تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 خرداد 1401 - 11:27
کد خبر : 90317

پرداخت حق ثبت مهریه سد راه ازدواج می‌شود؟

پرداخت حق ثبت مهریه سد راه ازدواج می‌شود؟

مطابق با آخرین تغییرات طرح «اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و مهریه» در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، نمایندگان مجلس به منظور جلوگیری از ثبت مهریه‌های سنگین برای مهریه‌های بالای ۱۴ سکه «حق ثبت» در نظر گرفته‌اند. حق ثبت نجومی برای مهریه بر این اساس مهریه تا سقف ۱۴ سکه شامل پرداخت «حق ثبت»

مطابق با آخرین تغییرات طرح «اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و مهریه» در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، نمایندگان مجلس به منظور جلوگیری از ثبت مهریه‌های سنگین برای مهریه‌های بالای ۱۴ سکه «حق ثبت» در نظر گرفته‌اند.

حق ثبت نجومی برای مهریه

بر این اساس مهریه تا سقف ۱۴ سکه شامل پرداخت «حق ثبت» نمی‌شود، اما مهریه‌های بین ۱۴ تا ۱۰۰ سکه چهار دهم درصد قیمت سکه‌ها، مهریه‌های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه ۲ درصد قیمت سکه‌ها و مهریه‌های ۲۰۰ سکه به بالا ۱۵درصد قیمت سکه‌ها مشمول پرداخت حق ثبت می‌شوند.

بنا به گفته رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق قرار دادن حق ثبت برای مهریه‌های بالای۱۴ سکه خلاف عرف، شرع و قانون است. این مسئله باعث می‌شود برای ۱۱۰ سکه سی و دومیلیون حق ثبت پرداخت شود. از سوی دیگر براساس این قانون باید هر یک از زوجین ۵۰ درصد هزینه حق ثبت را بپردازند.

حق ثبت مهریه هزینه‌های ازدواج را زیاد می‌کند

علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق می‌گوید: تعیین حق ثبت برای مهریه، هزینه‌های ازدواج را زیاد می‌کند. این هزینه به هزینه‌های ازدواج اضافه می‌شود. در مواردی ممکن است بخشی از وام ازدواجشان را برای پرداخت حق ثبت هزینه کنند.تعیین حق ثبت برای مهریه‌های بالای ۱۴ سکه مُسکن مقطعی در برابر مهریه‌های سنگین است. مشکل بزرگی مشابه این تصمیم در چند دوره پیش مجلس نیز وجود داشت و آن تصویب تبصره دو ماده ۷۵ قانون برنامه ششم بود که مطابق با ان زنانی که می‌خواهند طلاق بگیرند باید ۱۰ درصد حق التحریر را به حساب دولت بریزند. این در حالی است که آن خانم درمانده‌ای که می‌خواهد طلاق بگیرد نیاز به کمک دارد و این مبالغ مشکل مضاعف بر سر راهش است. طرح فعلی همانند تصویب این تبصره مشکلات زیادی برای زوجین و به ویژه برای زنان ایجاد می‌کند.

زهراشرف الدین، فعال زنان می‌گوید: تعیین حق ثبت برای مهریه‌های بالای ۱۴ سکه می‌تواند عاملی بازدارنده برای ازدواج‌هایی با مهریه‌های سنگین باشد. باید در زمینه مهریه فرهنگسازی شود و از این حالت حقوقی درآید. بدین معنا که مرد خود را مکلف بداند که مهریه را به زن پرداخت کند نه اینکه زن مهریه‌اش را از مرد بگیرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....