تاریخ انتشار : دوشنبه 1 اسفند 1401 - 14:47
کد خبر : 116561

پنج هشدار بخش خصوصی درباره بودجه

پنج هشدار بخش خصوصی درباره بودجه

آخرین نشست از دوره نهم هیات نمایندگان اتاق ایران برگزار شد. رییس اتاق ایران با بیان اینکه دهه گذشته دهه شوک اقتصادی بود، در اظهاراتی گفت: سعی کردیم وظیفه خود که همان مشاوره به روسای قوا است را انجام دهیم، اما نتوانستیم نقش تأثیرگذاری داشته باشیم. او درهمین حال، پنج هشدار بخش خصوصی نسبت به

آخرین نشست از دوره نهم هیات نمایندگان اتاق ایران برگزار شد. رییس اتاق ایران با بیان اینکه دهه گذشته دهه شوک اقتصادی بود، در اظهاراتی گفت: سعی کردیم وظیفه خود که همان مشاوره به روسای قوا است را انجام دهیم، اما نتوانستیم نقش تأثیرگذاری داشته باشیم.

او درهمین حال، پنج هشدار بخش خصوصی نسبت به بودجه را نیز تشریح کرد. غلامحسین شافعی درباره عدم حضورش دردوره بعد اتاق هم گفت: هیچ گونه فشاری برای عدم کاندیداتوری من وجود نداشت و من این تصمیم را شخصاً در اسفند سال ۹۹ گرفتم. سلاح ورزی هم در این نشست تاکید کرد: اگر می‌خواهیم امور اتاق اصلاح شود باید بر پالایش اتاق از افرادی که خودشان متقلب و فریبکار هستند و می‌خواهند با دستمال کثیف با فساد مبارزه کنند، تمرکز کنیم.

دهه سختی را گذراندیم

غلامحسین شافعی در جلسه روزگذشته هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در دور بعدی اتاق حضور ندارم و هیچ گونه فشاری برای عدم کاندیداتوری من وجود نداشت، گفت: من این تصمیم را شخصاً در اسفند سال ۹۹ گرفتم. او در ادامه افزود: یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که ما نسبت به آن هشدار داده‌ایم خطر اضافه برآوردهایی است که در منابع عمومی بودجه در نظر گرفته شده و از سوی دیگر در برخی هزینه‌ها نیز برآوردها امکان دارد که کمتر از واقعیت باشد. در صورتی که این موضوع اصلاح نشود ما می‌توانیم با خطر کسری پنهان بودجه مواجه شویم.

به گزارش اقتصاددان به نقل ازتعادل ،   شافعی مالیات را موضوع دوم مدنظر اتاق بازرگانی دانست و گفت: در این تردیدی وجود ندارد که تغییر ترکیب درآمدهای دولتی به منابع پایدار مانند مالیات حرکت مثبتی خواهد بود اما از سویی باید برای کنترل هزینه‌های دولت اراده کافی وجود داشته باشد و از سوی دیگر فشارهای مدیریتی منجر به دشوار شدن شرایط برای فعالان واقعی اقتصاد نشود.

رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: دولت از یکسو مالیات اشخاص حقوقی را هفت درصد کاهش داده اما از طرف دیگر احکام قوانین دایمی مالیاتی کشور را حذف کرده است در مجموع نگرانی ما این است که این سیاست‌ها به افزایش فشارهای مالیاتی در بنگاه‌های تولیدی منجر شود و از این‌رو امیدواریم اصلاحات لازم در دستور کار قرار گیرد.

شافعی به بحث حقوق گمرکی ورودی نهاده‌های تولید به عنوان یکی‌دیگر از نگرانی‌ها اشاره کرد و گفت: کاهش سه درصدی حقوق گمرکی تنها برای کالاهای اساسی و دارو در نظر گرفته شده در حالی که می‌تواند شامل مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات وارداتی نیز بشود. با توجه به افزایش قیمت ارز، هزینه‌ها در این حوزه افزایش یافته که باید با سیاست‌های حمایتی همراه شود. خوشبختانه در مجلس این کاهش به حقوق ورودی برای ماشین‌آلات و تجهیزات نیز تسری یافت و امیدواریم به مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای تولید نیز برسد.

