تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 - 10:32
کد خبر : 46525

هنانیان : ویژگی های رییس جمهور اصلح ؟

هنانیان : ویژگی های رییس جمهور اصلح ؟

* مهندس سبحان هنانیان * جامعه اسلامی ایران که به این بیعت و این پیمان بزرگ وفادار مانده اند ، مسلم قدرت انتخاب اصلح را دارند البته مشورت در کارها از دستورات اسلامی است و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت می نمایند . (وصیت نامه الهی _ سیاسی امام خمینی (ره) ) اینک

* مهندس سبحان هنانیان *
جامعه اسلامی ایران که به این بیعت و این پیمان بزرگ وفادار مانده اند ، مسلم قدرت انتخاب اصلح را دارند البته مشورت در کارها از دستورات اسلامی است و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت می نمایند . (وصیت نامه الهی _ سیاسی امام خمینی (ره) )
اینک با عنایت به نزدیک شدن دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ برای اذهان عمومی جامعه سوالی مطرح است که به چه کسی و با چه شاخصه های برتری می توان رای داد ؟

هنانیان

یک رئیس جمهور باید دارای شرایط ویژه ای باشد که در زمان تصدی مسئولیت بتواند درقبال مسئولیت خطیری که برعهده گرفته رضایت خدا و مردم را به نحو احسنت جلب کند. ابتدا به تحلیل این موضوع در بیان امام راحل و عظیم الشانمان می پردازیم. در بیان شاخصه های یک رئیس جمهور از نظر امام خمینی (ره) می توان به موارد ذیر اشاره کرد:

۱- صالح و دین دار :

یک رئیس جمهور دردرجه نخست باید انسانی با تقوا باشد و با ایمانی که به خداوند متعال دارد احساس عجز و ناتوانی در مقابل او داشته باشد و خود را ناچیز بپندارد و قدرت در اختیارش را امانتی از سوی مردم بداند و همیشه به فکر اعمال خود باشد و روز رستاخیز و پاسخ گویی در مورد اعمال خویش را در نظر داشته باشد و این را مدنظر داشته باشد که هر مقدار مسئولیتش سنگین تر باشد به مراتب پاسخ گویی روز قیامت برای وی نسبت به سایرین دشوار تر خواهد شد .

۲- التزام به اصل ولایت مطلقه فقیه :

ولایت پذیری خود را با عمل خود با اثبات برساند و این را بداند که مقام رهبری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران صرفا به عنوان یک مقام ارشد نیست بلکه مهمتر از آن، نایب برحق امام زمان و مشروعیت بخش نظام سیاسی حاکم است. در نظام سیاسی ایران رهبری مانند یک فانوس دریایی در دریای متلاطم زده کشور مسیر را نشان می دهد و مردم و مسئولین، از جمله رئیس جمهور از آن بهره برداری و راه را پیدا می کنند. بدیهی است که رئیس جمهور باید مواظب باشد که به واسطه قدرت تحت اختیارش و یا کبر و غرور بر خلاف مصلحت نظام حرکت نکند.

۳- مردمی بودن :

یک رئیس جهمور همیشه باید افراد ساده زیستی که در زمان گذشته زندگی می کردند در دوران مسئولیتش الگو و سرمشق خود قرار دهد. به عنوان نمونه: امام خمینی(ره) حتی گچ کاری و تزئینات داخل حسینیه جماران را نیز نپذیرفتند و با تجملات به شدت مخالف بودند و خود را از جنس همین مردم ساده می دانستند و یا شهید والامقام رجایی که ساده زیستی این مرد در گذشته و حال زبانزد خاص و عام بود. یک رئیس جمهور تافته جدا بافته نیست او باید از جنس مردم باشد و درد آنها را با پوست و گوشت و خونش درک کند تا بتواند ارائه راهکار مناسب بدهد شخصی که منزل مسکونی اش را در مکانی خوش آب و هوا برمی گزیند هیچ گاه درد اقشار مختلف مردم را متوجه نمی شود . وقتی در کنار مردم واقع می شود مردم او را بهتر می پذیرند او را دوست دارند و حتی بعد از انتخابش دارای محبوبیتی خاص می گردد.

