارج، خرید و فروش حواله کامیون‌های ساخت داخل که در روزهای گذشته به ۵۰ هزار تومان رسیده بود متوقف شد و برخی از خریداران مستقیماً و یا به وسیله شرکت‌های وارداتی تصمیم به واردات کامیون گرفتند.

طبق آمار، طی سال گذشته ۱۲ وسیله مخصوص برای حمل مواد آبگون، ۱۵۸ وسیله برای حمل کالا، ۸۴۰ وانت بارکش، ۷۰ کامیون کمپرسی، ۵۵ دستگاه اتوبوس وارد کشور شده است.

۲۱ مرداد ۱۳۷۲

۲۰۰ میلیون دلار ارز ۷ تومانی به صنعت دارو اختصاص می‌یابد

با هماهنگی‌های انجام‌شده میان وزارت بهداشت و بانک مرکزی به زودی مشکل پرداخت سفارش‌ها از شرکت‌های دارویی خارجی و مشکلات بانکی مربوط به آن حل خواهد شد.

دکتر مرتضی آذرنوش، معاون امور دارایی وزارت بهداشت، مهم‌ترین مشکل مربوط به سفارش‌های دارویی را از شرکت‌های خارجی، تامین نشدن به موقع مواد اولیه موردنیاز و نیز کم بودن سهمیه ارزی در سال گذشته عنوان کرد.

وی در مورد دلیل افزایش قیمت برخی اقلام دارویی گفت: با موافقت شورای اقتصاد، برخی اقلام دارویی، عمدتا تولید داخلی را به سمت ارز شناور هدایت کردیم و گرچه این تصمیم در دی‌ماه سال ۷۱ اتخاذ شد، اما تا به امروز از افزایش قیمت تولیدات داخلی جلوگیری به عمل آمده است.

معاون دارویی وزارت بهداشت تصریح کرد: هدف اصلی وزارت بهداشت در طرح استفاده از ارز شناور، افزایش بی‌دلیل قیمت دارو نیست بلکه هدف، برقراری امکان عرضه داروی بیشتر و فراوان‌تر برای بیماران سراسر کشور است.

وی گفت: با استفاده از این طرح به جای تامین همه نیازهای دارویی کشور در قالب ۳۳۸ میلیون دلار ارز به نرخ ۷۰ ریال می‌توان از مقادیر بیشتری ارز (ولو با نرخ شناور) برای عرضه فراوان‌تر دارو بهره جست.

دکتر آذرنوش ادامه داد: امسال حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارز ۷۰ ریالی به صنعت دارویی کشور اختصاص خواهیم داد و مابقی نیازهای این صنعت از طریق ارز شناور تامین خواهد شد و اینکه چه مقدار ارز شناور در صنعت داروسازی جذب خواهد شد، بستگی به قدرت نقدینگی این شرکت‌ها خواهد داشت.
۲۱ مرداد ۱۳۸۲؛ اهداف کمی لایحه برنامه سوم در مجلس کنار گذاشته شد

مدیرکل اسبق دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: متاسفانه هنگام بررسی برنامه سوم در مجلس اهداف کمی آن کنار گذاشته شد.

مهدی عسلی افزود: برنامه‌های پنجساله توسعه در واقع براساس این قانون دولت موظف است ۶ ماه قبل از پایان هر برنامه توسعه لایحه برنامه پنج ساله بعدی را تقدیم مجلس کند.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با همکاری سایر دستگاه‌ها در چارچوب یک نظام برنامه‌ریزی توجیه کارشناسی که متشکل از ستاد برنامه و شوراهای برنامه‌ریزی و کمیته‌های تخصصی آنهاست برنامه پنج ساله را تدوین و به دولت تقدیم می‌کند.

وی تدوین مجموعه‌ای سازگار از رهنمودهای کلی و ارسال آن به دولت و مقام رهبری برای داشتن مجموعه‌ای منسجم را از نوآوری‌های برنامه سوم توسعه دانست که باعث تسهیل روند طراحی برنامه شد.

عسلی، لایحه برنامه سوم را یک سند سازگار دانست که علیرغم تغییرات اندکی که در دولت نسبت به سند پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه پیش آمد انسجام خود را حفظ کرده است.

وی گفت: متاسفانه هنگام بررسی برنامه در مجلس برخی از مواد لایحه تغییر کرد و چون این تغییرات، منابع پیش‌بینی‌شده را کاهش داد در نتیجه اهداف کمی برنامه که در لایحه آمده بود کنار گذاشته شد.

تعاونی‌های مصرف دولتی نیز می‌توانند خودرو وارد کنند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سود حاصل از واردات خودرو به کارکنان دولت که عضو تعاونی‌ مصرف هستند، پرداخت می‌شود.

غلامحسین آقایی افزود: طبق پیشنهاد جدیدی که در کمیسیون صنایع مطرح شده، واردات خودرو به شرکت‌های تعاونی کارکنان دولت واگذار می‌شود تا سود حاصل از آن بین کارمندان تقسیم شود.

وی اظهار کرد: طبق این پیشنهاد در عوارض و سود گمرکی واردات خودرو تخفیف داده می‌شود تا امکان سودآوری آن برای شرکت‌های تعاونی کارکنان دولت فراهم شود.

نماینده کمیسیون صنایع و معادن در ستاد سیاستگذاری خودرو گفت: سود بازرگانی تعیین‌شده برای واردات خودرو به هیچ وجه اقتصادی نیست و انگیزه‌ای برای واردات ایجاد نمی‌کند.

پژو، هر سهم ایران‌خودرو را یک دلار می‌خرد

پژوی فرانسه مشتری پروپاقرص سهام ایران‌خودرو است. پژو خواستار خرید سهام شرکت ایران‌خودرو به قیمت هر سهم یک دلار می‌باشد ولی آن را مشروط به خرید ۵۱ درصد از کل سهام این شرکت کرده است، اما سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با فروش ۴۰ درصد آن موافق است.

طبق این گزارش، دلایل تمایل شرکت پژو نسبت به خرید سهام ایران‌خودرو، تولید ۵ هزار دستگاه مرسدس بنز از نوع کلاس A به سفارش شهرداری است که تا اوایل شهریورماه نتایج قطعی آن اعلام خواهد شد و نیز تولید نوعی خودروی لوکس جهت پاسخگویی نیاز بازار که ترجیحا از نوع مرسدس است.

همچنین از دیگر دلایل، ورود سهام ایران‌خودروی خراسان با تولید صد هزار پژو پارس در سال و شرکت مهرکام پارس که ۱۰۰ درصد مالکیت آن متعلق به ایران‌خودرو است، به بورس جهت تقویت سهام ایران‌خودرو و نیز قرارداد تولید ال ۹۰ با شرکت رنو-نیسان نهایی می‌شود و به مرحله تولید می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....