تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 تیر 1401 - 20:49
کد خبر : 94404

پراید پر تعدادترین جست‌وجوی مردم

پراید پر تعدادترین جست‌وجوی مردم

گزارش سال ۱۴۰۰ پلفترم دیوار که یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های خرید و فروش اینترنتی است منتشر شد. این گزارش بیشتر با این هدف منتشر شده که توسعه فعالیت های این پلتفرم را نشان بدهد اما نکات جالب دیگری هم دارد که به نوعی رفتار اقتصادی کاربران ایرانی را نشان می دهد. اینطور که دیوار گزارش

گزارش سال ۱۴۰۰ پلفترم دیوار که یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های خرید و فروش اینترنتی است منتشر شد. این گزارش بیشتر با این هدف منتشر شده که توسعه فعالیت های این پلتفرم را نشان بدهد اما نکات جالب دیگری هم دارد که به نوعی رفتار اقتصادی کاربران ایرانی را نشان می دهد.

اینطور که دیوار گزارش کرده بیشترین آگهی ها در ساعت ۱۲ تا ۱۳ روز بارگزاری شده اند اما بیشترین بازدید ها مربوط به ساعت های انتهایی روز هستند یعنی ساعت ۲۳ تا ۲۴ و ۳۸ درصد کل بازدیدها بین ساعت ۱۹ تا یک بامداد انجام شده. این احتمالا یعنی آگهی گذاشتن به شکل یک فعالیت که بخش بزرگ آن از طرف شاغلان حوزه های مختلف انجام شده در ساعت اداری و فعالیت های روزمره صورت می گیرد اما مردم وقتی دنبال چیزی برای خریدن یا خبردار شدن از محدوده قیمت کالاها یا خدمات مورد نیازشان هستند ترجیح می دهند این کار را در ساعت های انتهایی روز وقتی مشغول استراحت و چرخ زدن در اینترنت هستند انجام دهند. این داده تا اندازه زیادی می تواند به کمک فعالیت کسانی که در شبکه های اجتماعی کار فروش آنلاین انجام می دهند بیاید و مخصوصا در فضایی مانند اینستاگرام به آنها بگوید که چه ساعتی برای انتشار پست های مهمترشان زمان بهتری است.

وسعت فعالیت ایرانی ها در این پلتفرم خرید و فروش آنلاین هم جالب است. بنابراین این گزارش از هر سه ایرانی یک نفر اقدام به آگهی گذاشتن و فروش کالا یا خدمت کرده است و همچنین این پلتفرم از طرف بیشتر از ۵۰ میلیون گوشی تلفن باز شده است که نشان می دهد واقعا بازار بزرگی به شکل اینترنتی در جریان است. در همین گزارش مقایسه های جالبی هم در مورد میزان هزینه اگهی های کاغذی در مقابل آگهی های آنلاین و آسیب های آگهی های کاغذی به محیط زیست آمده که جالب است مثلا نوشته شده که در سال ۱۴۰۰ در این پلتفرم ۱۳۹ میلیون آگهی منتشر شده که اگر قرار بود برای آنها تراکت کاغذی در سایز یک چهارم کاغذ آ۴ چاپ شود ۲۸۰ میلیون لیتر آب مصرف می شد که برابر با یک مصرف یک هفته آب شهری مانند سمنان است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، اینکه مردم بیشتر چه آگهی هایی منتشر می کنند نشان می دهد که بازار فروش چه کالاهایی داغ تر است اما اینکه کدام آگهی ها بیشتر با استقبال مواجه می شوند شاید اهمیت بیشتری داشته باشد و میزان برقراری تماس با آگهی گذارها شاید معیار خوبی برای استقبال از آگهی ها باشد. طبق گزارش جدید بیشترین تعداد دریافت اطلاعات تماس به آگهی های بخش استخدام و کاریابی مربوط است و اطلاعات تماس این آگهی ها به طور متوسط ۶۳ بار دریافت شده است. رتبه بعدی به وسایل نقلیه مربوط است که به طور متوسط اطلاعات تماس هر آگهی در این بخش ۲۰ بار دریافت شده . در مقابل کمترین تعداد دریافت اطلاعات تماس مربوط به آگهی های وسایل شخصی بوده آن هم با میانگین ۳ بار دریافت اطلاعات تماس برای هر آگهی.نکته دیگری که در گزارش آماری پلتفرم بزرگ فروش آنلاین دیده می شود رشد بسیار زیاد آگهی های رد شده است. طبق این گزارش ۷۶ درصد از بررسی‌ها به پذیرفته ‌شدن آگهی و ۲۴ درصد به رد شدن آن منجر شده است در حالی که نرخ رد آگهی در سال ۱۳۹۹، ۱۸ درصد بوده است. خود گزارش می گوید که افزایش نرخ رد آگهی به نسبت سال ۱۳۹۹، به دلیل مقابله جدی با آگهی‌های جعلی یا تکراری بوده است اما فشار دستگاه های ناظر بر عملکرد پلتفرم های فروش آنلاین در مورد تنظیم قیمت ها و دستکاری بازار و البته خرید و فروش کالاها و خدمات غیرقانونی هم حتما در این مورد موثر بوده است. در نهایت بررسی آگهی ها که به دور روش استفاده از روبات و ناظر انسانی انجام می شود باعث شده که بیشتر از ۳۰۲ هزار نفر مسدود شوند که تعدادشان ۵ برابر سال گذشته بوده است.

طبق این گزارش بیشترین آگهی های انلاین در این پلتفرم در سال ۱۴۰۰ به وسایل خانه و آشپزخانه با سهم ۲۴ درصدی مربوط بوده است و بعد از آن سهم املاک با ۱۶ درصد بیشتر از بقیه بیشتر است. رتبه سوم هم به صورت مشترک به وسایل نقلیه و سرگرمی با ۱۳ درصد می رسد.

از بین نزدیک به ۷۷ درصد آگهی ها که در دسته کالاها منتشر شده ۴۶ درصد مربوط بـه کالاهای نو و ۵۴ درصد مربوط به کالاهای دست‌دوم بوده است یعنی نزدیک نیمی از کالاهایی که برای فروش گذاشته شده اند قبلا استفاده نشده اند و این نشان می دهد که راه اندازی پلتفرمی مخصوص فروشندگان چقدر منطقی به نظر می رسد کاری که همین پلتفرم ثبت آگهی مدتی است دنبال می کند و سعی دارد جای فروشگاه های آنلاینی مانند دی جی کالا را بگیرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....