۴- علاقه مندی به اسلام و انقلاب اسلامی و حمایت از آن و احساس مسئولیت اسلامی و انقلابی :

فرامین اسلام را می شناسد و خود را همیشه ملزم به اجرا آن می داند و مجری واقعی قوانین وضع شده در قانون اساسی کشور می داند چرا آن را برگرفته از نص صریح قرآن می داند . او می داند که این انقلاب حاصل خون مردان و زنان غیوری است که دلاورانه ایستادند و جان خود را فدا کردند که نهال نوپای انقلاب تنومند گردد و این نهال با خون پاک همچنین انسان هایی آبیاری شده است . اولاً مقدس ، ثانیاً وظیفه ، ثالثاً ارزش است . همیشه باید برای این ارزش ها احترام قائل شد و در تصمیمات کلان و حیثیتی و حساس خود این موارد را به طور خاص در نظر داشته باشد . با توجه به مسئولیت سنگینی که متقبل شده است احساس مسئولیت داشته باشد و خود را در مقابل وظایفی که در مسئولیتش گنجانده شده حل کند و بدون تفاوت از آنها عبورنکند چرا که کوتاهی در وظایف مسئولیتی حتی به طور غیر عمد مورد تبعات است چه بطور عمد و با قصد و غرض باشد .

۵- کبرو غرور:

همیشه کبر و غرور در مسئولیت های متفاوت به عنوان آفتی نمایان می شود که شخص را نابود می کند هر چه انسان مقام و منزلت دنیوی اش بالاتر رود باید خاضع تر باشد و همیشه با آن حالی که مقام والایی دارد خود را در حد مردم و از جنس آنها بداند . او باید بداند به گفته علی بن ابیطالب(ع) اگر میز و مقام و مسئولیت وفایی داشت قطعاً در دست گذشتگان باقی می ماند و بدست وی در این دوران نمی رسید . چند صباحی دراین دوران تصدی این مقام را دارد و عملکرد وی در مقابل مردم در تاریخ جاودانه خواهد ماند .

۶- رعایت ظواهر اسلامی ،حفظ بیت المال ، شعائراسلامی:

یک رئیس جمهور وظیفه دارد اسلوب اساسی قرآن و دین اسلام را در مدیرت خویش اعمال کند و مدیریتش اول اسلامیزه باشد سپس الگو گیری موفق داشته باشد . همیشه در حفظ و حراست از بیت المال مسلمین سیره ائمه معصومین را پیشه کند که حفظ آن را از اوجب واجبات می دانستند و سر سوزنی در مقابل آن کوتاه نمی آمدند . برای فرهنگ اسلامی وقت بگذارد و کار مفید انجام دهد و در ترویج مناسب آن ارائه طریق کند و در ارتقاء آن از هیچ اقدامی فروگذاری نکند . هنجار دین در اداره جامعه اسلامی باید یک اصل کلیدی باشد وبرای رعایت آن دغدغه باید وجود داشته باشد .

۷- صبر و شجاعت :

یک رئیس جمهور باید در کوران حوادث تصمیمات خود را با مشاوره های مناسب اتخاذ نماید و همیشه در چنین موقعیت های حساس از تصمیمات لحظه ای اجتناب کند چون تاثیر این تصمیمات فراگیر است و حتی ممکن است تصمیم لحظه ای به سود جناح ازمخالف و ضد نظام باشد پس باید دقت لازم را دراین امور لحاظ نماید . فردی که منتخب مردم است باید در پیشبرد اهداف عالی نظام و حق مردم سعی و تلاش خود را مبذول نماید و در سطوح مختلف بین الملل با قدرت مدافع حق مردمش باشد و از هیچ فرصتی را از دست ندهد .

۸- امر به معروف و نهی از منکر :

مهم ترین اصل در جامعه اسلامی احیای فریضه بزرگ و الهی امر به معروف و نهی از منکر است و فرد مسئول باید اهتمام لازم را در بخش های مختلف در زنده نگه داشتن آن داشته باشد وآن را به عنوان یک واجب بداند. رهبرمعظم انقلاب این اصل را در جامعه اسلامی به عنوان یک واجب فراموش شده نام می برد و همیشه در هر زمان و مکانی که بتواند حتماً تذکر این امر مهم را به مسئولین نظام جمهوری اسلامی گوشزد می کند . این اصل به عنوان چراغ خطر جامعه اسلامی است و زنده نگه داشتن آن کشور را بیمه می کند .

در مورد وظیفه افراد در یک انتخاب مناسب نیز باید به موارد ذیر اشاره کرد:

۱- تحقیق و بررسی گذشته داوطلب

۲- دوری کردن از تعصبات نژادی و محلی و قومی و قبیله ای

۳- دوری کردن از روابط دوستی و گروهی و حزبی

۴- دوری کردن از هواهای نفسانی و دنیا طلبی

۵- مصلحت اندیشی

بدانیم شاخص ها چیست ، شاخص های انقلابی گری را درست پیدا کنیم و در ذهن خودمان مشخص بکنیم و از کسانی که مطلع هستند بپرسیم . ( رهبر معظم انقلاب ۱۹/۱۰/۱۳۹۴)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....