تاریخ انتشار : یکشنبه 30 آبان 1400 - 14:06
کد خبر : 67908

پرونده های بین آمریکا و ترکیه افزایش یافته است ؟

پرونده های بین آمریکا و ترکیه افزایش یافته است ؟

آیا مسائل و پرونده های حل نشده بین آمریکا و ترکیه افزایش یافته است ؟ در ماه ژوئن که حضوری دو جانبه در بروکسل برگزار شد با توجه به شرایط خروج آمریکا از افغانستان و درگیری سیاسی ای کشور با مسائل مربوط به فرودگاه کابل حضور ترکیه در آن فرودگاه شرایط خوش بینانه ای به

آیا مسائل و پرونده های حل نشده بین آمریکا و ترکیه افزایش یافته است ؟
در ماه ژوئن که حضوری دو جانبه در بروکسل برگزار شد با توجه به شرایط خروج آمریکا از افغانستان و درگیری سیاسی ای کشور با مسائل مربوط به فرودگاه کابل حضور ترکیه در آن فرودگاه شرایط خوش بینانه ای به حل موارد اختلاف بین آمریکا و ترکیه وجود داشت ولی بعد از شاخ و شانه کشیدن های دولت آنکارا به تهدید خروج ۱۰ دیپلمات اروپایی و نزدیکی بیشتر سیاسی ترکیه با روسیه و اتهامات نسل کشی در شرق فرات مسائل و پرونده های مفتوح پیچیده تر شده است.
در نظر سنجی هایی که در آمریکا صوت گرفته است گفته میشود انتخابات سختی پیش روی دولت برخاسته از حزب آک پارتی است و اردوغان که ۱۹ سال است اقتدار مطلق را در ترکیه در اختیار دارد دچار فشارهای حقوق بشری اروپا و نسل کشی و دیپلماسی خشن با دیپلمات های خارجی و نارضایتی داخلی وشرایط بد اقتصادی است. با اینکه حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان ازهم اکنون تبلیغات انتخاباتی را به طور غیر مستقیم شروع کرده است که نمونه آشکار آن سخنرانی اردوغان در افتتاح سد ایل سو خطاب به مردم این منطقه بود که بیشتر کرد نشین است .
ولی در واشنگتن یکی از موضوعاتی که در پشت پرده سیاست مداران مطرح است تغییر احتمالی ساختار قدرت انتخابات آینده پیش رو در ترکیه است . در چنین فضایی که تنش در مورد نزدیکی ترکیه به روسیه و موضوع موشک های کروز مطرح است دولت حزب عدالت میخواهد در خسارات ناشی از عدم تولید قطعات جنگنده های F35 را که مقرر بود درترکیه تولید شود و پروژه اجرایی آن از طرف واشنگتن حذف شد و حدود خسارت عدم تولید درآمد حاصل از آن یعنی ۱۰ الی ۱۵ میلیارد دلار است از آمریکا مطالبه کند . دولت آنکارا معتقد است که هنگام محاسبه خسارت باید به این موارد توجه شود .
گورکانلی گوشه نویس اقتصاد سیاسی میگوید که دولت بایدن نمیخواهد متحدش در پیمان ناتو به روسیه و حتی چین نزدیک شود در حالیکه بسیاری از کشورهای همسایه ترکیه از جمله یونان قراردادهای جنگنده های خود را تمدید میکنند ترکیه هنوز درگیر گفتگو برای تحویل F16 است
آیا واشنگتن با احتمال تغییر اقتدار در رهبری (حزب عدالت و توسعه ترکیه) AK در دادن جنگنده های F15 با ایجاد تاخیر میخواهد هر احتمالی را با گذر زمان حل و فصل کند.
• توجه : در این میان باید گفت : که دیدگان بسیاری از بازیگران سیاسی اروپا و غرب به انتخابات پیش روی ترکیه دوخته شده است .
• ترکیه برای مدرنیزاسیون ۸۰ فروند هواپیمای جنگی خود و همچنین خرید پارتی جدید از هواپیماهای F15 برای تکمیل ناوگان هواپیماهای جنگی خود رسما به واشنگتن درخواست و پیشنهاد خرید داده است.
البته مدعی است که آمریکا در شرق فرات به گروه های وابسته به PKK به نام های PYD و YPG کمک های تسلیحاتی میکند.
م.حاجی زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....