تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 اردیبهشت 1401 - 19:48
کد خبر : 85284

وعده پوچ سیب زمینی ده هزار تومانی دولت

وعده پوچ سیب زمینی ده هزار تومانی دولت

سیب زمینی یکی از محصولات غذایی بسیار مهم نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به حساب می آید؛ این محصول غذایی خواص و انرژی بالایی دارد و در بیشتر غذای مردم جهان مورد استفاده قرار می گیرد و می توان گفت که جزو مهم ترین کالاها به شمار می

سیب زمینی یکی از محصولات غذایی بسیار مهم نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به حساب می آید؛ این محصول غذایی خواص و انرژی بالایی دارد و در بیشتر غذای مردم جهان مورد استفاده قرار می گیرد و می توان گفت که جزو مهم ترین کالاها به شمار می رود که در سبد غذایی خانوار قرار دارد.

فقیر یا غنی ندارد همه افراد جامعه سیب زمینی را در سبد غذایی شان دارند و کاشت و برداشت آن نیز پیچیدگی خاصی ندارد؛ اما در برخی از کشورها به روش های نوین کشت می شود و محصول مرغوب تر و حجیم تر را به بار می نشیند؛ اما در کشور ما سیب زمینی هر سال یک نوسان قیمتی را به همراه دارد.

عامل نوسانات قیمتی سیب زمینی دربازار ایران کاهش تولید است که موجب برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا می شود، به طوری که این روزها در برخی از خرده فروشی های پایتخت این محصول غذایی به مرز کیلویی ۲۰ هزار تومان رسیده است.

البته مقامات وزارت جهاد و سازمان میادین میوه و تره بار در چند هفته گذشته عنوان کردند که این محصول غذایی را در میادین میوه و تره بار تهران که به نوعی ارزان قیمت ترین محصولات غذایی کشور در آن عرضه می شود و بیشتر هموطنان از این مراکز مایحتاج شان را تهیه می کنند با قیمت ۱۰ هزار تومان عرضه می شود، این قیمت گذاری دولت چند روزی دوام نیاورد و این وعده دولت پوچ از آب درآمد، چرا که این محصول براساس گزارش های میدانی و شواهدها در میادین میوه و تره باره تهران ۱۳هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می شود، در این گزارش به این گرانی پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:

دلایل گوناگون پشت پرده گرانی سیب زمینی

   به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ، گرانی سیب زمینی از دی ماه سال گذشته درست چهار ماه پیش رخ داده است و دولت تنها وعده کاهش قیمت با ورود محصول جدید را داده است در حالی که محصول جدیدی وجود ندارد، چرا که بسیاری از کشاورزان دست از تولید کشیده اند.

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی به خبرنگار ما گفت: گرانی حمل و نقل این روزها موجب شده تا قیمت تمام شده در بازار عرضه این کالا افزایش پیدا کند، چرا که این محصول غذایی برعکس سایر محصولات غذایی سنگین وزن است و بسیاری از کامیون داران تمایل دارند بار سبک وزن تر را حمل کنند تا استهلاک خودروشان کمتر شود.

وی که نخواست نامش در گزارش درج شود، افزود: از مهم ترین دلایل دیگر این گرانی افزایش حقوق کارگران است، به طوری که هنوز در بسیاری از نقاط کشور تولید و برداشت این محصول کشاورزی کاملا به شکل سنتی صورت می گیرد و از سیستم نوین و مکانیزه بی بهره اند و باید از نیروی انسانی بیشتری برخوردار باشند و افزایش حقوق کارگران باعث این گرانی شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: گرانی سیب زمینی از دی ماه سال گذشته درست چهار ماه پیش رخ داده است و دولت تنها وعده کاهش قیمت با ورود محصول جدید را داده است در حالی که محصول جدیدی وجود ندارد، چرا که بسیاری از کشاورزان دست از تولید کشیده اند.

راهکار حل مشکلات سند برنامه ریزی تولید است

در زمان افزایش قیمت محصولات غذایی به ویژه محصولات کشاورزی دولت ها توپ این عامل را به زمین کشاورزان می اندازند و معتقدند به دلیل اینکه کشاورزان دست به تولید نزده اند این گرانی رخ داده است؛ اما بسیاری از کارشناسان حوزه کشاورزی مقصر اصلی این آشفته بازار را تنها و تنها دولت می دانند و براین باور هستند که اگر وزارت جهاد کشاورزی دست به کار شود و براساس برنامه ریزی تعریف شده اقدام کند قطعا این مشکلات برطرف می شود.

اگر دولت دست به کار شود و کنترل بازار را از طریق برنامه ریزی تولیدات کشاورزی پیش برد نه تنها گرانی از بین خواهد رفت و بازار دلالان و مفسدان اقتصادی را برهم خواهد زد بلکه به اقتصاد کشور نیز کمک بسزایی خواهد کرد.

در این باره رسول نعمتی کشاورز تولید کننده سیب زمینی در استان همدان به خبرنگار پرسون گفت: میزان مصرف، تولید و صادرات همه محصولات کشاورزی مشخص است و اطلاعات هر یک از محصولات غذایی نزد وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، که اگر با این اطلاعات برنامه ریزی برای کاشت و برداشت محصولات انجام شود آن وقت شاهد این نابسامانی نخواهیم بود.

وی که تحصیلات دانشگاهی در رشته کشاورزی نیز دارد، افزود: یک بار برای همیشه دولت ها باید با راه اندازی یک سامانه مشخص کشاورزان را درجریان تولید کالا قرار دهند و حتی اجازه کشت هر محصولی را ندهند تا بازار در کنترل قرار گیرد.

نعمتی ادامه داد: اگر دولت دست به کار شود و کنترل بازار را از طریق برنامه ریزی تولیدات کشاورزی پیش برد نه تنها گرانی از بین خواهد رفت و بازار دلالان و مفسدان اقتصادی را برهم خواهد زد بلکه به اقتصاد کشور نیز کمک بسزایی خواهد کرد.

این کشاورز افزود: تولید این روزها حرف اول را می زند و باید وزارت جهاد کشاورزی توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد و باتوجه به اینکه رهبر انقلاب نیز چند سالی است که موضوع تولید را مطرح کرده است، بنابراین بهترین راهکار این است که وزارت جهاد کشاورزی از نیروهای متخصص در این وزارت خانه بهرمند شود و به نوعی نیروهای جوان و پویا که از علم روز برخوردار هستند را به کار گیرد.

جایگزین سیب زمینی چه محصولی می توان استفاده کرد!

البته باید منتظر ماند دید که این بار کدام یک از کارشناسان رسانه ملی پیشنهاد می دهند که جایگزین سیب زمینی چه محصول دیگری برای آن باید در نظر گرفت، البته طبیعتا در آبگوشت، کوکو سیب زمینی، سیب زمینی خلالی، چیپس، و…. از سیب درختی نمی توان استفاده کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....