تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 19:38
کد خبر : 44563

وام ازدواج کم آمد!

وام ازدواج کم آمد!

آنطور که بررسی‌های نشان می‌دهد بر خلاف ادعا‌ها مبنی بر رشد ۱۱۰ درصدی اعطای وام ازدواج، هنوز بسیاری از بانک‌ها از نبود منابع قرض‌الحسنه برای اعطای وام ازدواج دم می‌زنند.   به گزارش اقتصاددان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،    زوج‌های زیادی در سال گذشته با افزایش رقم وام ازدواج تا حدودی خوشحال

آنطور که بررسی‌های نشان می‌دهد بر خلاف ادعا‌ها مبنی بر رشد ۱۱۰ درصدی اعطای وام ازدواج، هنوز بسیاری از بانک‌ها از نبود منابع قرض‌الحسنه برای اعطای وام ازدواج دم می‌زنند.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،    زوج‌های زیادی در سال گذشته با افزایش رقم وام ازدواج تا حدودی خوشحال شدند اما گویا این خوشحالی آنقدرها هم دوامی ندارد، بعد از مراجعه تعداد زیادی از این زوج‌ها به بانک شرایط برای آنها طوری تعریف می‌شود که یا منصرف از دریافت این وام هستند یا با سختی بسیار و ضامن‌های خلاف گفته بانک مرکزی به دریافت این وام اکتفا می‌کنند. موضوعی که چندی پیش با واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی نیز مواجه شد.

اما رئیس کل بانک مرکزی نیز در جدیدترین آمار خود که ۱۱ فروردین منتشر کرد میزان گیرندگان وام ازدواج را در سال ۹۹ با ۶۵ درصد رشد نسبت به سال ۹۸ رقم ۴۳هزار میلیارد تومان اعلام می کند، به گفته همتی سال ۹۹ بیش از ۸۲۳ هزار نفر (۴۱۱ هزار نفر ) وام ازدواج دریافت کردند.

همچنین اکنون نیز بانک‌ها در حال اخذ مدارک و اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج هستند؛ چنانکه با ابلاغ قانون در امسال، تا پایان ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰.۶۸۱ نفر (و به مبلغ ۷۷۸۱ میلیارد ریال) از تسهیلات یاد شده بهره‌مند شده‌اند.

اما گیر و دارها این میان آنقدر زیاد است که نمی‌توان تنها نهاد قانون‌گذار یعنی بانک مرکزی را متخلف این موضوع دانست بلکه می‌توان به ضعف بازوی نظارتی آن بر عملکرد بانک‌ها اعتراض کرد.

قوانین جدید برای وام ازدواج در ۱۴۰۰

مجتبی رضاخواه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ توضیح داد:‌ با موافقت اعضای کمیسیون تلفیق سقف وام ازدواج برای جوانان با در نظر گرفتن شرایطی در سال آینده ۱۰۰ میلیون تومان برای هر زوج تعیین شد. در صورتی که مرد زیر سن ۲۵ سال و دختر زیر سن ۲۳ سال باشد، به هر نفر ۱۰۰ میلیون تومان وام ازدواج تعلق می‌گیرد، در غیر اینصورت اگر سن هر کدام از زوجین بالاتر از این میزان باشد، وام ۷۰ میلیونی دریافت خواهند کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: البته امکان دارد، یکی از زوجین دارای شرط سنی پایین باشد و دیگری بالاتر که این موضوع ایرادی ندارد و هر زوج متناسب با سن تعیین شده، وام ازدواج را دریافت می‌کند.

شبکه بانکی توان پرداخت دارد؟

در این میان یکی از موضوعاتی که همزمان با تلاش برای افزایش وام ازدواج مطرح شد، ناتوانی شبکه بانکی برای پرداخت وام ۷۰ میلیون تومانی بود. در این زمینه عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در روزهای چانه‌زنی درباره میزان وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری عنوان کرد: اگر مبلغ وام ازدواج افزایش یابد، قدرت پرداخت بانک‌ها کاهش می‌یابد چرا که باید از منابع قرض‌الحسنه پرداخت کنند و با این حساب ممکن است منجر به ایجاد صف شود.

ادعای رئیس بانک مرکزی در خصوص ناتوانی بانک‌ها از پرداخت وام ۷۰ میلیون تومانی ازدواج در حالی صورت گرفت که بررسی‌های اندیشکده اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهد که با حساب حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و همچنین حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری، مجموع منابع قرض‌الحسنه در اختیار شبکه بانکی در امسال به حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که منابع لازم برای پرداخت وام ازدواج تنها ۱۰۳ هزار میلیارد تومان از آن را استفاده خواهد کرد.

بر این اساس ادعای مدیران بانکی در خصوص کمبود منابع قرض‌الحسنه برای پرداخت وام ازدواج صحت ندارد و بانک مرکزی و سایر نهادهای نظارتی موظف هستند بر حسن اجرای اعطای وام ازدواج که در بند (الف) تبصره (۱۶) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰ به آن اشاره شده است، نظارت کنند.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....