تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 بهمن 1400 - 20:31
کد خبر : 75817

پذیرش شروط ایران راه حصول توافق

پذیرش شروط ایران راه حصول توافق

این روزها مباحث مذاکرات در وین بحث‌برانگیز شده است. برخی از نظرات مثبت طرف‌های مذاکره در مورد لغو تحریم‌ها می‌گویند و برخی دیگر مدعی هستند که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها هستند که البته به گفته وزیرامورخارجه کشورمان این صحبت به‌هیچ‌وجه صحت ندارد اما درعین‌حال اگر درروند مذاکرات هسته‌ای به مرحله‌ای برسیم که

این روزها مباحث مذاکرات در وین بحث‌برانگیز شده است. برخی از نظرات مثبت طرف‌های مذاکره در مورد لغو تحریم‌ها می‌گویند و برخی دیگر مدعی هستند که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها هستند که البته به گفته وزیرامورخارجه کشورمان این صحبت به‌هیچ‌وجه صحت ندارد اما درعین‌حال اگر درروند مذاکرات هسته‌ای به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت.

این روزها مباحث مذاکرات در وین بحث‌برانگیز شده است. برخی از نظرات مثبت طرف‌های مذاکره در مورد لغو تحریم‌ها می‌گویند و برخی دیگر مدعی هستند که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها هستند که البته به گفته وزیرامورخارجه کشورمان این صحبت به‌هیچ‌وجه صحت ندارد اما درعین‌حال اگر درروند مذاکرات هسته‌ای به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت.

این صحبت‌ها، بخش مهمی از اظهارات وزیرامورخارجه کشورمان در مراسم اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه بود. وزیرامورخارجه کشورمان در این همایش مباحث مهمی را مطرح کرد که در تمام رسانه‌های داخلی و خارجی و حتی شبکه‌های اجتماعی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را در موضع قدرت قرارداد.

ازجمله مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده درخواست مکرر آمریکایی‌ها برای مذاکره مستقیم با ایران و پیشنهادات آن‌ها به‌صورت nonpaper که از طریق مورد و یکی دو کشور عضو برجام در وین به ایران منتقل می‌شد.

وزیرامورخارجه: طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکره مستقیم با ایران است

به گزارش اقتصاددان به نقل از رسالت  ،  امیر عبداللهیان در این همایش گفته است که «طرف آمریکایی به‌صورت «نان پیپر» NonPaper پیشنهادات خودش را در موضوعات فنی به ایران ارائه داده است. ما امروز در نقطه‌ای قرار داریم که باید نتیجه کار کمیته‌های سه‌گانه را در یک تعامل سیاسی با همه طرف‌ها موردتوجه قرار بدهیم و تصمیم بگیریم که چه چیزی در مقابل چه چیزی اتفاق خواهد افتاد.»

او همچنین افزود: طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکره مستقیم با ایران است. مذاکرات ما با ۱+۴ است و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا از طریق NonPaper و از طریق مورد و یکی دو کشور عضو برجام در وین است. گفت‌وگوهایی که بعضاً در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می‌شود که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها هستند به‌هیچ‌وجه صحت ندارد، ولی درعین‌حال اگر درروند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت.

بخش پایانی صحبت‌های او نیز این بود که سعی می‌کنیم همسایگان را به‌صورت مستمر در جریان تحول قرار بدهیم و متحدان خود را در منطقه در جریان تحولات قرار می‌دهیم و از مشورت‌های متحدان و همسایگان و دوستان در جهان بهره‌مند می‌شویم.

تحلیل صحبت‌های وزیرامورخارجه، مواضع دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران را بیش‌ازپیش آشکار می‌کند که از دو منظر به این اظهارات می‌پردازیم. نخست و مهم‌ترین آن: آمادگی همیشگی ایران برای اثبات حسن نیت و ترک نکردن میز مذاکرات.

دوم: اهمیت و توجه ایران به کشورهای همسایه و متحدی که طی سالیان اخیر مورد بی‌توجهی قرارگرفته بودند.

حال که مذاکرات هسته‌ای در وین در حال انجام است، موضوعات مهم و مختلفی از سوی مقامات کشورهای عضو برجام و خارج‌شده از این توافق به گوش می‌رسد. این بیانات نشان می‌دهد که طرفین در حال مقاومت برای دادن امتیاز و گرفتن امتیاز بیشتر هستند. اخیراً نماینده روسیه در وین در شبکه ان بی سی اعلام کرده است که با لغو تحریم‌ها علیه ایران موافقت شده است اما مسئله اصلی تضمین دادن طرف آمریکایی است. همین اظهارنظر موجب شد تا موضوع توافق موقت یا توافق کم در برابر کم در رسانه‌های قوت گیرد. موضوعی که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بلافاصله اعلام کرد که موردپذیرش ایران نیست و راستی آزمایی و تضمین و رفع تمام تحریم‌ها خواسته ایران است و توافق نصفه و نیمه قابل‌قبول نیست.

