تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 دی 1398 - 21:56
کد خبر : 4230

هاشمی: بسیاری از مردم در اثر بیکاری مسافرکش شده‌اند/ معاونت حمل ونقل نه یک اتوبوس خرید نه یک واگن مترو!

هاشمی: بسیاری از مردم در اثر بیکاری مسافرکش شده‌اند/ معاونت حمل ونقل نه یک اتوبوس خرید نه یک واگن مترو!

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین؛ صفا صبوری، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ابتدای جلسه توضیحاتی را راجع به وضعیت این پایانه ارائه کرد. او گفت: ترمینال شرق فعلی در زمینی به مساحت ۴ هکتار احداث شده و ۱۵ هزار نفر در شلوغ‌ترین زمان روز در آن تردد دارند. در سال ۹۳

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین؛ صفا صبوری، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ابتدای جلسه توضیحاتی را راجع به وضعیت این پایانه ارائه کرد. او گفت: ترمینال شرق فعلی در زمینی به مساحت ۴ هکتار احداث شده و ۱۵ هزار نفر در شلوغ‌ترین زمان روز در آن تردد دارند. در سال ۹۳ ترمینال شرق روزانه ۱۸هزار و ۶۵۵ نفر مسافر داشته که در سال ۹۷ به ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر رسید. همچنین در حال حاضر۱۷۰ دستگاه اتوبوس در روز در این ترمینال سرویس دهی می‌کنند که این یعنی طی این سال ها ۳۷ درصد کاهش مسافر داشتیم.

او اضافه کرد: در مسیری که این ترمینال مسافربری می‌کند یعنی به سمت شمال تقاضا برای استفاده از خودروی شخصی بیشتر است و فقط ۱۵درصد تقاضای سفر داریم،‌ در حالی که سرویس دهی آن ۲۰ درصد است و تقاضای سفر از سطح سرویس پایین‌تر است.

صبوری با اشاره به اینکه ترمینال قدیم سرویس‌دهی مناسبی دارد به دلایل تثبیت مکان فعلی اشاره کرد و گفت: چرا که این کار به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. از طرفی ترمینال شرق موجود به دو خط اتوبوسرانی،‌۱۴ خط تاکسیرانی، سامانه بی.آر.تی و یک هتل دسترسی دارد که از مزایای حضور این ترمینال در مکان فعلی است و نیازی به خرید زمینی ۲۵ هکتاری و ساخت ترمینال جدید نیست.

وی با بیان اینکه زمین ترمینال شرق متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی است ادامه داد: تصور بر این بود بعد از انتقال ترمینال از منافع زمین آن می توانیم برای گسترش مترو استفاده کنیم،‌ اما زمین متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است و اگر آن را تخلیه کنیم،‌ ایده قبلی ما برای کسب درآمد ۴۰۰میلیاردی و توسعه مترو امکان‌پذیر نیست.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره اشکالات جابجایی ترمینال شرق به پایانه جدید گفت: دو ترمینال به فاصله ۸ کیلومتر از هم قرار دارند، ترمینال جدید در بالاترین نقطه جنگل‌ها سرخه حصار پیش‌بینی شده است و مردم برای رسدین به آن باید بنزین بیشتری مصرف کنند و کرایه بیشتری پرداخت کنند، که آلودگی هوا را نیز تشدید می کند. بعلاوه ترمینال جدید در کنار بیمارستان قرار دارد و هیچگونه بافت خدماتی و اتصال به خیابان‌های اصلی برای آن وجود ندارد و معلوم نیست مسافران چگونه باید از پایانه جدید به سمت شهر حرکت کنند.

صبوری اضافه کرد: اشکال اصلی آن است که دروازه تهران را با این کار آشفته می‌کنیم. جایگاه سوخت پارکینگ شرکت واحد در این مکان قرار دارد و تاسیس یک جایگاه سوخت گازوئیل با توجه نزدیکی به پارک ملی مضر است. همچنین ساختمان جدید روی کانال سرخه حصار قرار دارد و با وقوع باران شدید و سیل در معرض خطر بوده و تاسیسات آن تقریبا به صورت جدی طراحی نشده است.

او گفت: مکان جدید نیازمند ۴.۲ کیلومتر مترو و ۸ کیلومتر توسعه خطوط بی.آر.تی است.

