تاریخ انتشار : دوشنبه 20 دی 1400 - 21:49
کد خبر : 73972

هدیه دلاری برجام برای رییسی

هدیه دلاری برجام برای رییسی

دلار امروز معاملات را در ادامه روزهای قبل نزولی آغاز کرده بود و اما با نزدیک شدن به ۲۷ هزار تومان از ادامه مسیر بازماند و تا ساعت ۱۶ از ۲۸ هزار تومان نیز عبور کرد. انتظار نوسان چشم‌گیر دلار طی این روزها وجود دارد و اما ادامه حرکت دلار برای عبور از کف ۲۷

دلار امروز معاملات را در ادامه روزهای قبل نزولی آغاز کرده بود و اما با نزدیک شدن به ۲۷ هزار تومان از ادامه مسیر بازماند و تا ساعت ۱۶ از ۲۸ هزار تومان نیز عبور کرد. انتظار نوسان چشم‌گیر دلار طی این روزها وجود دارد و اما ادامه حرکت دلار برای عبور از کف ۲۷ هزار تومانی با اما و اگر روبه‌رو شده است. همچنان انتظار برای اخبار خوب از وین وجود دارد و اخبار از احیای برجام شاید بتواند فضا را برای ادامه سقوط دلار مهیا سازد. با سقوط دلار به کانال ۲۶ هزار تومان، نرخ این ارز به روزهای نخست آغاز کار دولت رئیسی در میانه تابستان بازمی‌گردد.

 امروز دلار نوسان شدیدی را تجربه کرد. ابتدا در حال نزدیک شدن به کف ۲۷ هزار تومان بود و اما در ادامه شاهد رشد سریع دلار تا مرز ۲۸ هزار تومان بودیم. قیمت درهم حواله‌ای دوبی نیز تا ۷۴۰۰ افت کرده بود و در ادامه اما به بیش از ۷۷۰۰ تومان رسید. فضا نوسانی بازار ارز ریسک معاملات را در این بازار افزایش داده است.

ارمغان برجام برای دولت رئیسی

مشخصا دلیل اصلی نوسان شدید دلار در بازار آزاد اخبار برجامی بود. بعضا دلایل دیگری برای نوسان دلار مطرح می‌شود که با توجه به فضای بازار ارز باید به اخبار برجامی بیشترین وزن را در تحلیل این روزهای بازار ارز داد. نرخ دلار امروز به کف ۲۷ هزار تومان نزدیک شد. از ابتدای سال ۱۴۰۰ و از میانه‌های تابستان که دلار در مسیر صعودی از این سطح روانی عبور کرد در ادامه چندین بار دلار برای عبور از ۲۷ هزار تومان تلاش کرد با این حال در شکستن این کف بتنی ناکام ماند. در تحلیل‌های ارز آن روزها اشاره شده بود که دلار برای عبور از این سطح حمایتی قدرتمند نیازمند یک محرک قوی مانند اخبار برجامی است. حالا به نظر می‌رسد دلار این توان را برای عبور از این کف در خود دارد. اگر دلار بتواند این سطح را بشکند باید ارمغان برجام برای دولت رئیسی را مورد اشاره قرار داد که قیمت دلار را به روزهای نخست آغاز دولت وی برگرداند.

آیا از ۲۷ هزار تومان عبور می‌کنیم؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان   ،  همان‌طور که اشاره شد دلار امروز پس از نزدیک شدن به کف ۲۷ هزار تومان واکنش تندی داشت و سریعا به سمت ۲۸ هزار تومان رشد کرد. همچنان نیز تاکید می‌شود که متغیرهای بنیادی اقتصاد کشور بدون برجام فضا را برای ادامه رشد دلار فراهم می‌کند. بر این اساس حتی رسیدن به نرخ‌های بالای ۳۰ هزار تومان با اخبار بد از وین و عدم احیای برجام در هفته‌های آینده در دسترس به نظر می‌رسد. بر این اساس نمی‌توان سناریو ادامه التهاب بازار ارز و به دنبال آن اقتصاد کشور را نادیده گرفت.

اما از طرفی قدرت برجام به اندازه‌ای است که بتواند دلار را بار دیگر به مسیر نزولی سوق دهد. اگر اخبار امیدوارکننده‌ای از مذاکرات وین و احیای برجام به گوش رسد بار دیگر باید در انتظار سقوط دلار به کانال‌های پایین‌تر بود. برجام می‌تواند بار دیگر تحریم‌ها را از اقتصاد کشور رفع کند و علاوه بر اثر واقعی رفع تحریم‌ها در افزایش درآمد ارزی کشور و روان‌سازی مبادلات کشور و همچنین سایر معضلات فلج‌کننده تحریم اثر روانی در کاهش انتظارات تورمی نیز خواهد داشت. با اخبار خوب برجام باید منتظر افت بیشتر دلار بود. با احیای برجام کف قیمتی دلار را در کوتاه‌مدت سیاست‌های دولت و بانک مرکزی تعیین خواهد کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....