تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1400 - 0:42
کد خبر : 61089

نگاه ویژه استراتژیک ایران به شرق

نگاه ویژه استراتژیک ایران به شرق

روز گذشته و در بیست و یکمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با حضور مقامات بلند پایه کشورهای منطقه از جمله رییس جمهوری اسلامی ایران برگزار و ایران بعنوان عضو ناظر این سازمان پس از ۱۶ سال انتظار به عضویت کامل این سازمان درآمد. این عضویت که سالها به علت تحریم های ناعادلانه

روز گذشته و در بیست و یکمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با حضور مقامات بلند پایه کشورهای منطقه از جمله رییس جمهوری اسلامی ایران برگزار و ایران بعنوان عضو ناظر این سازمان پس از ۱۶ سال انتظار به عضویت کامل این سازمان درآمد.
این عضویت که سالها به علت تحریم های ناعادلانه غرب به تعویق افتاده بود با هدف خروج از تحریم ها و انزوای بین المللی میتواند اثرات مثبتی را در حوزه های مختلف و در راس آن اقتصاد در ایران به ارمغان آورد.
این سازمان که با هدف برقراری موازنه در برابر نفوذ ایالات متحده آمریکا و ناتو در شرق با رویکردهای اقتصادی ،سیاسی،امنیتی و فرهنگی تشکیل شده است هم اکنون با اعضای اصلی از جمله چین ،روسیه،قزاقستان،قرقیزستان،تاجیکستان،ازبکستان ،هندوستان ،پاکستان و ایران و اعضای ناظر خود که شامل مغولستان ،بلاروس و افغانستان و شرکای گفتگو آذربایجان،ارمنستان،ترکیه ،نپال ،کامبوج و سریلانکا سهم تعیین کننده ای را در شکل گیری قدرتی نوظهور در برابر ناتو خواهد داشت.

این قدرت بی بدیل با دارا بودن بیش از یک سوم خشکی های زمین و ۴۲درصد جمعیت دنیا و ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی جهان،۲۵ درصد ذخائر نفت، ۳۰درصد ذخائر گاز و ۵۰ درصد ذخائر اُورانیم میتواند با محوریت انرژی در کنار اقتصاد و تجارت ،حمل و نقل و ترانزیت و گردشگری و برخورداری از توان نظامی و اتمی در حوزه امنیتی در جهان معادلات یک سویه غرب را بطور کامل بر هم زده و معادلات جدیدی در دنیا پایه گذاری نماید.
بی شک حضور ایران در کنار قدرتهای جهانی همچون روسیه ،چین و هند میتواند قدرت قابل توجهی را در عرصه اقتصادی و سیاسی امنیتی برای کشورمان ایجاد نماید.

✅ موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در کُریدور شمال به جنوب و غرب به شرق در این حوزه و تکمیل حلقه ژئوپلتیکی ایران در جهان از مزایای برد – برد در این پیمان محسوب میشود که با ارتقای ضریب امنیتی ،تاثیرات مثبت مُکملی در روابط ایران و اُوراسیا نیز خواهد داشت .

در بخش اقتصادی نیز کشورهای عضو شانگهای با حجم اقتصادی بالغ بر ۲۰ تریلیون دلار و حجم تجارت خارجی حدوداً ۶/۶ تریلیون دلاری ،حجم عظیمی از اقتصاد دنیا را اِحاطه نموده است و قطعاً پیشران مناسبی برای تحول اقتصادی در دولت سیزدهم ، ایجاد خواهد کرد.

هم اکنون حجم تجارت ایران با اعضای شانگهای در سال گذشته بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار بوده و در ۵ ماهه نخست سال جاری نیز این حجم به ۱۲/۵ میلیارد دلار رسیده است .
با پیوستن دائم کشور به این پیمان ،حجم تبادلات تجاری و اقتصادی و در راس آن صادرات کشور متحول شده و باعث رشد و جهش تولید و ارز آوری قابل توجه برای کشور خواهد شد.

✅ فرصتهای اقتصادی ایران در پیوستن به سازمان همکاری شانگهای و استفاده از معافیت ها و امتیازات صادرات و واردات و ارتقاء بازار صادراتی نفتی و غیر نفتی با استفاده از ظرفیت بالقوه اقتصادی چین و هند و دستیابی به تکنولوژی های پیشرفته و توسعه سریع زیرساخت ها و افزایش سرمایه گذاری خارجی در حوزه های مختلف و تقویت حوزه انرژی در بخش زیرساخت و استفاده بهینه از ظرفیت ترانزیتی ایران در پیوند آسیای جنوب شرقی به کشورهای حوزه cis تنها بخشی از برکات این پیمان محسوب میشود.

امید است دیپلماسی کشور با تطبیق همه جانبه و اصولی ۳۲ ماده منشور این سازمان و مطابقت هر چه سریعتر داخلی در عرصه های گوناگون موجبات این تحول را ایجاد نماید و با راهکاری دقیق و علمی و هوشیارانه و مُکمل سیاست های اقتصاد مقاومتی در مسیر توسعه همه جانبه کشور گام موثری را بردارد.

نویسنده: دکتر سهراب بختیار

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....