صبوری با اشاره به هزینه‌هایی که تاکنون برای پایانه جدید صرف شده گفت: ۱۳ هکتار زمین به مبلغ ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد خریداری شده ونیازمند حدود ۲هزار میلیارد تومان برای خرید یک زمین دیگر هستیم. همچنین ۲هزار میلیارد تومان توسعه مترو هزینه دارد، ۴۰۰ میلیارد تومان نیز تا اکنون هزینه شده و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه عمرانی برای تکمیل باقیمانده پایانه نیاز است. برای هر دستگاه اتوبوس نیز ۴۴ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: پیشنهاد ما تبدیل این مکان به یک مجموعه تفریحی، گردشگری، توریستی، پارکینگ، مجموعه رستوران‌ها و اماکن ورزشی در مبدا ورود به پارک سرخه حصار است.

در ادامه یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: تقاضا برای حمل‌ونقل عمومی به شدت در دهه‌های اخیر کاهش یافته و در دهه اخیر سفر با اتوبوس و قطار از ۶۰ درصد به زیر ۲۰ درصد کاهش یافته است. در تمام دنیا سیستم ترمینال داری منسوخ شده و ما باید به سمت روش‌های جدید مسافربری برویم.

او معتقد است ایجاد ترمینال‌های بزرگ بیرون شهر باید کنار گذاشته شود و به جای آن پارکینگهایی در مرکز شهر وجود داشته باشد که به صورت ایستگاهی و با رزور قبلی، مسافران بیرون شهری را سوار و جابجا کند.

حجت ادامه داد: ترمینال جدید عیب‌های زیادی دارد اما بسیار مدرن ساخته شده و قسمت مسافران از مردم عادی جدا است،‌ اما معایبی که مهندس صبوری به آن اشاره کردند را تایید می‌کنم، بعلاوه اتوبوس‌ها به اجبار به مکان جدید می‌روند و مردم تشویق به استفاده بیشتر از تاکسی‌های بین شهری می‌شوند.

حجت با اشاره به اینکه براساس قانون ساخت ترمینال بر عهده شهرداری است، به سهم دولت در تامین اعتبار اشاره کرد و گفت: تامین اعتبار و زمین ترمینال بر عهده دولت است و ساخت و نگهداشت بر عهده شهرداری، این درحالی که شهرداری در زمینه تامین اعتبار و زمین کمکی به ما نکرده و همکاری نداشته‌اند.

در ادامه جلسه محمد علیخانی(رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شهرداری تهران) نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: قانون می‌گوید شهرداری یک ترمینال بهره‌برداری کند و در شرق و غرب و شمال بسازد و پول آنرا سازمان برنامه و بودجه پرداخت کند که تاکنون ریالی پرداخت نشده و این از طلب‌های شهرداری است. از طرفی باید ارزش زمین تملک شده در زمان فعلی و ارزش زمینی که قصد تملک آنرا داریم مشخص شود.

در ادامه محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران و عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل تهران گفت: یک زمانی خودروهای داخلی را با قیمت پایین و وام خودرو عرضه کردند و همه مناطقی که با اتوبوس مردم رفت‌و آمد می‌کردند با ورود خودروی شخصی رقابت پذیر شدند. خوشبختانه ما در کشور شغل هم ایجاد نمی‌کنیم و بسیاری از مردم مسافرکش شدند. اکنون بخش عمده ای از جابجایی مسافر توسط تاکسی‌ها است و زمانی هم که تصمیم می‌گیریم سوخت را گران کنیم‌، حواسمان به تاکسی‌ها است و به حمل‌و‌نقل عمومی پول نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: معاونت حمل‌و‌نقل نباید سیاست جا افتاده مبنی بر کاهش استفاده از اتوبوس و قطار را به عنوان سیاست مثبت در نظر بگیرد و به سمت آن برود. نباید براساس این پیش فرض که مسافر کم شده و دیگر ترمینال نمی‌خواهیم حرکت کنیم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه براساس طرح جامع قرار بر ساخت پایانه جدید گرفته شد اظهار کرد: ایجاد ترمینال جدید بدون هیچ مطالعه‌ای نبوده چرا که ساخت آن سی سال طول کشیده است. از طرفی سیاست خودرو محوری به سمت شمال باعث شد تا کسی خیلی به آن نپردازد.

او با اشاره به اتصال خط مترو به پایانه جدید گفت: نصف تونل مورد نیاز برای مترو ساخته شده و هزینه‌ای که شما ۲ میلیاردی ذکر می‌کنید، کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه با احتساب توسعه یک ایستگاه به دماوند است و این عدد که ذکر شد کاملا غیرکارشناسی است.

