تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مرداد 1400 - 22:29
کد خبر : 57545

پشت پرده اقدام عجیب روبیکا

پشت پرده اقدام عجیب روبیکا

ایجاد صفحه تقلبی برای افراد شناخته شده در روبیکا بدون اطلاع آنها باعث انتقادات و البته واکنش‌هایی از سوی این پیام‌رسان داخلی شده است. روز گذشته برخی از هنرمندان مطرح، ورزشکاران و بلاگرهای اینستاگرامی خبر از یک اقدام غیرقانونی توسط یک اپلیکیشن داخلی یعنی روبیکا دادند. در روبینو که قسمتی از روبیکا است برای افراد

ایجاد صفحه تقلبی برای افراد شناخته شده در روبیکا بدون اطلاع آنها باعث انتقادات و البته واکنش‌هایی از سوی این پیام‌رسان داخلی شده است.

روز گذشته برخی از هنرمندان مطرح، ورزشکاران و بلاگرهای اینستاگرامی خبر از یک اقدام غیرقانونی توسط یک اپلیکیشن داخلی یعنی روبیکا دادند. در روبینو که قسمتی از روبیکا است برای افراد مشهور اکانت ساخته شده و محتوای صفحه اینستاگرامی آنان به این پیام‌رسان منتقل شده است. شخصیت‌های مختلفی مانند فوتبالیست‌ها با انتشار پیامی اعلام کردند این صفحه توسط آنان ساخته نشده و تقلبی است و خواستار احترام به حریم شخصی افراد شدند. بسیاری گفتند حتی این پیام‌رسان داخلی را در تلفن همراه خود نصب نداشته‌اند و این اتفا برای آنها رخ داده است.

واکنش‌ها در فضای مجازی

ترانه علیدوستی، بازیگر در واکنش به این اقدام عجیب نوشت: “به چه حقی بی اطلاع ما برامون اکانت ساخته اید؟ من در این اپ نیستم و نخواهم بود و در صورت پاک نشدن اکانتی که به نامم هست از این اپلیکیشن شکایت می‌کنم. پیشنهاد می‌کنم در نسخه وب روبیکا نام خودتون رو جست و جو کنید و به این نقض احمقانه حریمتون معترض باشید.”

همچنین وی نوشته است که “جالبه اکانت هایی که عکس محجبه دارند، عکسشون هم هست اما ما نه ما اسممون کافی بوده براشون”

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ، همچنین بلاگرهای اینستاگرامی نیز که این وضعیت برای آنها ایجاد شده با اعتراض به این موضوع از دیگران خواستند نسبت به حذف و مسدودسازی روبیکا اقدام کنند. آنها معتقدند با این اقدام روبیکا نقض حریم شخصی افراد رخ داده است و ممکن است سوء‌استفاده‌ها و کلاهبرداری‌های نیز از طریق این صفحات مجازی تقلبی برای آنها ایجاد شود.

آیا روبیکا از این طریق قصد تبلیغ خود را داشت؟

برخی معتقدند این پیام‌رسان با این روش بدون هیچ هزینه جانبی، اپلیکیشن خود را تبلیغ کرده است. به این شکل که افرادی که به نام آنها اکانت تقلبی ساخته وارد روبیکا شوند تا صفحه تقلبی خود را حذف کنند و یا مطرح کردن این موضوع باعث جست و جو نام این پیام‌رسان و معروفیت بیشتر آن باشد.

اما به نظر می‌رسد این اتفاق باعث تخریب بیشتر روبیکا به عنوان یک پیام رسان داخلی شد؛ چرا که قبل از این نیز بحث نقض حریم شخصی افراد توسط اپلیکیشن‌های داخلی مطرح بود و حال با این افتضاح بی‌اعتمادی‌ها تشدید می‌شود.

واکنش پیام‌رسان روبیکا

روبیکا در اولین واکنش در برابر اعتراضات گفت: «تماس بگیرید، حذف میکنیم. کاربران می‌توانند برای کنترل اکانت یا حذف آن با روبیکا تماس بگیرند تا ما حسابشان را حذف کنیم.»

اما واکنش دوم روبیکا عجیب‌تر بود؛ این پیام‌رسان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده وجود نام مشابه افراد در روبینو عادی است و حذف اکانت کاربران بدون سلب اجازه از مالکی که کانال یا صفحه جعلی را ساخته، ممکن نیست.

اطلاعیه روبیکا به شرح ذیل است:”در روبینو همانند تمام شبکه‌های اجتماعی امکان ثبت شناسه کاربری از ۵ تا ۳۰ کاراکتر برای تمام کاربران فراهم است. تنها محدودیت برای ایجاد حساب کاربری، این است که نام کاربری موردنظر قبلا توسط کاربر دیگری رزرو نشده باشد.

در تمامی شبکه‌های اجتماعی، بی‌شمار پیج و کانال‌، مشابه با عنوان یا شناسه افراد، توسط کاربران ایجاد می‌شود که این امر در پلتفرم روبیکا با بیش از ۴۷ میلیون کاربر یکتای رجیستر شده، وجود ۷٫۶ میلیون کانال در پیام‌رسان روبیکس و ثبت بیش از ۹ میلیون صفحه در شبکه اجتماعی روبینو توسط کاربران اجتناب‌ناپذیر است.

ضمن احترام به عزیزانی که تاکنون مفتخر به میزبانی ایشان در پلتفرم روبیکا نبوده‌ایم و ایشان منتقد ایجاد کانال توسط سایر کاربران به نامشان در روبیکس و روبینو هستند به اطلاع می‌رساند سلب شناسه کاربری بدون کسب اجازه از مالک کانال یا صفحه امکان‌پذیر نمی‌باشد، لذا روبیکا از تمامی صاحب‌نظران این حوزه که راهکاری جهت بهبود فرآیند ثبت کانال و صفحات دارند دعوت به‌عمل می‌آورد پیشنهادات خود را به ایمیل support@rubika.ir ارسال نمایند.”

اقدام صورت گرفته و سپس واکنش‌های روبیکا حتما بر موج انتقادات خواهد افزود. البته باید دید دستگاه قضایی اقدامی در راستای کار غیرقانونی و جعل هویت توسط این اپلیکیشن انجام می‌دهد یا نه.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....