تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردین 1401 - 18:47
کد خبر : 83779

وحشت آفرینی بی ثباتی و اقتصاد تروریسم

وحشت آفرینی بی ثباتی و اقتصاد تروریسم

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل تاکنون، قربانی فعالیتهای تروریستی مستمر بوده است، و از مقام معظم رهبری تا مردم عادی از آن مصون نبوده اند. خانم دکتر مهدیه ضیاییان فارغ التحصیل دکتری اقتصاد و عضو شورای سردبیری طی یادداشتی در اقتصاددان نوشت: به طور خلاصه، ترور را میتوان وحشت آفرینی همراه با پیام و

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل تاکنون، قربانی فعالیتهای تروریستی مستمر بوده است، و از مقام معظم رهبری تا مردم عادی از آن مصون نبوده اند.

خانم دکتر مهدیه ضیاییان فارغ التحصیل دکتری اقتصاد و عضو شورای سردبیری طی یادداشتی در اقتصاددان نوشت: به طور خلاصه، ترور را میتوان وحشت آفرینی همراه با پیام و اِعمال یا تهدید به اِعمال خشونت و زور علیه افراد بیگناه غیر درگیر در امور جنگی، به صورتی برنامه ریزی شده،مخفیانه و غافلگیرانه و خارج از چارچوب قانون به منظور دستیابی به هدفی سیاسی  تعریف کرد.

تصور بر این است که در کنار تأثیر ایجابی شرایط (فقر) اقتصادی بر تروریسم، ممکن است تروریسم نیز در علیتی معکوس، اثری منفی بر توسعه اقتصادی داشته باشد، و این تعامل تشدید شود و هم افزایی داشته باشد.بسیاری از افراد دخیل در آنچه “تروریسم” نامیده میشود، در میان فقیرترین مردم نیستند.

کشورهای پردرآمد نسبت به کشورهای کم درآمد، تروریسم بیشتری را تجربه میکنند، و عوامل غیراقتصادی ، گاهی تروریستها را تحریک میکنند . از جمله، اختلافات درآمدی فاحش و تنش آفرین، و فقدان فرصتهای اقتصادی بین دو گروه در سایر ویژگیها نسبتا مشابه هستندبرای برخی اعضای جامعه (تبعیض اقتصادی) ، میتواند در بروز اقدامات تروریستی مؤثر باشد.

در ارزیابی پیامدهای تروریسم، مطالعات تجربی، علاوه بر اختلاف در تعریفها، از روش شناسی ها و مجموعه داده های مختلف استفاده میکنند، و با تفاوت سطوح تحلیل (خرد یا کلان)، از تمرکزهای جغرافیایی و دیدگاههای نظری و متغیرهای متفاوت استفاده میکنند و به نتایجی متفاوت نیز دست می یابند. در این میان، احتمالا اندازه گیری هزینه های مستقیم تروریسم در قلمرو مورد بحث، ساده ترین کار است.

اما از سوی دیگر، یک راه جایگزین برای اندازه گیری کل هزینه تروریسم عبارت است  از مقایسه کل عملکرد اقتصادی کشورها یا مناطق با سطوح بالای تروریسم نسبت به کشورهایی با سطوح پایین تروریسم. بعلاوه، تعداد زیادی از مطالعات، بر اندازه گیری تأثیر حملات تروریستی بر گستره کل اقتصاد متمرکز شده اند.

طریقه دیگر برای ارزیابی تأثیر ترور بر تولید کل، بررسی این تأثیر بر سهام شرکتهای مختلف است.  گذشته از هزینه های کلی تروریسم، بخشهای مختلف اقتصادی تأثیرات متفاوتی از تروریسم میپذیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....