تاریخ انتشار : شنبه 13 شهریور 1400 - 13:50
کد خبر : 59514

هویج با ۲۵۵ درصد، از رشد قیمت روغن پیشی گرفت

هویج با ۲۵۵ درصد، از رشد قیمت روغن پیشی گرفت

آمار رسمی نشان‌دهنده افزایش قیمت اقلام خوراکی تا سقف ۲۵۵ درصد است که اغلب بالای ۵۰ درصد و چند مورد نیز بیش از ۱۰۰ درصد گران شده‌اند. افزایش نرخ تورم سالانه در مردادماه به بالای ۴۵ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه تا حدود ۴۳ درصد نشان از رشد تورم در بین کالا و

آمار رسمی نشان‌دهنده افزایش قیمت اقلام خوراکی تا سقف ۲۵۵ درصد است که اغلب بالای ۵۰ درصد و چند مورد نیز بیش از ۱۰۰ درصد گران شده‌اند. افزایش نرخ تورم سالانه در مردادماه به بالای ۴۵ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه تا حدود ۴۳ درصد نشان از رشد تورم در بین کالا و خدمات مصرفی مردم طی ماه‌های گذشته داشت. اما گزارشی که اخیرا مرکز آمار ایران در رابطه با متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلام کرد نشان داد که تقریبا تمامی خوراکی‌ها در ماه گذشته نسبت به سال گذشته گران شده‌اند و فقط یک قلم آن هم پرتقال بوده که در مقایسه یک ساله، چهار درصد کاهش قیمت داشته است. بر این اساس، در مرداد ماه ١۴٠٠ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف خوراکی در مناطق شهری کشور به شرح زیر است:

نان و غلات: در این گروه، اقلام «برنج ایرانی درجه یک» با ٣,۴ درصد، «شیرینی خشک» و «رشته آش» با ٢.۵ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها: در این گروه، اقلام «ماهی قزل‌آلا» با ٨,٩ درصد، «مرغ ماشینی» با ٧.٢ درصد و «گوشت گاو یا گوساله» با ۶.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن: در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «تخم‌مرغ ماشینی» با ٨,٩ درصد، «ماست پاستوریزه» با ۵.۶ درصد و «شیر پاستوریزه» با ۵.۴ درصد بوده است. همچنین در این گروه «روغن نباتی جامد» با ٢.٣ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است.

میوه و خشکبار: در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «پرتقال» با ٣٩,۵ درصد و «سیب» با ٨.٢ درصد می‌­باشد. همچنین در این گروه «لیمو­ترش» با ١۴.١ درصد و «هندوانه» با ٩.٨ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

سبزیجات و حبوبات: در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «هویج فرنگی» با ٧٠,۵ درصد، «قارچ» با ١۴.٧ درصد و «گوجه فرنگی» با ٩.٩ درصد می‌باشد. همچنین در این گروه «سیب‌زمینی» با ۴.٩ درصد و «بادمجان» با ۴.١ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها: در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «سس مایونز» با ۶,۵ درصد و «نوشابه گازدار» با ۵,٩ درصد است.

     ۷ قلم بالای ۱۰۰ درصد و ۳۵ قلم بالای ۵۰ درصد گران شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار   ،   در سایر کالاهای خوراکی بیش از ۳۵ قلم بالای ۵۰ درصد گران شده و هفت قلم نیز رشد بیش از ۱۰۰ درصدی دارد؛ روغن مایع ۱۱۰.۳، نوشابه ۱۰۴، قارچ ۱۰۰، گوجه فرنگی ۱۱۹، نخود ۱۱۱، کره ۱۲۱.۵ و هویج ۲۵۵.۴ درصد گران شده‌اند. طی ماه‌های گذشته همواره این روغن و چربی‌ها بود که در صدر افزایش قیمت قرار داشت ولی با توجه به رشد قیمتی که در ماه اخیر برای هویج و کره رخ داده این دو کالا صدر تورم را از آن خود کرده‌اند و حتی تورم روغن از نوشابه و گوجه فرنگی نیز پایین‌تر قرار گرفته است.در بین کالاهای خوراکی می‌توان به افزایش قیمت بیش از ۹۰ درصدی خربزه، ۹۲.۶ هلو، ۸۹.۷ روغن مایع، ۷۶.۶ شیرینی خشک، ۶۸.۴ شیر پاستوریزه، ۸۶.۷ پیاز و ۷۰.۱ درصد شکر اشاره کرد.

     ۲۰ تا ۳۰ درصدی‌ها در تعداد محدود 

اقلامی که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت دارند محدود است و می‌توان به رب گوجه فرنگی با ۲۴.۵ درصد، مغز گردو ۲۳.۲ درصد، لیموترش ۲۹.۹ درصد اشاره کرد که این میزان افزایش قیمت برای آنها نسبت به مردادماه سال گذشته ثبت شده است.

     کالاهایی که در فاصله یک‌ماهه ارزان شد

اما در رابطه با قیمت کالاهای خوراکی در فاصله تیر تا مرداد سال جاری چند قلم کاهش قیمت داشته‌اند از جمله روغن نباتی جامد با ۵.۶ درصد، روغن مایع ۲.۳ درصد، لیموترش ۱۴.۱ درصد، خربزه ۵ درصد، هندوانه ۹.۸ درصد، مغز گردو ۰.۱ درصد، بادمجان ۴.۱ درصد، فلفل دلمه‌ای ۳.۹ درصد، سیب زمینی ۴.۹ درصد ارزان شده‌اند.

     رونق تولید، تنها راه کاهش تورم است 

یک کارشناس اقتصادی معتقد است برای کاهش تورم باید بخش تولید را رونق دهیم تا کالای تولید شده، نقدینگی موجود را جذب کند. رشد نرخ تورم، دغدغه همیشگی اقتصاد کشور بوده است که همچنان به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد. بر اساس آمار، نرخ تورم سالانه در فروردین، اردیبهشت و خرداد به ترتیب برابر ۳۸.۹ درصد، ۴۱ درصد و ۴۳ درصد بود. این سیر افزایشی در دو ماه بعد یعنی تیر و مرداد نیز تکرار شد و تورم سالانه در نخستین ماه تابستان به ۴۴.۲ درصد و در مردادماه به ۴۵.۲ درصد رسید. تورم در تعریف عام یعنی افزایش بی‌رویه و مداوم سطح قیمت‌ها و نابرابری عرضه و تقاضای کل جامعه است. در این بحران، فزونی تقاضا بر عرضه کاملا مشهود است. علت اصلی تورم هماهنگ نبودن افزایش پول در جامعه با افزایش تولید است، به زبان دیگر تورم یعنی عدم تناسب بین حجم پول در گردش با عرضه خدمات و کالا، هرچقدر میزان تورم بیشتر باشد، قدرت خرید پول کمتر است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....