تاریخ انتشار : شنبه 24 اردیبهشت 1401 - 21:21
کد خبر : 87688

پای روسیه به پنج میدان نفتی ایران باز شد

پای روسیه به پنج میدان نفتی ایران باز شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت از فروش اوراق بهادار به مردم با پشتوانه نفت خبر داد  دولت سیزدهم در صدد است تا بازار نفت را پس بگیرد. مدیرعامل شرکت ملی نفت امروز در نشست خبری خود گفته: «در شرایط تحریم توانستیم ۴۰ درصد به میزان صادرات نفت ایران اضافه کنیم. با توجه به اینکه ظرفیت تولید

مدیرعامل شرکت ملی نفت از فروش اوراق بهادار به مردم با پشتوانه نفت خبر داد

 دولت سیزدهم در صدد است تا بازار نفت را پس بگیرد. مدیرعامل شرکت ملی نفت امروز در نشست خبری خود گفته: «در شرایط تحریم توانستیم ۴۰ درصد به میزان صادرات نفت ایران اضافه کنیم. با توجه به اینکه ظرفیت تولید به میزان قبل برگشته، اگر تحریم‌ها برداشته شود، ادعا داریم میزان صادرات را به دو برابر ارتقا دهیم و پایانه‌های نفتی این آمادگی را دارند که افزایش صادرات داشته باشیم.» اینجا این سوال مطرح است که اکنون که این ظرفیت مهیاست، کدام بازار در تحریم نفتی کشور، خواهان نفت ایران است؟ آن هم در شرایطی که چین به‌عنوان اصلی‌ترین بازار نفت ایران در دوران تحریم، با تخفیف‌های قابل توجه روس‌ها در قبضه روسیه است. با این حال او خبر می‌دهد که ایران توسعه پنج میدان نفتی را هم به روسیه سپرده و قراردادهای آن نیز در سفر رئیس‌جمهور به روسیه منعقد شده است.

محسن خجسته ‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در این نشست خبری به بازارهای هدف خرید نفت ایران اشاره‌ای نکرده است، به برنامه‌ریزی‌های دیگری برای کسب درآمد در نفت اشاره می‌کند. مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: «شیوه جدیدی را برای سرمایه‌گذاری مردم و ایجاد پس‌انداز و دارایی برای مردم ایجاد می‌کنیم، به این صورت که مردم بتوانند با دارایی خودشان، اوراق بهادار با پشتوانه نفت خریداری کنند و جزئیات این طرح در آینده‌ای نزدیک اعلام می شود.»

به گفته او، تعریف صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دستور کار دولت است و در این راستا، بخشی از منابع مالی شرکت ملی نفت به‌صورت سپرده‌گذاری با سود صفر در اختیار بانک‌ها قرار گرفته است و تاکنون تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرای پروژه‌های مشخص به سیستم بانکی معرفی شده‌اند.

سرمایه‌گذاری ۷.۵ میلیارد دلاری کنسرسیوم‌های ایرانی در میدان آزادگان

خجسته‌ مهر همچنین بار دیگر تأکید کرد که تمرکز دولت بر سرمایه‌گذاری خارجی نیست و بهره‌گیری از کنسرسیوم‌های داخلی مدنظر قرر گرفته است. او خبر می‌دهد: «برای توسعه حداکثری میدان‌های مشترک و استفاده حداکثری از توانمندی شرکت‌های ایرانی فاز دوم میدان آزادگان شمالی و طرح در حال اجرای آزادگان جنوبی طی قراردادی به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار به مجموعه‌ای از شرکت‌های اکتشاف و تولید در قالب کنسرسیوم سپرده می‌شود. این قرارداد که در چندماه آینده امضا می‌شود می‌تواند تحولی در اقتصاد ایران به‌وجود آورد و تصمیمی است که در مجموعه وزارت نفت گرفته شده‌ است. این شرکت درصدد ایجاد بازار نفت خام و میعانات گازی از طریق گواهی سپرده کالایی نفت است که شکلی نوین از سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود.»

