تاریخ انتشار : یکشنبه 23 خرداد 1400 - 20:26
کد خبر : 50011

هشدار مجری طرح جامع فولاد به تعطیلی کارخانه‌های فولاد به علت جانمایی غلط در کشور

هشدار مجری طرح جامع فولاد به تعطیلی کارخانه‌های فولاد به علت جانمایی غلط در کشور

محمد ابکا، مجری طرح جامع فولاد گفت: جانمایی نادرست واحدهای فولادی در کشور به دلیل دخالت سیاسیون هزینه سنگینی برای این صنعت استراتژیک دارد و اینکه الان شنیده می‌شود برخی کارخانه‌ها به دلیل کم‌آبی تعطیل می‌شوند، تبعات همان رفتارهای پوپولیستی است. اقتصاددان:  محمد ابکا در گفت و گویی با بیرونیت گفت: در حال حاضر شرکت‌های

محمد ابکا، مجری طرح جامع فولاد گفت: جانمایی نادرست واحدهای فولادی در کشور به دلیل دخالت سیاسیون هزینه سنگینی برای این صنعت استراتژیک دارد و اینکه الان شنیده می‌شود برخی کارخانه‌ها به دلیل کم‌آبی تعطیل می‌شوند، تبعات همان رفتارهای پوپولیستی است.

اقتصاددان:  محمد ابکا در گفت و گویی با بیرونیت گفت: در حال حاضر شرکت‌های معدنی بر اینکه زنجیره ارزش را در محدوده خود استان کامل کنند، اصرار دارند و همین امر موجب شده تولیدکنندگان به راه‌اندازی پروژه‌های انتقال آب بسیار گران قیمت تن بدهند.

رئیس هیات مدیره شرکت بین المللی فولاد تکنیک افزود: در سال ۹۲ که مطالعات جامع فولاد آغاز شد و با ایمیدرو قرارداد بستیم مقرر شد تا کارخانه های فولاد به سواحل خلیج فارس و دریای عمان انتقال داده شوند.

او افزود: احداث واحدهای فولادی در سواحل جنوب کشور مشکلات این بخش را در تامین آب مرتفع خواهد کرد، در غیر این صورت با مشکلات عدیده‌ای در تامین آب مواجه خواهند شد.

او افزود: در این طرح مقرر شد تا احداث و انتقال خط تولید به سواحل خلیج فارس و دریای عمان منتقل شود.

مشاور طرح جامع فولاد با بیان اینکه این طرح ۸ سال پیش مطرح شده است، تصریح کرد: در این سال‌ها مقرر شد تا مجوز برای ساخت کارخانه تولید فولاد در داخل ایران داده نشود اما تنها یک واحد با ۱.۶ میلیون تن احیای مستقیم تولید در چابهار در حال احداث است و اقداماتی نیز در هرمزگان در دستور کار قرار گرفته است.

او ادامه داد: اما شوربختانه بسیاری از واحدهای تولیدی قصد داشتند آب مورد نیاز را از طریق پساب تامین کنند و هیچ محاسبه‌ای در این راستا صورت نگرفت.

به گفته ابکا مهمترین مشکل در طی این سال‌ها آن بود که سرمایه‌گذار برای امکان سنجی احداث پروژه فولادی از محاسبات دقیق استفاده نمی‌کرد و بسیاری از مسئولین تامین آب مجوزها را با تحت فشار قرار دادن اداره ها در استان‌ها می‌گرفتند.

او در پایان خاطرنشان کرد: مقصر این جانمایی‌ها مسوولان دولتی هستند چرا که بسیاری از مجوزهای تامین انرژی مانند آب که صادر می‌شد، بامحاسبه و ارزیابی دقیقی صورت نمی‌گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....