در ذهن همه ما این گونه حک شده که بیشتر و سخت‌‌‌تر کار کردن دستاوردهای بزرگ‌تری به همراه دارد. اما آیا در مورد این فکر کرده‌‌‌اید که کمتر کار کردن می‌تواند کلید موفقیت باشد؟  برخی کارفرمایان به این نتیجه رسیده‌‌‌اند که چهار روز کار در هفته بهره‌‌‌وری و رضایت شغلی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود علاوه بر زنانی که می‌‌‌خواهند از کودکان خود نگهداری کنند، سایر کارمندان با استعداد هم انگیزه زیادی برای ماندن در سازمان داشته باشند.

امروز نتیجه طرح‌های هفته کاری ۴ روزه آزمایشی امید بخش بوده است به طوری که  امارات هم از سال آینده تعطیلات آخر هفته خود را به شنبه و یکشنبه منتقل می‌کند و قصد دارد به هفته‌‌‌های کاری ۵/ ۴ روزه روی آورد.

هفته کاری پنج روزه به شکلی که امروز رایج است، در سال ۱۹۴۰ شروع شد؛ زمانی که «قانون استانداردهای کاری عادلانه ۱۹۳۸ آمریکا» ۴۰ ساعت کار در هفته را تحمیل کرد. اما با توجه به گزارش‌هایی که می‌‌‌گویند بیش از ۶۳‌درصد کارگران فرسودگی شغلی را تجربه می‌کنند، اکثر شرکت‌های بزرگ و کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که وقت آن است که رویکرد سختگیرانه پنج روز کار در هفته، مورد بازنگری قرار گیرد. ایده هفته‌‌‌های کاری چهار روزه، در چند سال گذشته مورد توجه کسب و کارها و گروه‌‌‌های سیاسی قرار گرفته، اما از سال گذشته که زندگی کاری بیشتر مردم دنیا تحت‌‌‌تاثیر پاندمی کرونا متحول شد، خیلی‌‌‌ها این ایده را به‌‌‌عنوان راه‌‌‌حلی برای قرنطینه، بیکاری و… در نظر گرفته‌‌‌اند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،   مطالعات و آزمایش‌های موفق «هفته‌‌‌کاری چهارروزه» نشان می‌دهد سرعت تغییر «ویکند دو روزه» به «آخر هفته سه‌‌‌روزه» با شتاب بالایی در حال اتفاق است. کار چهارروزه در برخی از کشورهای اروپایی کلید خورده است و در بسیاری از کشورها مانند ژاپن، اسپانیا، انگلستان، فنلاند، روسیه، ایسلند و ایالات آلاباما و فیلادلفیا آمریکا به صورت آزمایشی در حال اجرا است. بسیاری از کشورهای دیگر هم در تلاش برای تبدیل کردن ایده چهار روز کار هفتگی به یک واقعیت و قانون کار هستند.

نتیجه طرح‌های هفته کاری ۴ روزه آزمایشی امید بخش بوده است به طوری که با شروع طرح در شعبه مایکروسافت ژاپن به افزایش ۴۰‌درصدی نرخ بهره‌وری نیروی کار رسیدیم. همچنین بر اساس مطالعه‌‌‌ای که مدرسه کسب و کار هنلی در ژوئیه ۲۰۱۹ انجام داده، هفته کاری چهار روزه باعث شده کسب و کارهای بریتانیایی سالانه ۱۰۴‌میلیارد پوند صرفه‌‌‌جویی در هزینه‌‌‌ها داشته باشند. امروز شرکت‌ها و کشورها پذیرش بهتری نسبت به ایده کاهش ساعات کاری هفته دارند. به طوری که دفتر رسانه‌‌‌ای امارات متحده عربی روز سه‌شنبه در توییتی اعلام کرد، امارات از سال آینده تعطیلات آخر هفته خود را به شنبه و یکشنبه منتقل می‌کند و قصد دارد به هفته‌‌‌های کاری ۵/ ۴ روزه روی آورد. آنها تصمیم گرفته‌اند تعطیلات آخر هفته خود را به شنبه و یکشنبه تغییر دهند. این در حالی است که تعطیلات آخر هفته بیشتر کشورهای حوزه خلیج‌فارس، جمعه و شنبه است. تا سال ۲۰۰۶ تعطیلات آخر هفته اماراتی‌‌‌ها پنج‌شنبه و جمعه بود که از آن زمان به بعد برای هماهنگی با بازارهای بین‌المللی به جمعه و شنبه تغییر کرد و بخش خصوصی هم از آن تبعیت کرد.