از طرفی بیان این مسئله که ایران حاضر به گفت وگوی مستقیم با آمریکاست، پیام مهمی داشت که اثبات می‌کند جمهوری اسلامی ایران خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات است و درعین‌حال باید خواسته‌هایش موردتوجه قرار گیرد. چراکه این آمریکا بود که از این توافق خارج شد و بدعهدی کرد و کشورهای اروپایی نیز به تبعیت از او، این توافق را نادیده گرفتند. بنابراین قدرت ایران در این بازه زمانی بیش‌ازپیش آشکار شد.

از طرف دیگر برخلاف اینکه دولت روحانی در سال‌های اخیر اهمیتی به کشورهای همسایه و نظراتشان و بازارهایشان نمی‌دادند، امیر عبداللهیان اعلام کرده است که هر بحث و اتفاقی در مذاکرات رخ دهد به اطلاع آن‌ها خواهد رسید. بنابراین بازهم سیاست و اولویت‌های جدید وزارت امور خارجه مطرح و همین امر باعث شفاف شدن مواضع ایران شد. این اظهارات حتی منجر به واکنش آمریکا شد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: دیدار مستقیم باعث می‌شود تعامل کارآمدتری انجام شود

ند‌ پرایس، سخنگوی‌ وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری در پاسخ به این سؤال که با توجه به اظهارات اخیر وزیرامورخارجه ایران مبنی بر آمادگی تهران برای مذاکرات مستقیم با واشنگتن درصورتی‌که احساس کنند می‌توانند به توافقی خوب و با ارائه تضمین دست یابند، آیا هیچ‌ حرفی دراین‌باره زده‌شده است و آیا دولت آمریکا به مذاکرات مستقیم با ایران فکر می‌کند، گفت: همان‌طور که می‌دانید، ما آمادگی داریم مستقیماً دیدار کنیم. موضع ما طبق معمول این بوده است که تعامل مستقیم با ایران هم درزمینه مذاکرات وین و هم درزمینه مسائل دیگر، پربارتر خواهد بود.این به چارچوب‌های دوجانبه و چندجانبه تعمیم داده می‌شود. دیدار مستقیم باعث می‌شود تعامل کارآمدتری انجام شود که برای سریع به تفاهم رسیدن بر سر بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام ضرورت دارد.

او گفته است که دیدار مستقیم باعث می‌شود تعامل کارآمدتری انجام شود که برای سریع به تفاهم رسیدن بر سر بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام ضرورت دارد.

پرایس همچنین درباره مذاکرات مستقیم با ایران، ادامه داد: ما این نکته را قبلاً هم گفته‌ایم اما با توجه به‌سرعت پیشرفت‌های ایران، زمان باقی‌مانده کوتاه‌تر می‌شود تا وقتی‌که مزایای عدم اشاعه‌ای برجام، به همان شکلی که اول در سال ۲۰۱۵ پیش‌نویس شده و در سال ۲۰۱۶ اجرایی شد، تحت‌الشعاع پیشرفت‌های هسته‌ای ایران قرار می‌گیرد. بنابراین، ما دنبال این هستیم فورا این دیپلماسی را به کار ببندیم و به‌وضوح گفته‌ایم که تعامل مستقیم در خدمت این اهداف خواهد بود.سخنگوی‌ وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به موضع فعلی دولت آمریکا، انتظار این می‌رود به‌زودی چنین اتفاقی بیفتد؟ و آیا به‌طور غیرمستقیم حرفی درباره این‌که این کار به‌زودی انجام شود، زده‌شده است یا نه، بیان کرد: باید از مقامات تهران بپرسید. این اولین باری نیست که ما چنین چیزی را مطرح کرده‌ایم.

ایرانی‌ها بر مذاکرات غیرمستقیم در وین پافشاری کرده‌اند. ما مدت زیادی است به این امر مسلم اشاره‌کرده‌ایم که مذاکرات غیرمستقیم، به‌ویژه درزمینه مسئله‌ای به این پیچیدگی و با این اهمیت، یک مانع دست‌وپا گیر است. بنابراین، موضع ما واضح بوده است. من شمارا به مقامات ایران ارجاع می‌دهم. مذاکرات غیرمستقیم، به‌ویژه درزمینه مسئله‌ای به این پیچیدگی و با این اهمیت، یک مانع دست‌وپا گیر است. با این اوصاف آنچه مشخص است این است که اکنون توپ در زمین آمریکاست همان‌طور که از ابتدای برجام تاکنون بوده است. آمریکایی‌ها از همان سال نخست امضای برجام نشان دادند که گزینه مناسبی برای توافق‌ها مهم نیستند و به توافق‌های بین‌المللی احترام نمی‌گذارند. بنابراین اگر غربی‌ها می‌خواهند که این مذاکرات به نتیجه‌ای برسد باید نظر جمهوری اسلامی ایران را جلب کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....