هاشمی در مورد اشاره صبوری مبنی بر مالک نبودن شهرداری نیز گفت: هر اقدام دیگری نیز در این مکان انجام شود ما مالک آن نیستیم و به عنوان معایب این مکان مطرح نیست.

هاشمی تاکید کرد: نباید بحث ما تغییر کاربری پایانه باشد،‌ بلکه باید درباره اینکه می‌خواهیم چه امکانات و اهداف دیگری به آن اضافه شود بحث کنیم. باید اهداف فرهنگی مد نظر را در کنار این پایانه تعریف کنیم. اینجا آنقدری جا دارد که می‌توانید همه فعالیت‌های فرهنگی خود را در آن تعریف کنید.

در ادامه این جلسه محمدجوادحق‌شناس (رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران) در دفاع از ایجاد مکانی فرهنگی در پایانه شرق گفت: برای تهران سه ترمینال غرب،‌جنوب و شرق تعریف شده است. ترمینال غرب ۱۲ استان را هدایت می‌کند،‌ ترمینال جنوب، ۱۴ استان را تحت پوشش می‌دهد و دو استان دیگر می‌ماند و برای دو نصفه استان گلستان و مازندران می‌خواهیم ترمینال تاسیس کنیم. جاده هراز اساسا مسیر اتوبوس نیست و مردم با خودرو شخصی و سواری رفت‌و‌آمد کنند و از مسیر فیروزکوه استفاده می‌شود که دو استان گلستان و بخشی از مازندران را پوشش می‌دهد.

او ادامه داد: اکنون سرمایه شهر در آن مکان است و باید فکر کنیم چه کار کنیم با آن فضا حال شهر بهتر شود.

حق‌شناس با اشاره به مصوبه توسعه پارک جنگلی سرخه حصار به عنوان قطب گردشگری شمال شرق تهران گفت: تهران از عدم توازن شمال، جنوب، شرق و غرب رنج می‌برد و متاسفانه باید بگوییم که در حوزه شرق تهران برای رسیدن خانواده‌ای به یک پارک بازی باید یک ساعت و نیم به سمت غرب سفر کنند تا از امکانات تفریحی استفاده کنند. پرجمعیت ترین منطقه تهران، منطقه ۴ با یک میلیون جمعیت که در این منطقه قرار دارد یک سینما هم ندارد و با این مصوبه می‌توانیم بخش مهم گردشگری و تاریخی تهران را توسعه دهیم.

او ادامه داد: با اجرای طرح‌ فرهنگی ۵۰ رویکرد برای آن تعریف شده که مورد اجرا قرار می‌گیرد.

در ادامه یوسف حجت،سرپرست معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در هر کشور پیشرفته‌ای که نگاه کنید ایده ترمینال جمع شده و برای ۵۰ سال پیش است و باید تعداد زیادی ایستگاه پراکنده در سطح شهر برای دسترسی مردم فراهم شود.

هاشمی در ادامه گفت: نمی‌توانیم تا ابد مسافران را با پژو به شمال جابجا کنیم، حمل و نقل عمومی یعنی مترو و اتوبوس،‌ اما در سازمان حمل ونقل عمومی را به تاکسی خلاصه کرده‌اید و همه وقت شما صرف خودرو می‌شود. اصلا از مترو هم دفاع نمی‌کنیم، از اتوبوس هم دفاع نمی‌کنیم،‌ در این مدت دو ساله معاونت حمل‌و‌نقل نه یک اتوبوس و نه یک واگن مترو خریده است.

در ادامه نیز شهردار منطقه ۱۳ گفت: پایانه شرق از ظرفیت کافی برای حمل و نقل برخوردار است و دلیل جابجایی آنرا نمی‌دانم. بعلاوه منابع طبیعی بر اثرات محیط‌زیستی پایانه شرق جدید تاکید دارد. ما ۵۴ پروژه مصوب از منابع طبیعی در منطقه داریم،‌اما منابع طبیعی می‌گوید به شرطی همکاری می‌کنیم که مساله پایانه در آن مطرح نباشد.

افشین حبیب زاده، دیگر عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران نیز در پایان گفت: پیشنهاد من ترکیب استفاده از این مکان به عنوان ترمینال و فضای سبز است و با توجه به اینکه هنوز برای این مساله فکری نشده باید بر روی بحث تلفیق بیشتر فکر کرد. به سرعت برای این مساله تصمیم‌گیری نمی‌کنیم و بعد از مطالعه کارشناسی در شهرداری و کمیسیون‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....