تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 شهریور 1400 - 22:03
کد خبر : 59403

نمره صفر پیروز مجتهدزاده

نمره صفر پیروز مجتهدزاده

انتقادات تند پیروز مجتهدزاده به امیرعبداللهیان: «نمره صفر» کارشناس مسائل ژئوپولیتیکی عدم تسلط به زبان انگلیسی، عدم قرائت سخنرانی به زبان‌ فارسی و ایستادن کنار رئیس امارات هنگام عکس از سوی وزیر خارجه ایران در اجلاس بغداد را از عوامل کسب نمره صفر دولت سیزدهم در دیپلماسی عنوان کرد. پیروز مجتهدزاده با اشاره به نشست

انتقادات تند پیروز مجتهدزاده به امیرعبداللهیان: «نمره صفر»

کارشناس مسائل ژئوپولیتیکی عدم تسلط به زبان انگلیسی، عدم قرائت سخنرانی به زبان‌ فارسی و ایستادن کنار رئیس امارات هنگام عکس از سوی وزیر خارجه ایران در اجلاس بغداد را از عوامل کسب نمره صفر دولت سیزدهم در دیپلماسی عنوان کرد.

پیروز مجتهدزاده با اشاره به نشست بغداد و حواشی پیرامون آن اظهار داشت: در درجه اول من حیرت دارم که چرا جناب رئیسی رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران خودش در اجلاس سران کشورها در بغداد شرکت نکرد؟ سوال اینجاست که آیا ایشان با شرکت نکردن در این اجلاس بین المللی قصد دارد به دنیا بگوید که ایشان و دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران علاقه ای به خروج از انزوای کشنده بین المللی ندارند؟

این کارشناس مسائل ژئوپولیتیکی در ادامه بیان داشت: در خصوص متن سخنرانی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به زبان عربی خوانده شد. باید این نکته را متذکر شد که طبق روال جلسات بین المللی که در این سطح (پادشاهان و روسای جمهور و حاکمان کشورها) برگزار می شود، نماینده هر کشور باید به زبان رسمی کشور خود سخنرانی کند و از طریق ترجمه هم زمان برای سایر حضار به زبان همان کشور برگردان شود.

وی افزود: از سوی دیگر زبان رسمی مذاکرات بین المللی حد اقل در ۵۰ – ۶۰ سال گذشته زبان انگلیسی است و وزیر امور خارجه برای مذاکرات بین المللی باید به این زبان مسلط باشد. حتی نماینده های کشور فرانسه که زبانشان قبل از پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم زبان بین المللی بود در مذاکرات بین المللی به زبان انگلیسی صحبت می کنند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از خبر فوری   ، این کارشناس مسائل ژئوپولیتیکی تصریح کرد: آیا وزیر امور خارجه ایران به عنوان نماینده یک کشور غیر عربی باید در اجلاسی بین المللی که همه به زبان ملی خود و یا به زبان انگلیسی صحبت می کنند باید به زبان عربی صحبت کند؟ آن هم با لهجه فارسی غلیظی که با عث تعجب نمایندگان کشورهای عربی شد؟ شما می دانید که من عربی هم بلد هستم و سخنرانی این آقای عبدالهان را هم شنیدم. از سوی دیگر همگان می دانند که مسله استفاده از زبان بین المللی در سخنرانی ها به اندازه تسلط بر زبان بین المللی در مذاکرات امری حیاتی است چون در مذاکرات طرف های در گیر مذاکره درگیر بحث های تنگاتگی می شوند در مبادله مفاهیم و اصطلاحات و منظورهای ادبی و فلسفی بحث که ازراه ترجمه این منظورها بر آورده نمی شود!!! من مانده ام که این وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مذاکرات مستقیم با همتاهای غربی و شرقی (فرانسوی ها و آلمان ها و ملزی و اندونزی) آیا می خواهد به زبان عربی مذاکره کند؟ آیا همین نکته کافی نیست که من نمره دولت آقای رئیسی در حوزه امور خارجی را “صفر” اعلام کنم.

مجتهدزاده در خصوص اهمیت رعایت سلسله مراتب در اجلاس بین المللی و عملکرد وزیر امور خارجه به عنوان نماینده ایران در اجلاس بغداد بیان داشت: در اجلاس بین المللی که در سطح پادشاهان و روسای جمهور و حاکمان کشورها برگزار می شود، اینگونه شخصیت ها (سران کشورها) به هنگام عکسبرداری رسمی در ردیف اول صف می ایستند و ردیف دوم محل ایستادن وزرای امور خارجه است که البته محل ایستادن هر یک در اجلاس از قبل مشخص و علامت گذاری شده است.

وی با اشاره به تصمیم حسین امیرعبدالهیان مبنی بر ایستادن در صف اول و تقریبا چسبیده به رئیس (پادشاه) کشور امارات متحده عربی بیان داشت: این اقدام وزیر امور خارجه ایران حیرت انگیز بود و می توانست عواقب حیثیتی ناگواری برای کشور ما در پی داشته باشد. اگر دستش را می گرفتند و از آن محل بیرون می‌کردند، بر جمهوری اسلامی ایران چه می گذشت؟؟؟ او را محترمانه از آنجا به جای اصلیش هدایت کردند!!!!!

کنار آمدن بایدن و بنت اصلا خبر خوبی برای ایران نیست

این کارشناس مسائل ژئوپولیتیکی عدم تسلط به زبان انگلیسی، عدم قرائت سخنرانی به زبان فارسی و ایستان در کنار رئیس کشور امارات متحده عربی از سوی وزیر امورخارجه ایران را از عوامل کسب نمره صفر دولت سیزدهم در حوزه روابط خارجی تا این لحظه عنوان کرد.

مجتهدزاده در بخش دیگری از این گفتگو، با اشاره به حضور مجدد طالبان در افغانستان و موضع دولت سیزدهم به این مساله اظهار داشت: دولت آقای رئیسی هیچگونه موضع عملی و رسمی در قبال افغانستان اعلام نکرده است و بدون کمترین گفتگویی تصمیم حیرت انگیز رئیس جمهور قبلی و وزیر خارجه اش در پی گیری بی چون چرای روسای جمهور ایالات متحده در خصوص مستقر کردن مجدد طالبان در افغانستان را با تمام وجود ادامه می دهد.

وی افزود: علیرغم اینکه در مقالات متعدد در مورد ظهور مجدد طالبان سر و صدای های اعتراض بین المللی فراوانی را علیه امریکا دامن زد و خود من هم نقدهایی را منتشر کردم اما رسانه های داخلی از جانب دولت اصرار داشتند که طالبان عوض شده است.

این کارشناس مسائل ژئوپولیتیکی در ادامه به مذاکرات فی مابین رئیس جمهور امریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: جو بایدن بعد از مقاومت های چشم گیر و لج بازی هایی که مقابل ناتان یاهو داشت با روی کار آمدن نفتالی بنت در مواضع خود تعدیل کرده و با هم کنار آمده اند.

 

مجتهدزاده خاطرنشان کرد: کنار آمدن بایدن و بنت هیچ ربطی به سیاست های اعلام شده جمهوری اسلامی در روابط بین المللی ندارد ولی اصلا خبر خوبی برای ایران نیست… در حقیقت این اتفاق را می توان بیانگر همراه شدن جو بایدن با سیاست های دولت بنت در اسرائیل دانست.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....