تاریخ انتشار : شنبه 5 فروردین 1402 - 20:16
کد خبر : 119753

وفاق ملی _ فساد ستیزی _ گفتمان و تبیین شرایط

وفاق ملی _ فساد ستیزی _ گفتمان و تبیین شرایط

*وفاق ملی _ فساد ستیزی _ گفتمان و تبیین شرایط* هری ترومن سی و سومین رئیس جمهور آمریکا بعنوان یکی از بنیانگذاران ناتو ؛ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی North Atlantic Treaty Organization یا پیمان واشنگتن را سپر دفاعی نامید و عضویت آمریکا و کانادا در ناتو را علی رغم عدم احراز شرط ژئوپولیتیک ؛ بعنوان

*وفاق ملی _ فساد ستیزی _ گفتمان و تبیین شرایط*

هری ترومن سی و سومین رئیس جمهور آمریکا بعنوان یکی از بنیانگذاران ناتو ؛ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی North Atlantic Treaty Organization یا پیمان واشنگتن را سپر دفاعی نامید و عضویت آمریکا و کانادا در ناتو را علی رغم عدم احراز شرط ژئوپولیتیک ؛ بعنوان بنیانگذاران اولیه ؛ وتو نمود و در اولین اقدام ۱۲ کشور به عضویت آن درآمدند.

ناتو در ۴ آوریل ۱۹۴۹ میلادی (۱۵ فروردین ۱۳۲۸) با هدف دفاع جمعی در واشینگتن دی.سی. پایه‌گذاری شد که بزرگترین پیمان نظامی در جهان است و تعداد ۳۰ کشور و یک فرمانده بزرگ نظامی در آن عضو دارد و ۴ کشور دیگر نیز متقاضی عضویت در آن هستند.

شعار ناتو این است :

*(( Animus in consulendo liber ))*
*(( آزادی ذهن در مشورت ))*

ناتو پس از جنگ جهانی دوم و به منظور جلوگیری از حمله نیروهای آلمان شرقی و شوروی به آلمان غربی ؛ تشکیل شد.

قلب پیمان ناتو مادهٔ ۵ آن است که در آن کشورهای امضاکننده توافق کرده‌اند حمله نظامی علیه یک یا چند کشور عضو را به عنوان حمله به تمامی کشورهای عضو تلقی کنند و به مقابله آن برخیزند.
شوروی در ۱۴ مه سال ۱۹۵۵ و در پاسخ به پیمان ناتو ؛ پیمان ورشو را با ۷ کشور بلوک شرق اروپا تشکیل داد. اما با فرو پاشی شوروی پیمان دوستی ، همکاری و کمک متقابل ( پیمان ورشو ) در ۱ ژوئیه ۱۹۹۱ منقرض شد.

در این اثناء بنیانگذاران اصلی ناتو ؛ با نا امن جلو دادن منطقه به بهانه مداخله روسیه در اوکراین و حضور تروریسم خصوصا بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ؛ زمینه گسترش ناتو و اشتیاق کشورهای طعمه برای پذیرش در ناتو را فراهم نمودند و در محاق پیمان ورشو و هرنوع همکاری و اتحاد سایر کشورها درصدد ایجاد یک تک قطبی به ستاد فرماندهی ایالت متحده آمریکا در حال تاخت و تاز هستند.

متاسفانه در خنثی سازی این تحرکات علی رغم تشکیل مجمع تقریب مذاهب و سایر اقدامات ایران ؛ اتحادی موثر بین کشورهای اسلامی اتفاق نیافتاد و شاید تنها و مهمترین اقدام اخیر از سر گیری روابط ایران و عربستان باشد. از مهمترین اقدام بین قدرتهای منطقه نیز میتوان همکاریهای سیاسی ، نظامی و اقتصادی ایران ، چین و روسیه نام برد .اما پایبندی این قدرتها به مناسبات اخیر در گروی تامین منافع آنها است .

با توصیف روند گسترش ناتو و اهداف آن از طرفی و از طرف دیگر *شرایط سخت و جانکاه معیشتی در داخل ایران ضرورت تبیین اوضاع توسط رسانه ها و در راس آنها صدا و سیما بیش از پیش احساس میشود و نیاز امروز وحدت تمام ظرفیتها در کنار نظام است.*

برای این منظور توجه مسئولین به *مبارزه با فساد اقتصادی و بهبود شرایط اقتصادی و سفره خانواده ها در اولویت و تنها راه وفاق ملی* در مقابل تهدیدات است.

قال الله تعالی:« اعتصموا بحبل الله جمعیاً و لاتفرقوا»
«و همگی با هم به حبل خدا دست یازید و از یکدیگرجدا نشوید.»

وحدت و وفاق ملی یکی از ضرورت های حتمی هر جامعه است که در مواجهه با تهدیدات بیرونی و چالش های درونی بهترین راهکاری است که می توان اتخاذ نمود.

*تبیین شرایط از طریق گفتمان بهترین روش برای رسیدن به وفاق ملی است.*

💢 *متاسفانه در شرایطی که برای بهبود اوضاع هیچ مسیری به گفتمان باز نیست ؛ سیاست در تحزب کارایی نداشته و استراتژی تحلیلگران و فعالین سیاسی اجتماعی باید ؛ درخواست طرفین از فعالین و تحلیلگران مبنی بر حل مسائل با اتکا بر گفتمان باشد* و غیر از آن ؛ نتیجه محصولی از برایند قدرتهای برتر خواهد بود که الزاما متکی و بر پایه دانش نبوده و مناسبترین نخواهد بود.

*((قدرت درون دانش و دانش درون گفتمان است ))*

مادامی که برای خواسته های مشروع و حداقلی جامعه پاسخ های مناسب ارایه نشود انسجام ظرفیتها و ایجاد فضای پرقدرت تک قطبی در مقابل تهدیدات فرامرزی و سیاستهای و تهدیدات غرب ممکن نخواهد بود.

غرب برای یکه تازی و دسترسی به منابع ارزان ملتها با سیاستهای گوناگون از جمله ایجاد و گسرش ناتو با شعار *(( Animus in consulendo liber ))*
*(( آزادی ذهن در مشورت ))* ؛ به دنبال استقرار *سیاستهای ژئوپلیتیک فراتر از معنی* و به بیانی فراتر از روابط بین منافع بازیگران سیاسی بین المللی متمرکز در یک منطقه ، یک فضا یا یک عنصر جغرافیایی است.

اما در این سو وجود شکاف بین خواسته های مردم و مسئولین و تنشها با کشورهای همسایه علی رغم تمام باورهای ملی و مذهبی منجر به واگرایی توانمندیها شده است.

مجید اسماعیل خان طلایی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....