تاریخ انتشار : یکشنبه 28 مهر 1398 - 19:41
کد خبر : 1753

هیجان بازارسهام کمی فرو ریخت/رشد کم‌رمق شاخص کل

هیجان بازارسهام کمی فرو ریخت/رشد کم‌رمق شاخص کل

فشار عرضه و هیجان حاکم بی سابقه بر بازار سهام، دو روز آخر معاملات را با افت چشمگیر همراه کرد و روز گذشته شاخص بورس بیشترین با سقوط نزدیک به ۱۱ هزار واحد، بیشترین افت چهار ماه اخیر را به ثبت رساند و ترس فراگیر میان معامله‌گران تا حدی زیادی تمام بازار را در نوردید؛

فشار عرضه و هیجان حاکم بی سابقه بر بازار سهام، دو روز آخر معاملات را با افت چشمگیر همراه کرد و روز گذشته شاخص بورس بیشترین با سقوط نزدیک به ۱۱ هزار واحد، بیشترین افت چهار ماه اخیر را به ثبت رساند و ترس فراگیر میان معامله‌گران تا حدی زیادی تمام بازار را در نوردید؛ این در حالی است که روند معاملات در آخرین روز هفته کمی تعدیل یافت و تحت تاثیر کاهش فشار فروش و افزایش تقاضا در نهایت با رشد کم رمق ۶۷۰ واحدی(۰.۲۲) درصد، درنهایت به میانه‌های کانال ۳۰۹ هزار واحد رسید.

نکته قابل تامل در میان جریان معاملات بازار سهام، سقوط ادامه دار شاخص کل هم‌وزن است که امروز هم این نماگر بیش از ۲ هزار واحد همراه شد؛ این مهم نشان از آن دارد بزرگان بازار مستعد عرض اندام بیشتر هستند و می‌توانند در بلند مدت کانون توجه معامله‌گران قرار گیرند. همچنین به اعتقاد بسیاری از کارشناسان گرچه پیش‌بینی روند بازار سهام در مقطع کمی سخت به نظر می‌آید اما لزوم احتیاط در چنین شرایطی به خصوص برای تازه‌وارد ها شرطی مهم خواهد بود.

لازم به ذکر است خبر دیگری که وضعیت بازار سهام را کمی بهبود بخشید، حمایت صندوق توسعه در جهت جمع شدن صف‌های فروش بود. در هرحال شرایط پیش‌آمده مستلزم حمایت سهام‌داران اعم از حقوقی وحقیقی است.

شایان ذکر است در میان نمادهای تاثیر گذار برشاخص کل گروه‌های نفتی و پالایشی همچون«شبندر»، «شپنا» و «شبریز» نقش به سزایی در رشد شاخص کل داشتند و دیگر بزرگان بازار مانند:«فولاد» و «همراه» در مجموع با رشد ۳۲۲ واحدی تاثیر شایانی در سبز شدن دماسنج بورس تهران داشتند.

گفتنی است نمادهای «وتجارت»، «وبصادر»، «خساپا»، «معادن» و «وبملت» هم بیشترین ارزش ریالی خرید توسط حقوقی‌ها را پشت سر گذاشتند.

بیشترین بازدهی در میان گروه‌های معاملاتی با ۴.۱۰درصد به منسوجات رسید و کم‌ترین آن به تک نماد گروه انتشار و چاپ یعنی «چافست» که پس بازگشایی ۳۲ درصد افت کرد، تعلق گرفت.

در میان صنعتی‌ها نیز، بانک‌ها برای دومین روز متوالی و با ارزش معاملات بیش از هزارو ۴۵۰ میلیارد تومان عنوان برترین گروه را از آن خود کردند و پس از آن‌ها فرآورده‌های نفتی علاوه بر بیشترین تاثیر مثبت بر مهم‌ترین نماگر بورس، رتبه دوم را کسب کردند.

لازم به ذکر است ارزش معاملات امروز، به بیش از هزارو ۱۷۸ میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات خرد نیز هزارو ۷۱ میلیارد تومان به ثبت رسید و خالص خرید حقیقی هم ۱۹۲ میلیارد تومان بود.

در سمت دیگر، آیفکس با تداوم افت چهار روزه امروز هم نزدیک به ۴۹ واحد سقوط وبه کانال سه هزار و ۸۶۸ واحد عقبگرد کرد.

ارزش معاملات فرابورس ۷۷۶ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد ۴۷۸ میلیارد تومان به ثبت رسید. خالص خرید اشخاص حقیقی در فرابورس ۲۶- بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....