او ادامه داد: یک دهه اخیر در تاریخ اقتصاد ایران توأم با شوک‌های بیرونی و درونی فراوانی بوده است. شوک تحریم‌ها، شوک ارزی سال‌های ۹۱ و ۹۲، شوک کاهش شدید قیمت نفت در سال ۹۳، توافق برجام و سپس خروج امریکا از برجام و در پی آن شوک ارزی سال ۹۷، شوک تثبیت نرخ ارز، شوک حذف ایران از بازار جهانی نفت، شوک شیوع کرونا که اقتصاد را دو سال درگیر کرد و در دو سال اخیر مجدداً شوک افزایش نرخ ارز اقتصاد ایران را شدیداً متأثر ساخت.

رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: در یک جمله، دهه ۹۰ را می‌توان دهه شوک‌های ارزی، دهه توقف رشد و در نیمه دوم، دهه تورم‌های پایدار بیش از ۳۰ درصد، دهه خروج بی‌سابقه نیروی انسانی توانمند از کشور و دهه توقف سرمایه‌گذاری دانست، مجموعه این پدیده‌ها موجب شده است که متأسفانه اقتصاد ایران از عرصه اقتصاد بین‌الملل تقریباً حذف شود. یک توجه جدی به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی، واقعیت‌ها را به‌درستی مشخص می‌کند.

اتاق از افرادی که با دستمال کثیف به جنگ فساد می‌روند، پالایش شود

حسین سلاح‌ورزی نایب‌رییس اتاق ایران در سخنانی در اختتامیه این نشست هم گفت: در اتاق ایران با اختلاف‌نظرهایی مواجه هستیم که طبیعی است. اینکه برخی معتقد به سرکوب نرخ ارز هستند و گروهی دیگر با آن مخالف هستند یا برخی با افزایش حق عضویت موافقند و برخی آن را نادرست می‌دانند و … امری عادی است. اما وظیفه هیات رییسه اتاق ایران این نیست که بخشی و قبیله‌ای به خواسته‌ها نگاه کند بلکه باید بر اساس منافع ملی تصمیم‌گیری کند.

او گفت: اختلاف‌نظرها محترم است و می‌تواند به تعالی اتاق کمک کند. اما اتفاقات دیگری در این چند سال افتاد که فراتر از نقدها و اختلاف‌نظرهای دلسوزانه بود. چندنفری که متأسفانه از خانواده اتاق هستند پا را فراتر گذاشتند و دچار بی‌اخلاقی شدند.

سلاح‌ورزی با یادآوری اینکه اتاق ایران صادرکننده کارت بازرگانی نیست گفت: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر بر سر اتاق می‌زنند این است که در دهه ۷۰ و ۸۰ بر اساس دستورالعمل مصوب دولت عده‌ای کارت بازرگانی گرفتند و با سوءاستفاده از آن پورشه وارد کردند. جالب است که یکی از همین کسانی که خودش از جمله این سوءاستفاده‌کنندگان بود و در رأس یکی از اتاق‌های استانی بود به دلیل بی‌توجهی به خواسته‌های علیه اتاق، فریاد مبارزه با فساد سر داد. یا رییس یکی از اتاق‌های مشترک که شریک تجاری اول ایران است و اتفاقاً برخلاف قوانین خودش فاقد کارت بازرگانی است و دفتر کار هم ندارد و آدرس یک عکاسی را به عنوان دفتر کار خود ثبت کرده، وقتی با تذکرهای دلسوزانه مواجه می‌شود، باز فریاد تقلب و وااسلاما سر می‌دهد.

او تأکید کرد: اگر می‌خواهیم امور اتاق اصلاح شود باید بر پالایش اتاق از افرادی که خودشان متقلب و فریبکار هستند و می‌خواهند با دستمال کثیف با فساد مبارزه کنند، تمرکز کنیم.

مسعود خوانساری، نایب‌رییس اتاق ایران هم دهه ۹۰ را از منظر اقتصادی خاص توصیف کرد و گفت: اتاق ایران در طول همه این سال‌ها با فرازوفرودهای بسیاری مواجه بود؛ اما با پایداری و مقاومت اعضا پابرجا ماند. این ۴ سال نیز به‌سختی گذشت و هیچ نهاد و حزبی نتوانست جایگاه و اصالت اتاق ایران را زیر سوال ببرد و این مایه افتخار است.

خوانساری تأکید کرد: اتاق نهاد تخصصی است و دولت‌ها با دخالت در آن، اقتصاد را ضعیف می‌کنند. اگر قرار باشد توسعه‌ای داشته باشیم باید نهادهای خصوصی را توسعه دهیم؛ هرچند چشم‌اندازی برای این موضوع نداریم. او ادامه داد: فقط با مدد گرفتن از بخش خصوصی شاید بتوانیم تا حدی شرایط اقتصادی را بهبود ببخشیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....