تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 17:19
کد خبر : 13654

نژاد پُرخور مرغ، جایگزین مرغهای تحریم شده

نژاد پُرخور مرغ، جایگزین مرغهای تحریم شده

اقتصاددان: بر خلاف آنچه ادعا می شود که تحریم ها شامل مواد غذایی نمی شود، تحریم ها باعث شده تا از ورود ۴ نژاد مرغ لاین جلوگیری شود. از این رو مرغداری ها مجبورند تا از این پس بیشتر از مرغ اجداد موسوم به آرین استفاده کنند. برومند چهارآیین، کارشناس طیور و رئیس هیات مدیره

اقتصاددان: بر خلاف آنچه ادعا می شود که تحریم ها شامل مواد غذایی نمی شود، تحریم ها باعث شده تا از ورود ۴ نژاد مرغ لاین جلوگیری شود. از این رو مرغداری ها مجبورند تا از این پس بیشتر از مرغ اجداد موسوم به آرین استفاده کنند. برومند چهارآیین، کارشناس طیور و رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی توسعه طیور در خصوص مرغ آرین گفت: این نژاد وارداتی است و متعلق به قبل از انقلاب است، منتها در این مدتی که در کشور بوده کارهای اصلاح نژادی هم روی آن انجام شده است و در حال حاضر نیز برخی از مرغداران از این نژاد استفاده می کنند.

چهارآیین افزود: این نژاد قابل رقابت با چهار نژاد دیگری که در کشور وجود دارد نیست چون دیگر نژادها عملکردشان از هر نظر بهتر از آرین است.

وی با بیان اینکه تا سنین پایین یعنی تا ۳۵ روزه گی تفاوت معنا داری بین نژاد آرین با سایر سویه ها نیست، افزود: اما وقتی سن بالای ۳۵ روزه گی می رود ضریب تبدیل به شدت افزایش پیدا می کند در حالی که در دیگر نژادها ضریب تبدیل پایین است.

این فعال صنعت طیور خاطرنشان کرد: اگر قرار بر این باشد که از نژاد آرین استفاده کنیم باید برنامه ریزی به نحوی باشد که در پایان ۵ هفتگی آن را به بازار بدهیم و به عبارتی تبدیل به مرغ صادراتی شود.

چند قدم عقب تر از دنیا قرار گرفته ایم
چهارآیین اظهار داشت: ما بالاخره در یک جایی قرار گرفتیم که چهار نژاد موجود در کشور را دیگر به ما نمی دهند بنابراین بایستی به توان داخلی متکی شویم و آن را ارتقا بدهیم.

وی تصریح کرد: همانطور که می دانید تنها ۶ تا ۷ کشور هستند که مرغ لاین را دارند و ما نیز خوشبختانه جزو این کشورها هستیم. به طوری که در حال حاضر در شهر بابل کنار مزرعه پرورش آن وجود دارد و در چند جای دیگر کشور در حال پیگیری است که بتوان در دیگر مناطق کشور از جمله مناطقی که ارتفاعش به دریا نزدیک است این نژاد را پرورش دهند.

چهارآیین در خصوص شرایط لازم برای پرورش مرغ آرین نیز گفت: مرغ لاین مانند دیگر مرغهای اصلاح شده است که بایستی مادر آن در شرایط مختلف پرورش داده شوند و مطابق با آنچه روال علمی است رشد کند. البته ما در این زمینه چند قدمی از دنیا عقب تر هستیم اما باید این فاصله را کم کنیم و از ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

آرین قابل رقابت با دیگر نژادها نیست
این کارشناس بخش طیور کشور در پاسخ به این سوال که در مسیر پرورش مرغ لاین با چه چالشهایی رو به رو هستیم، گفت: تنها مشکل ما این است که این نژاد قابل رقابت با دیگر نژادها نیست وگرنه می توانیم به تدریج آن را جایگزین کنیم.

چهارآیین، کارشناس صنعت طیور: اگر قرار بر این باشد که از نژاد آرین استفاده کنیم باید برنامه ریزی به نحوی باشد که در پایان ۵ هفتگی آن را به بازار بدهیم و به عبارتی تبدیل به مرغ صادراتی شود

وی خاطرنشان کرد: البته حتی زمانی که مشکلی در واردات این نژادها هم نداشتیم تعداد اندکی از مرغداران ما از این نژاد استفاده می کردند و بخشی از نیاز کشور را تامین می کردند.

چهارآیین گفت: تا سال ۱۴۰۰ تقریبا ۵۰ درصد تامین نیاز داخل به وسیله نژاد آرین انجام شود چون راهی غیر از این نداریم.

وی افزود: برای محقق شدن این برنامه نیز قرار بر این شده است که دولت نهاده هایی مثل کنجاله سویا و ذرت را به قیمت مصوب و اعتباری در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهند، انشالله در عمل هم همینطور باشد.

آرین مانند ماشین پیکانی است که سالها پیش وارد کشور شده اما توسعه نیافته
داوود رنگی، عضو هیات مدیره تعاونی صنایع مرغ مادر نیز در این خصوص اظهار داشت: اجدادی که به نام آرین در کشور داریم حدود ۴۰ سال پیش از هلند به ایران آمده است و بقایای آن الان در بابلکنار مازندران است.

رنگی، عضو هیات مدیره تعاونی صنایع مرغ مادر: اگر قرار باشد این اجداد در کشور عمومیت پیدا کند مصرف دان مملکت ۲۵ درصد افزایش می یابد

رنگی خاطر نشان کرد: از نظر ژنتیکی آرین مثل ماشین پیکانی است که سالهای پیش وارد ایران شده و هنوز در آن قالب مانده است و توسعه پیدا نکرده است.

این فعال صنعت طیور گفت: الان اجداد عمدتا از خارج وارد کشور می شود البته وقفه ای در آن پیش آمده بود که بخاطر تحریمها بود و ظاهرا آن هم رفع شده است و واردات دوباره از سر گرفته شده است.

رنگی در خصوص مضرات استفاده از مرغ آرین نیز گفت: اگر قرار باشد این اجداد در کشور عمومیت پیدا کند مصرف دان مملکت ۲۵ درصد افزایش می یابد. / پ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....