خجسته مهر از جمع‌بندی طرحی با عنوان «گواهی سپرده کالایی نفت» با بانک مرکزی، بورس انرژی و سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: «در این طرح، که در راستای ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت است، شرکت ملی نفت ایران ابزار جدیدی را در فروش با قابلیت بورس انرژی طراحی کرده است.»

اعلام آمادگی برای صادرات دوبرابری نفت

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به ظرفیت تولید نفت در داخل می‌گوید: «طرح افزایش تولید نفت به رقم ۵.۷ میلیون بشکه در روز، یک طرح تقلیدی نیست بلکه یک طرح کارشناسی است که میدان به میدان مشخص شده است، اما برای تحقق آن نیازمند ۹۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم. در شرایط تحریم توانستیم ۴۰ درصد به میزان صادرات نفت ایران اضافه کنیم و اگر تحریم‌ها برداشته شود، این آمادگی را داریم که صادرات نفت ایران را دو برابر کنیم.»

انتقال دکل به میدان آرش آغاز شد

خجسته مهر همچنین به اختلافات بر سر میدان آرش نیز افزود: «در میدان ارش مصوبه شرکت ملی نفت ایران را داریم تا با انتقال سکو و دکل حفاری را انجام دهیم. طرح توسعه اولیه میدان آرش نهایی است و با انتقال دکل کار شروع می‌شود.»

او به موضوع تهاتر نفت نیز اشاره کرد و گفت: «تاکنون تهاتر نفتی با سرمایه گذاری نداشتیم و تهاتر نفت با کالا انجام شده است. برخی پیمانکاران اخیرا معادل کاری که انجام می‌دهند، تقاضای نفت برای صادرات می کنند به شرط انکه تجمعی طلب آنها به اندازه یک محموله نفت باشد.»

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه صادرات نفت ۴۰ درصد بالا رفت، ادامه داد: «صادرات میعانات نفتی به تنهایی ۳.۵ برابر شده است.»

پنج میدان نفتی به روس‌ها سپرده شد

خجسته‌مهر همچنین در فقدان همکاری مشترک شرکت‌های خارجی در تحریم در توسعه میادین ایران گفت: «در سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه، قراردادهایی قطعی به امضا رسید و در حال حاضر پنج میدان در ایران توسط روس‌ها در حال توسعه است و در آینده‌ای نزدیک کار توسعه دو میدان دیگر توسط روس‌ها آغاز می‌شود.»

او اضافه‌کرد: «سوآپ گازی بین ترکمنستان و جمهوری آذربایجان از مسیر ایران آغاز شد که معنای راهبردی مهمی دارد که ایران قابل اتکا است و می‌تواند هاب انرژی منطقه و تأمین‌کننده آن باشد.»

معاون وزیر نفت، به امضای تفاهم‌نامه بین ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: «هنوز برای توسعه مشترک در خزر به توافق نرسیده‌ایم.»

دعوت از کشورهای دوست برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت

دیروز جواد اوجی، وزیر نفت ایران نیز درباره دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم گفته بود: «ما با فعال کردن دیپلماسی انرژی، برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌خصوص از کشورهای دوست هم اقدام کرده‌ایم و قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مهمی هم در این خصوص امضا کرده‌ایم. با توجه به نیاز سنگین صنعت نفت به سرمایه‌گذاری، ما از تمامی سرمایه‌گذاران کشورهای همسو در بخش‌های مختلف صنعت نفت ایران استقبال می‌کنیم. سرمایه‌گذاران خوب می‌دانند که با توجه به بحران انرژی جهان و افزایش چشمگیر تقاضای انرژی، سرمایه‌گذاری در این بخش چقدر سودآور خواهد بود.»

تأکید وزیر دولت سیزدهم بر کشورهای همسو این گمانه را به ذهن می‌آورد که احتمالا خبری از کشورهای اروپایی و آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در ایران نیست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....