تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 اردیبهشت 1400 - 15:41
کد خبر : 45824

نقش گاز در معادلات اقتصاد ملی

نقش گاز در معادلات اقتصاد ملی

اسماعیل مرشدکیا ایران به لحاظ داشتن منابع گازی رتبه دوم دنیا را بعد از روسیه دارا می باشد، اما این مزیت و رتبه ممتاز تا به امروز مسیر مدونی جهت بهره اقتصادی کلان را طی نکرده و علی رغم امضای تفاهم نامه های بسیاری با کشورهای همسایه و سایر دول اروپایی و آسیایی براساس اسناد

اسماعیل مرشدکیا

ایران به لحاظ داشتن منابع گازی رتبه دوم دنیا را بعد از روسیه دارا می باشد، اما این مزیت و رتبه ممتاز تا به امروز مسیر مدونی جهت بهره اقتصادی کلان را طی نکرده و علی رغم امضای تفاهم نامه های بسیاری با کشورهای همسایه و سایر دول اروپایی و آسیایی براساس اسناد منتشره وزارت نفت ایران، تنها دو کشور عراق و ترکیه پای ثابت خرید گاز از ایران بوده اند.

چرایی عدم اقبال ایران در روند و اجرای قراردادهای فی مابین پرسشی ست که تا به امروز وزارت نفت پاسخ روشنی به آن نداده، هر چند می توان بخش بزرگی از آن را به تحریم ها گره زد که طرف مقابل تحت فشار آمریکا از همکاری با ایران سرباز زده است.

از این موضوع گذر می کنیم و به بحث اصلی یعنی گاز اقتصاد محور می پردازیم.

میعانات گازی:
هنگام برداشت گاز از میادین و مخازن بخش بزرگی از حجم گاز استحصالی را میعانات گازی تشکیل می دهند که بصورت کاملا طبیعی در گاز استخراج شده یافت می شوند.

پنتان:
بیشترین سهم را در میعانات گازی به خود اختصاص داده، این محصول دارای گوگرد کم و بدون عناصر فلزی می باشد، به همین خاطر نیازمند شرایط تعریف شده و سختی برای تبدیل به مایعات نیست.

حال اگر این موارد را در مقایسه با یک پالایشگاه نفت خام در نظر بگیریم، از نظر سرمایه گذاری و عملیات پالایش، کم هزینه تر و اقتصادی تر می باشد و در قیاس با پالایشگاه نفت، هزینه سرمایه گذاری آن در پالایشگاه میعانات گازی تقریبا ۵۰% کمتر است.

و خبر خوش اینکه برای نخستین بار در ایران و به همت مهندسان صنعت گاز کشورمان محصول کمیاب پنتان در پالایشگاه NJL سیری به تولید رسید و ایران اولین کشور خاورمیانه ست که به تکنولوژی تولید آن دست پیدا کرده است.

ارزش اقتصادی هر بشکه پنتان در صورت تبدیل به مایع ۵ برابر یک بشکه نفت خام است و این یعنی چشم انداز روشن ایران در راستای اقتصاد بدون نفت.

چرا که تولید این محصول گرانقیمت محدود به چند کشور دنیا نظیر آمریکاست و صادرکننده بزرگی نظیر قطر تمام تلاش خود را برای ارزان فروشی گاز انجام می دهد و عملا در این راستا علی رغم روابط خوبی که با کشورهای غربی و آمریکا دارد به چنین پیشرفت هایی دست پیدا نکرده است.

حال که ایران به جمع معدود کشورهای تولید کننده پنتان پیوسته، مقتضی ست این محصول در سایر پالایشگاه های کشور امکان جداسازی را پیدا کند و ایران با توجه به ذخائر بزرگ گازی می تواند ابرتولید کننده این محصول استراتژیک شود.

به امید سربلندی کشورم ایران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....