تاریخ انتشار : دوشنبه 18 اسفند 1399 - 20:34
کد خبر : 38459

پشت پرده افزایش صادرات نفت ایران

پشت پرده افزایش صادرات نفت ایران

 ماجرای تماس برای فروش نفت چیست؟ طبق گزارش امروز رویترز صادرات نفت خام ایران به چین چهار درصد افزایش داشته و در چند ماه اخیر این میزان از صادرات بی سابقه بوده است. همچنین ایران برای از سرگیری تجارت نفتی خود با کشورهای آسیایی تماس می‌گیرد. اما چه عاملی منجر به افزایش صادرات نفت ایران

 ماجرای تماس برای فروش نفت چیست؟

طبق گزارش امروز رویترز صادرات نفت خام ایران به چین چهار درصد افزایش داشته و در چند ماه اخیر این میزان از صادرات بی سابقه بوده است. همچنین ایران برای از سرگیری تجارت نفتی خود با کشورهای آسیایی تماس می‌گیرد. اما چه عاملی منجر به افزایش صادرات نفت ایران شد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز،بر اساس جدیدترین گزارش رویترز، ایران در ماه‌های گذشته مقادیر زیادی نفت خام به چین، مشتری اصلی خود فروخته است. طبق این گزارش  پالایشگاه‌های دولتی هند هم با این فرض که از تحریم‌های ایالات متحده  بر ایران به زودی کاسته می‌شود، نفت ایران را به برنامه واردات سالانه خود اضافه کرده‌اند.

همچنین روزیترز گزارش داده که در چند ماه اخیر، شرکت ملی نفت ایران برای ارزیابی تقاضای احتمالی نفت خام خود، با مشتریان آسیایی خود تماس گرفته است. اما چه چیزی تقاضا برای نفت ایران را افزایش داده و ایران را به داشتن مشتریان نفتی جدید امیدوار کرده است؟

نقش ایران در امنیت عرضه نفت

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک  در تحلیل این خبر می‌گوید: افزایش فروش نفت ایران به چین نشان می‌دهد دو کشور مانند همیشه به گسترش تجارت خود تمایل دارند. ایران به آنها نفت می‌فروشد و در مقابل کالا می‌خرد.

اما به گفته خطیبی عامل دیگری باعث افزایش تقاضا برای نفت ایران شده است. او می‌گوید اخیرا به تاسیسات نفتی عربستان حمله شده و این حملات امنیت عرضه نفت در عربستان را به مخاطره انداخته است. به عبارتی در این شرایط عرضه نفت از سوی عربستان به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادر کنندگان نفت، با ناامنی مواجه شده و خریداران نفت نگرانند که هر لحظه این عرضه متوقف شود. همین نگرانی باعث می‌شود مشتریان نفتی به کشورهای مطمئن‌تر در منطقه روی آوردند. این شرایط باعث شده ایران از این فرصت برای عرضه بیشتر نفت استفاده کند.

وی افزود کشور های بزرگ مصرف‌کننده نفت از متقاضیان بزرگ و اصلی نفت هستند و امنیت عرضه برای این کشورها خیلی مهم است و بازگشت ایران به بازارهای نفتی باعث امنیت عرضه آنها می‌شود.

اما آیا تماس ایران با کشورهای آسیایی برای خرید نفت ماجرای تازه‌ای است و نشان می‌دهد که تحریم‌ها در حال لغو شدن است؟ در بازاریابی اینکه خریدار و فروشنده‎‌ها با هم در ارتباط باشند، عادی است. برای هر معامله تماس‌های مکرری گرفته می‌شود. البته معمولا خریداران تماس می‌گیرند ولی بازاریاب‌های یک حوزه با هم ارتباط دارند و این مساله عجیبی نیست. ایران ارتباط خوبی با خریداران نفتی خود دارد، حتی در زمانی که مشتریان ما از ما نفت نمی‌خرند ما ارتباط خود را با آن‌ها حفظ می‌کنیم تا زمانی‌که موقعیتی برای تجارت برقرار شود.

او درباره رفع تحریم‌ها هم می‌گوید با اینکه تاکنون هیچ تحریمی لغو نشده اما نسبت به زمان ریاست جمهوری ترامپ، فضای بهتر و امیدوارکننده‌ای برای این بازار در ایران شکل گرفته است. البته بازگشت ایران به بازار جهانی نفت و رسیدنش به سهم خود از این تجارت مبتنی بر رفع تحریم‌هاست. با توجه به اینکه نیاز چین به نفت در حال افزایش است اگر ایران تحریم نباشد می‌تواند صادرات بیش از نیم میلیون بشکه در روز هم به چین داشته باشد.

رشد ۴ درصدی صادرات نفت به چین

طبق گزارش رویترز، چین همیشه خریدار نفت ایران بوده است و در ۱۴ ماه گذشته ۳۰۶ هزار بشکه در روز از ایران نفت  وارد کرد که این واردات در ماه های ژانویه و فوریه به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.

برای نخستین بار پس از مه ۲۰۱۹، واردات نفت خام ایران در ژانویه ۲۰۲۱ به بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

همچنین در گزارش رویترز نوشته شده که آمار گمرکات چین نشان می‌دهد که واردات نفت خام در دو ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با ماه‌های دیگر سال گذشته  چهار درصد رشد داشته  است.

 

 

 

اقتصاددان منتظر نظرات و پیشنهادات و راه حل های سازنده شما سروران در دیدگاه ها می باشد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....