تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 مهر 1400 - 16:00
کد خبر : 62503

پایان کار ساختمان کلنگی و هر آنچه باید راجع به آن بدانید

پایان کار ساختمان کلنگی و هر آنچه باید راجع به آن بدانید

پروانه ساخت سندی است که قبل از ساخت و ساز از شهرداری گرفته می‌شود و ساخت و ساز بدون آن غیر قانونی است. اقتصاددان: پس از پایان عملیات ساخت، سازنده باید از همان مرجعی که پروانه ساخت را گرفته است درخواست گواهی پایان کار کند. برای انتقال رسمی سند اخذ گواهی پایان کار حتی پایان

پروانه ساخت سندی است که قبل از ساخت و ساز از شهرداری گرفته می‌شود و ساخت و ساز بدون آن غیر قانونی است.

اقتصاددان: پس از پایان عملیات ساخت، سازنده باید از همان مرجعی که پروانه ساخت را گرفته است درخواست گواهی پایان کار کند. برای انتقال رسمی سند اخذ گواهی پایان کار حتی پایان کار ساختمان کلنگی الزامی است. بدون اخذ گواهی پایان کار، انتقال سند مالکیت ملک در دفتر اسناد رسمی امکان‌پذیر نیست.

چگونه پایان کار ساختمان بگیریم

اخذ گواهی پایان کار بر عهده سازنده است. پس از اعلام سازنده مبنی بر درخواست گواهی پایان کار، کارشناسان فنی شهرداری ساختمان را بازدید و بررسی می‌کنند تا ساختمان مطابق دستور نقشه تصویب شده، احداث شده باشد، استحکام بنا را تعیین کنند، به بررسی رعایت مقررات قانونی و فنی مربوط به ساختمان‌سازی می‌پردازند و در صورت تائید تمام این موارد گواهی پایان کار ساختمان صادر می‌شود.

مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار
اصل و کپی سند مالکیت
اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی؛ در صورت فوت مالک اصلی؛ ارائه کپی انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه
اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه
اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن
ارائه کارت سازه، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارش‌های مرحله‌ای و همچنین تأییدیه استاندارد برای آسانسور در ساختمان‌های نوساز
اصل و کپی پروانه ساختمانی
نقشه معماری ملک دارایی مهر شهرداری منطقه به همراه CD
مراحل اخذ پایان کار ساختمان
تشکیل پرونده، تکمیل فرم درخواست پایان کار توسط مهندسین ناظر

تحویل سند مالکیت رسمی ساختمان مسکونی، درخواست به شهردار برای اخذ دستور، ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه و تعیین زمان برای بازدید کارشناس دفتر فنی
بازدید کارشناس شهرداری از محل و تنظیم گزارش
تحویل فرم تکمیل شده گزارش عملیات روند اجرای ساختمان از سوی مهندس ناظر
بررسی گزارش مأمور فنی شهرداری توسط مسئول فنی و شهرسازی و صدور دستور محاسبه
کنترل زیربنا توسط محاسب با توجه به گزارش مأمور فنی و پروانه ساختمان از نظر اضافه یا کاهش متراژ
کسب رضایت مجاورین در صورت نیاز یا برطرف نمودن موارد خلاف از قبیل مشرف بودن٬ اضافه ارتفاع و اضافه قد پای طرفین. (در صورتی که ساختمان اضافه بنای مازاد بر پروانه ساختمان داشته باشد به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می‌شود و پس از تعیین شدن جریمه یا صدور رأی خلاف و تخریب مراحل کار ادامه پیدا می‌کند)
تهیه پیش‌نویس پایان کار ساختمان توسط واحد تشکیل پرونده شهرداری
تکمیل برگ گواهی پایان کار در بخش پروانه ساختمان شهرداری
امضای نهایی پایان کار توسط معاون شهرسازی، شهردار (معاون مالی – اداری)، محاسب، پیش‌نویس گیرنده
ممهور شدن جواز به مهر، شماره و تاریخ توسط دبیرخانه شهرداری
در نهایت پس از گذراندن تمام این مراحل جواز پایان کار ساختمان، صدور پروانه انجام میشود.

پایان کار ساختمان کلنگی و هر آنچه باید راجع به آن بدانید

چرا باید گواهی پایان کار ساختمان بگیریم؟

بعد از صدور گواهی پایان کار ساختمان مشخص می‌شود که این ملک از نظر مسکن و شهرسازی، شهرداری و دیگر ارگان‌های مربوطه کاملاً قانونی ساخته شده و تمامی اصول لازم از جمله مقررات فنی و شهرسازی را رعایت کرده است.
گواهی پایان کار ساختمانی نشان می‌دهد که ملک ساخته شده دارای تخلف ساختمانی نیست و بر اساس معیار‌های فنی و مهندسی، مورد تائید شهرداری است.
برای صدور سند مالکیت مجزا برای هر واحد آپارتمان، وجود صورت مجلس تفکیکی الزامی است. صورتمجلس تفکیکی را اداره ثبت و املاک در صورتی که گواهی پایان کار ساختمان وجود داشته باشد، صادر می‌کند.
گواهی پایان کار ساختمان پیش‌نیاز صدور سند برای ساختمان است. بدون گواهی پایان کار با توجه به قانون نمی‌توانید ملک را به دیگری بفروشید پس تا وقتی که ساختمان گواهی پایان کار نداشته باشد انتقال رسمی سند از طریق دفاتر اسناد رسمی ممکن نیست. معمولاً در زمان نوشتن قولنامه ساختمان در دفاتر اسناد رسمی فروشنده ملزم به اخذ گواهی پایان کار ساختمان در تاریخ مشخصی خواهد شد.

