تاریخ انتشار : شنبه 5 فروردین 1402 - 20:19
کد خبر : 119757

نمایش مسخره آمریکا درباره تیک تاک؛ تلاشی جدید برای سرقت یک شرکت موفق چینی

نمایش مسخره آمریکا درباره تیک تاک؛ تلاشی جدید برای سرقت یک شرکت موفق چینی

در مقابل، همزمان «شو جی چیو» مدیرعامل شبکه اجتماعی «تیک تاک» در آمریکا در حال شهادت دادن مقابل کمیته «انرژی و بازرگانی» مجلس نمایندگان در یک جلسه استماع به سبک بازجویی بود تا درستی و صداقت شرکتش را ثابت کند. رفتار بشدت متفاوت با مدیران عامل دو شرکت بزرگ اینترنتی چند ملیتی به دنیا دیدگاه‌های

در مقابل، همزمان «شو جی چیو» مدیرعامل شبکه اجتماعی «تیک تاک» در آمریکا در حال شهادت دادن مقابل کمیته «انرژی و بازرگانی» مجلس نمایندگان در یک جلسه استماع به سبک بازجویی بود تا درستی و صداقت شرکتش را ثابت کند.

رفتار بشدت متفاوت با مدیران عامل دو شرکت بزرگ اینترنتی چند ملیتی به دنیا دیدگاه‌های متفاوت دو اقتصاد برتر جهان در قبال شرکت‌های یکدیگر را نشان داد.

در حالیکه ایالات متحده مداما به هر کاری دست می‌زند تا شرکت‌های چینی را هدف سیاهنمایی قرار داده و سرکوب کند آن هم به بهانه تهدید برای امنیت ملی، چین در مقابل آغوش خود برای شرکت‌های آمریکایی را می‌گشاید.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس خبری روز جمعه گفت: تلاش واشنگتن برای ممنوعیت تیک تاک یک «پرونده سازی بیگانه ستیزانه» است که به دولت دونالد ترامپ باز می‌گردد. دولت ایالات متحده هیچ مدرک یا دلیلی ارائه نکرده که ثابت کند تیک تاکی امنیت ملی این کشور را تهدید کرده با این همه مکررا به سرکوب و حمله به این شرکت با فرض گناهکار بودن آن، پرداخته است. این رویکرد با توجه به سابقه قبلی آمریکا در استفاده از فناوری برای جاسوسی، تجاوز به حریم شخصی و سرقت داده‌ها یک ریاکاری محض به حساب می‌آید.

جلسه استماع پنج ساعته در کنگره ایالات متحده هیچ چیز جز یک نمایش مسخره نبود چرا که نه فقط نتوانست «گناهکار بودن» تیک تاک را ثابت کند بلکه به عقیده بسیاری از ناظران، رویکرد غیرحرفه‌ای و آماتورگونه قانونگذاران آمریکایی را نمایان ساخت.

به عنوان مثال نمایندگان آمریکایی در جلسه استماع فوق با سوالاتی بسیار پیش پا افتاده مثل «آیا تیک تاک به وای فای متصل می‌شود؟» و یا پاسخ «بله یا خیر» خواستن از مدیر عامل تیک تاک، عقب بودن از زمانه و مسخره بودن این نشست را اثبات کردند.

البته ریشه این پرونده سازی برای تیک تاک اساسا از موفقیت بزرگ این شرکت در آمریکا سرچشمه می‌گیرد، جایی که بیش از ۱۵۰ میلیون کاربرد فعال دارد و به حدود پنج میلیون کسب و کار آمریکایی سکویی برای یافتن مشتریان و رشد بیشتر ارائه کرده و همین باعث برانگیخته شدن حسادت دیگر شرکت‌های اینترنتی ایالات متحده مثل «فیس بوک» شده است.

الگوریتم تیک تاک به گونه‌ای است که رقابت پذیری در دل آن قرار دارد اما از سوی دیگر همین عملکرد این شرکت هم باعث شده تا در مرکز سیبل دولت ایالات متحده قرار بگیرد.

اینکه دولت‌های ترامپ و جو بایدن و کنگره چه اندازه تلاش کرده‌اند تا تیک تاک را به دام بیاندازند مهم نیست، مهم این است که آنها نمی‌خواهند شاهد فروپاشی این شرکت باشند. در عوض آنها خواستار تحت کنترل در آوردن تیک تاک هستند.

این چیزی است که دونالد ترامپ سوم آگوست ۲۰۲۰ به وضوح آن را آشکار کرد و گفت با خرید تیک تاک از سوی مایکروسافت یا هر شرکت دیگر آمریکایی مخالف نیست.

جلسه به اصطلاح استماع کنگره در روز جمعه فقط تازه‌ترین اقدام آمریکا برای سرقت شرکت تیک تاک محسوب می‌شود. ایالات متحده با استفاده ابزاری از امنیت ملی آشکارا به جهان می‌گوید آماده است تا مقررات، قوانین و ارزش‌هایی را که از دیگر می‌خواهد به آنها احترام بگذارند و از آنها پیروی کنند را تا زمانیکه به نفع اهداف خودش است، تغییر دهد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....