سیستم تعطیلات جدید برای نهادهای دولتی فدرال قابل اجراست و از جمعه بعدازظهر شروع می‌شود و شنبه و یکشنبه را هم در برمی‌گیرد.  ساعات کاری رسمی از دوشنبه تا پنج‌شنبه بین ۳۰/ ۷صبح تا ۳۰/ ۳ بعدازظهر خواهد بود و روز کاری جمعه ۴ ساعت و نیم است که از۳۰/ ۷ صبح شروع می‌شود و ۱۲ بعدازظهر پایان می‌‌‌یابد. در پی این اقدام، برگزاری مراسم نماز جمعه در امارات، از ساعت ۱۵/ ۱شروع می‌شود.

دفتر رسانه‌‌‌ای امارات در توییتی اعلام کرده، دولت امکان ساعات کاری انعطاف‌‌‌پذیر و دورکاری از خانه را هم در روزهای جمعه فراهم کرده است. آنها می‌‌‌گویند تعطیلات آخر هفته طولانی‌‌‌تر به افزایش بهره‌‌‌وری و توازن بین کار و زندگی کمک خواهد کرد. تعطیلات آخر هفته جدید برای کلیه دپارتمان‌‌‌های دولت فدرال امارات، از اول ژانویه شروع می‌شود.  خبرگزاری امارات (WAM) می‌‌‌گوید امارات اولین کشور دنیاست که روزهای کاری کوتاه‌‌‌تر از پنج روز کاری استاندارد در دنیا را در سطح ملی به صورت رسمی و قانونی اعمال می‌کند. به گفته این خبرگزاری «استفاده از سیستم کاری چابک به امارات امکان می‌دهد خیلی سریع به تغییرات نوظهور واکنش نشان دهد و رفاه در محیط کار را افزایش دهد. از چشم‌‌‌انداز اقتصادی نیز، هفته‌‌‌های کاری جدید به شکل بهتری با بازارهای جهانی امارات هماهنگ خواهد شد و جایگاه استراتژیک این کشور را در نقشه اقتصادی جهانی منعکس خواهد کرد.»

همچنین به گفته خبرگزاری امارات، قانون جدید معاملات مالی، تجاری و اقتصادی با کشورهایی که تعطیلات آخر هفته آنها شنبه و یکشنبه است را تسهیل می‌کند. به این ترتیب، فرصت‌‌‌ها و ارتباطات کسب و کار بین‌المللی قوی‌‌‌تری برای هزاران شرکت چندملیتی واقع در امارات، ایجاد می‌شود.  به علاوه، هفته‌‌‌های کاری جدید، بخش مالی امارات را به تجارت‌‌‌‌‌‌های همزمان جهانی مثل بازارهای سهام، بانک‌ها و موسسات مالی نزدیک‌‌‌تر می‌کند. انتظار می‌رود این اقدام نه تنها فرصت‌‌‌های تجاری را افزایش ‌‌‌دهد، بلکه سبک زندگی انعطاف‌‌‌پذیر، امن و لذت‌‌‌بخش را برای شهروندان و ساکنان امارات فراهم آورد.  این اقدام دولت امارات در رسانه‌‌‌های اجتماعی به‌‌‌شدت مورد استقبال واقع شده و به ترند روز تبدیل شده است. عبدالخالق عبدالله، استاد بازنشسته علوم سیاسی در امارات، در مصاحبه‌‌‌ای با CNBC گفته که این اقدام بسیار مورد انتظار بوده و در راستای طرح امارات برای جهانی شدن است. او می‌‌‌گوید قرن ۲۱ امارات با قرن ۲۰ امارات فرق خواهد کرد و این تحول را یک «انقلاب خاموش» توصیف کرده است.

مردم می‌‌‌گویند مثل همیشه، امارات پیشتاز هموار کردن راه توازن بین کار و زندگی شده تا کشورهای دیگر هم از آن پیروی کنند. آنها امیدوارند شرکت‌های خصوصی نیز هر چه زودتر این روند را در پیش بگیرند. این قبیل تغییرات شاید دلهره‌‌‌آور به‌‌‌نظر برسند ولی همه‌گیری نشان داده است که راه‌‌‌های جدید کار کردن ممکن هستند.