تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 دی 1400 - 12:26
کد خبر : 74168

ورود کره جنوبی به مذاکرات وین برای امتیازگیری امریکاست

ورود کره جنوبی به مذاکرات وین برای امتیازگیری امریکاست

«جفری کارلینر» معتقد است واشنگتن در صدد است تا از پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی به عنوان ابزار چانه زنی و تحت فشار قرار دادن ایران در مذاکرات استفاده کند. «وانگ کوان» مذاکره کننده ارشد چین پنجشنبه شب پس از انجام مذاکرات در هتل کوبورگ که گفت‌وگوهای احیای برجام در آن جریان دارد

«جفری کارلینر» معتقد است واشنگتن در صدد است تا از پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی به عنوان ابزار چانه زنی و تحت فشار قرار دادن ایران در مذاکرات استفاده کند.

«وانگ کوان» مذاکره کننده ارشد چین پنجشنبه شب پس از انجام مذاکرات در هتل کوبورگ که گفت‌وگوهای احیای برجام در آن جریان دارد گفت که مذاکرات رو به جلو و در حال پیگیری است.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه هم که بعد از دور اخیر مذاکرات بیان داشت که دست یابی به توافق نهایی تا فوریه امکان پذیر است.

از سوی دیگر «باراک راوید» در «اکسیوس» نوشت: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در سفر اخیر خود به اسرائیل به مقامات اسرائیلی گفت که تهدید بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل از طریق مکانیسم ماشه باید به عنوان وسیله‌ای برای بازدارندگی ایران از غنی‌سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد. سه مقام اسرائیلی که از ماجرا مطلع بودند، این موضوع را به من گفتند.

از طرف دیگر در اسرائیل ارزیابی‌های اطلاعاتی تغییر معناداری یافته و گفته می‌شود رسیدن به توافق هسته‌ای در وین محتمل است. در پایتخت اتریش، مقام‌های کره‌ای با همه طرفین دیدار کرده‌اند تا به موضوع پول‌های بلوکه‌شده پایان دهند. شاید گام اعتمادساز برای بازگشت به برجام.

در این جلسه که به درخواست طرف کره‌ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به اهمیت روابط سئول-تهران، توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی ارائه و عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.

«باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران در این دیدار تأکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌ شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ، در این راستا گفتگویی با پروفسور «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

مطابق اخبار مذاکرات وین رو به جلو و در حال پیشرفت است. طرفهای غربی هم برای اولین از پیشرفت در مذاکرات خبر داده اند. ارزیابی شما چیست؟
رسیدن به توافق بعد از خروج یک جانبه ایالات متحده امریکا از برجام، دشوار است. مسلما هیات ایرانی اعتماد کافی به ایالات متحده آمریکا ندارد از طرفی امریکا نیز توسط متحدین خود به ویژه عربستان و اسرائیل در منطقه خاورمیانه جهت انجام توافق با ایران تحت فشار است. امیدوارم گزارشها صحت داشته و دو کشور بعد از روند طولانی مذاکرات در وین به سازش نزدیک شده باشند.

بر اساس برخی اخبار مذاکرات تا آخر فوریه به سرانجام می رسد. این در حالی بود که با آغاز گفتگوها در دور هفتم شرایط را بغرنج و پیچیده ارزیابی می کردند. چه اتفاقی افتاد که دیدگاههای طرفین به یکدیگر نزدیک شده است؟
هر دو کشور به خوبی می دانند که داشتن توافق و برنامه ای جهت حرکت به جلو خیلی بهتر از اوضاع متشنج و نداشتن توافق است. ضمن اینکه مذاکرات طولانی شده و طرفین خسته اند تغییر مواضع آنها طبیعی است.

بر اساس خبری که آکسیوس منتشر کرده است جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در سفر اخیر خود به اسرائیل به مقامات اسرائیلی گفته است که تهدید بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل از طریق مکانیسم ماشه باید به عنوان وسیله‌ای برای بازدارندگی ایران از غنی‌سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد. یعنی آمریکا در نظر دارد در صورتی که ایران غنی سازی ایران بالا برود مکانیسم ماشه را فعال کند. این در حالی است که محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که حتی در صورت شکست مذاکرات هم ایران غنی سازی بالای ۶۰ درصد انجام نمی دهد. دلیل تهدید آمریکا به فعال کردن مکانیسم ماشه چیست؟
امریکا بر روی مکانیسم ماشه مانور می دهد و می توان گفت یکی از مهمترین اصول برجام مکانیسم ماشه بود. صحبت جیک سالیوان به عنوان مشاور امنیت ملی امریکا در این ارتباط نزد مقامات اسرائیل نباید باعث شگفت زدگی شود.

اسرائیل که از مخالفان هر گونه توافق هسته ای بود، مواضع خود را تغییر داده است و اعلام کرده است که توافق با ایران بهتر از عدم توافق است. دلیل تغییر مواضع اسرائیل و پذیرش احیای برجام از سوی آن چیست؟
اسرائیل اکنون می داند توافق با ایران بهتر از نبود توافق است زیرا به خوبی آگاه است که ایران با غنی سازی خارج از چارچوب می تواند به سطح غنی سازی تسلیحاتی برسد و این امر امنیت آن را تهدید خواهد کرد. لذا خواهان کنترل بر روند غنی سازی انرژی هسته ای ایران از طریق چارچوب و قوانین بین المللی می باشد.

معاون وزیر خارجه کره جنوبی به وین سفر کرده تا در خصوص آژادسازی پولهای بلوکه شده ایران تصمیم گیری صورت گیرد. ارزیابی شما از سفر وی به وین در خلال مذاکرات چیست؟

من در این زمینه اطلاع چندانی ندارم اما مشخص است که ورود کره جنوبی به مذاکرات وین بدون هماهنگی با امریکا نبوده و شاید واشنگتن در صدد استفاده از پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی به عنوان ابزار چانه زنی و تحت فشار قرار دادن ایران جهت رسیدن به توافق قلمداد شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....