تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1400 - 20:01
کد خبر : 74435

پنج نقطه عطف اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۲

پنج نقطه عطف اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۲

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: پس از آشفتگی دو سال گذشته، اتفاق نظر کارشناسان اقتصادی بر این است که سال ۲۰۲۲ آرام‌تر خواهد بود. خطرات بزرگ برای سال۲۰۲۲ چیست؟ ۱. مساله همه گیری: هنوز خیلی زود است که بگوییم نوع Omicron ویروس چقدر جدی خواهد بود، اما

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

پس از آشفتگی دو سال گذشته، اتفاق نظر کارشناسان اقتصادی بر این است که سال ۲۰۲۲ آرام‌تر خواهد بود.

خطرات بزرگ برای سال۲۰۲۲ چیست؟

۱. مساله همه گیری:
هنوز خیلی زود است که بگوییم نوع Omicron ویروس چقدر جدی خواهد بود، اما این امید را به وجود آورده است که زندگی در شرف بازگشت به حالت عادی قبل از همه گیری بود. لذا نیازی به آموزش مصرف کنندگان برای رعایت محدودیت ها نیست. اغلب آنها رفتار خود را تعدیل کرده اند. بازگشت به قرنطینه های تمام عیار عواقب بسیار شدیدتری خواهد داشت.

۲. تورم اوج می گیرد:
افزایش غیرمنتظره فشار قیمت ها یکی از گرفتاری های های بزرگ سال ۲۰۲۱ بوده است. بانک انگلستان، فدرال رزرو ایالات متحده و بانک مرکزی اروپا همگی از افزایش شدید تورم ناشی از ترکیبی از افزایش انرژی غافل شدند. قیمت ها، کمبود نیروی کار و تنگناهای سمت عرضه. بانک مرکزی انگلیس انتظار دارد که افزایش سالانه هزینه زندگی تا آوریل آینده بالای ۵ درصد باشد اما پس از آن شروع به کاهش کند.

اما اگر تورم ریشه‌دارتر از آنچه که تصور می‌کنند ثابت شود، بانک‌های مرکزی با تصمیم‌های دشواری روبرو خواهند شد. درست قبل از کریسمس، بانک ساکسو با ۱۰ پیش‌بینی «ظالمانه» خود درباره رویدادهای بعید اما کم‌قدردانی برای سال ۲۰۲۲ ارائه کرد و یکی از آنها مارپیچ قیمت دستمزد در ایالات متحده بود که تورم را در بزرگترین اقتصاد جهان به بالای ۱۵ درصد رساند. حتی یک رشد بسیار کم‌تر باعث می‌شود که فدرال رزرو به شدت سیاست‌های خود را تشدید کند.

۳. چین به بافرها ضربه می زند:
سال‌ها این گمانه‌زنی وجود داشت که دومین اقتصاد بزرگ جهان در شرف رکود شدید اقتصادی است و این اتفاق نیفتاده است. اما مشکلات میراثی اکنون با مشکلات فعلی شروع به ترکیب شدن کرده اند تا آنچه را که می تواند یک طوفان بی عیب و نقص باشد، ایجاد کند.

نمونه‌ای از مشکلات گذشته در تلاش‌های پکن برای مدیریت شکست شرکت املاک اورگراند و جلوگیری از آسیب رساندن مشکلات آن به کل اقتصاد است. همراه با بسیاری از شرکت‌های دیگر در این بخش، زمانی که پکن سیاست‌های خود را کاهش داد، اورگراند گسترش یافت و زمانی که مقامات اقداماتی را برای مقابله با گرمای بیش از حد اقتصاد انجام دادند، با مشکل مواجه شد. چین رویکردی بدون ریسک در قبال کووید-۱۹ در پیش گرفته است و در مشکلات طرف عرضه اقتصاد جهانی نقش اساسی داشته است. با سرد شدن اقتصاد، لفاظی های ملی گرایانه شی جین پینگ، به ویژه نسبت به تایوان، افزایش یافته است. اقتصاد و ژئوپلیتیک در سال ۲۰۲۲ در خطر برخورد هستند.

۴. بحران در بازارها:
کاهش ۳۰ درصدی لیر ترکیه در ماه نوامبر به تنهایی بازارهای مالی را نسبت به خطرات بحران در بازارهای نوظهور هشدار داده است. در حقیقت، بیشتر مشکلات ترکیه مربوط به یک کشور خاص است که ناشی از رویکرد غیرمتعارف به سیاست پولی رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان است. دلالان ارز از اصرار اردوغان مبنی بر اینکه راه مقابله با تورم فزاینده کاهش نرخ بهره است، تحت تأثیر قرار نگرفته اند. ضمن اینکه باور به دیگر اقتصاد بازار در حال ظهور بزرگ که به عنوان پرخطر تلقی می شود – آرژانتین – نیز کم است.

با این حال، یک مسئله سیستماتیک تری وجود دارد و آن این است که بسیاری از بازارهای نوظهور به میزان زیادی به دلار آمریکا وام گرفته اند که اغلب از درآمدهای صادراتی آتی به عنوان وثیقه استفاده می کنند. در صورتی که فدرال رزرو ایالات متحده سیاست های خود را تشدید کند، احتمالاً دلار تقویت می شود و پرداخت بدهی های خود را برای کشورهای فقیر گران تر می کند. اگر اقتصاد جهانی نیز کند شود، با ضربه مضاعف مواجه خواهند شد. بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در حال حاضر نسبت به افزایش مشکلات بدهی هشدار داده اند.
۵.سقوط مالی:
قیمت دارایی ها – سهام، اوراق قرضه و دارایی – همگی از زمان فروش اولیه در شروع همه گیری افزایش یافته است. نرخ های بهره پایین و سیل بازارهای مالی با پول ایجاد شده توسط برنامه های تسهیل کمی، نقل مکان به خانه و قرض گرفتن پول برای فعالیت های سفته بازی را ارزان تر کرده است.

قیمت دارایی ها نیز با پیام ارسال شده از سوی بانک های مرکزی مبنی بر اینکه هرگونه تشدید سیاست محدود و تدریجی خواهد بود، افزایش یافته است. اما اقتصادها پس از دوره ای از رشد پس از قرنطینه شروع به کند شدن کرده اند. ریسک این است که علیرغم فعالیت ضعیف‌تر، بانک‌های مرکزی به دلیل تورم بالاتر از حد انتظار مجبور به اعمال سیاست‌های پولی شدیدتر شوند، و در نتیجه، پشتوانه‌ای را که از دارایی‌های باارزش غنی حمایت می‌کند، دور می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....