پایان کار ساختمان کلنگی و هر آنچه باید راجع به آن بدانید

مراحل گرفتن پایان کار ساختمان های قدیمی

برای انتقال سند ساختمان‌ها یا املاک کلنگی و قدیمی نیاز به اخذ پایان کار جدید یا به اصطلاح پایان کار به روز دارید برای دریافت پایان کار ساختمان کلنگی با عمر ۲۹ یا ۳۰ سال و یا بیشتر چند حالت وجود دارد.

معمولاً ساختمان‌ها یا ملک‌های کلنگی و قدیمی پایان کار قدیمی دارند با زمان اتمام ساخت مدارکی دال بر این موضوع دریافت کرده‌اند. در این حالت کافی است با ارائه این مدرک قدیمی نسبت به درخواست پایان کار جدید اقدام کنید. لازم نیست در بین مدارکی که برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان کلنگی ارائه می‌دهید، برگه اتمام عملیات ساختمانی وجود داشته باشد.

گاهی برای ساختمان‌های قدیمی یا کلنگی سند و پایان کار قدیمی دارید اما تغییری در ملک انجام داده‌اید، مثل اضافه کردن طبقه در ساختمان ویلایی یک طبقه با دوبلکس کردن ویلا، در این صورت بر اساس قوانین شهرداری باید مجوز اضافه کردن بنا را در همان زمان دریافت می‌کردید اما اگر این مجوز را از شهرداری نگرفته باشید، کار شما با مشکل مواجه می‌شود. در این حالت باید تمام مدارک ذکر شده برای اخذ پایان کار ساختمان را ارائه دهید. سپس این اضافه کردن یا تغییرات در بنا به کمیسیون داخلی شهرداری یا کمیسیون ماده صد ارجاع داده می‌شود و باید جریمه‌ای پرداخت کنید تا پایان کار جدید ساختمان قدیمی و کلنگی صادر شود.

حالت سوم برای ساختمان‌های قدیمی و کلنگی است که بدون هیچ مجوزی ساخته شده‌اند و پایان کار یا سند ندارند. گرفتن پایان کار برای چنین ساختمان‌های کلنگی به دلیل اینکه هیچ مجوزی برای ساخت آن‌ها وجود نداشته، دشوار است و توصیه می‌کنیم که شما با فردی متخصص و یا وکیل خبره در این زمینه مراجعه کنید تا با کمترین دردسر و هزینه پایان کار ساختمان کلنگی خود را بگیرید.

استعلام پایان کار ساختمان

درباره‌ اهمیت استعلام پروانه ساختمان و گواهی پایان کار ساختمان باید به موارد زیر اشاره کرد:

آگاهی از قانونی بودن فرایند ساخت و ساز

مشاهدۀ جزئیاتی مانند متراژ و مساحت زیربنا، کروکی ملک، مهندسان ناظر، مشخصات فنی و امکانات در نظر گرفته شده، سیستم سرمایشی گرمایشی، مدت زمان اعتبار و…
امکان دریافت وام بانکی
امکان پیش‌خرید آپارتمان
اطلاع از نداشتن تخلف ملکی
تسهیل در فرایند نقل و انتقال سند ملک در دفاتر اسناد رسمی
اطمینان از جعلی نبودن پروانه ساختمان و گواهی پایان کار
اطلاع از سن ساختمان خریداری شده
برای استعلام گواهی پایان کار ساختمان کلنگی و نوساز شهر تهران کلیک کنید.

دریافت گواهی پایان کار ساختمان روستایی

جهت دریافت گواهی پایان کار ساختمان کلنگی یا نوساز در بافت روستایی باید مراحل زیر را طی کنید.

درخواست مالک یا نماینده قانونی

تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک برابر اصل. در صورت داشتن وکیل، تصویر وکالت‌نامه محضری، کارت ملی و شناسنامه برابر اصل شده وکیل
تصویر سند مالکیت برابر اصل. در صورت عدم وجود سند مالکیت، فرم گواهی مالکیت زمین که توسط شورای اسلامی روستا تأیید گردیده است به همراه مدارک معتبر مالکیت برابر اصل شده (مبایعه نامه، قول نامه، تقسیم نامه …)
تصویر جانمایی ملک بر روی نقشه طرح هادی و تأییدیه دهیاری یا شورای اسلامی روستا و یا هیئت امنا و یا شورای صنعتی و بخشداری
قبوض آب، برق، تلفن و گاز به نام مالک
تکمیل فرم تبصره ۲ بند ۳ ماده ۹۹ قانون شهرداری‌ها توسط دهیاری یا بخشداری مربوطه
تصویر پروانه ساختمانی یا آخرین گواهی پایان کار برابر اصل
حداقل سه قطعه عکس رنگی از نماهای مختلف ساختمان با حداقل ۸×۱۲ سانتی متر
جوابیه استعلام از ادارات جهاد کشاورزی، محیط زیست، راه و شهرسازی، امور آب، برق منطقه‌ای شهرستان، منابع طبیعی، اداره گاز و…
پایان سخن
با توجه به ضرورت اخذ گواهی پایان کار ساختمان کلنگی و نوساز چه در مناطق شهری و چه در مناطق روستایی، اطلاع از شرایط و مراحل دریافت آن با استفاده از خدمات الکترونیک می‌تواند در تسریع فرایند ساخت و ساز، فروش و اجاره یا تنظیم قرارداد قولنامه اجاره خانه شما مفید باشد. امیدوارم این مطلب در این امر به شما کمک کرده باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....