تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مرداد 1401 - 17:10
کد خبر : 97233

نقش دولت‌ها در کاهش اثر نفوذ

نقش دولت‌ها در کاهش اثر نفوذ

دکتر سبزعلی پور معتقد است عملکرد دولت‌ها نقش مهمی در خنثی سازی نفوذ دارد و حاجی پور می‌گوید شبکه نفوذ بازوی داخلی در ایران دارد که نسخه تغییرات نظام را تجویز می‌کنند.  نفوذ اقتصادی در کنار سایر ابعاد نفوذ از جمله فرهنگی و امنیتی دارای اهمیت است. هدف از نفوذ در این عرصه در کوتاه

دکتر سبزعلی پور معتقد است عملکرد دولت‌ها نقش مهمی در خنثی سازی نفوذ دارد و حاجی پور می‌گوید شبکه نفوذ بازوی داخلی در ایران دارد که نسخه تغییرات نظام را تجویز می‌کنند.

 نفوذ اقتصادی در کنار سایر ابعاد نفوذ از جمله فرهنگی و امنیتی دارای اهمیت است. هدف از نفوذ در این عرصه در کوتاه مدت، اختلال در فرآیند اقتصادی کشور و در بلندمدت ایجاد وابستگی در بخش‌های گوناگون است. نفوذ اقتصادی فرآیندی تکنیکی و کاملا غرب محور است که با خود تخریب پنداری، هر نوع بومی سازی را به تمسخر می‌گیرد و تلاش می‌کند تمام پیچ و مهره‌های اقتصادی و مالی کشور را به غرب پیوند بزند.

این نفوذ با اندیشه‌ای بر پایه لیبرالیسم و اقتصاد مرکانتیلیسم آغاز مشود و تا نفوذ در حوزه سیاستگذاری و عملیاتی عرضه اقتصادی کشور هم رخنه می‌کند. بدتر آن که دولتی بودن اقتصاد در ایران این نفوذ را به نفوذ سیاسی پیوند می‌زند و در نهایت رخداد هر یک به دیگری تسری پیدا می‌کند. از همین روی اگر جمهوری اسلامی ایران در پی عدم وابستگی و استقلال همه جانبه ملی است باید بتواند برای مقابله با نفوذ اقتصادی که بخش‌های زیادی از نارکارایی‌های امروز به آن وابسته است، نسخه درمان بپیچد. به همین دلیل این قسمت از برنامه « شبکه سایه‌ها » چگونگی و چرایی نفوذ اقتصادی و پیامدهای آن در ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این برنامه دکتر محمدرضا سبزعلی پور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و فریدون حاجی پور، عضو شورای سردبیری روزنامه جام جم به بحث و گفتگو پرداختند.

در شرایط امروز جامعه ما که تحریم‌های اقتصادی افزایش داشته است، اگر بر رسانه‌های معاند تمرکز داشته باشیم ردپای نفوذ را خواهیم دید. از نظر شما نفوذ اقتصادی چیست؟

سبزعلی پور – در حال حاضر جنگ نظامی به آن معنای گذشته کاربرد ندارد و شکل مبارزه کشورهای مختلف با یکدیگر فرق کرده است. می‌توان گفت در دنیای امروز نفوذ و جنگ اقتصادی یکی از بالاترین اثرها را بر کشورها دارد. یکی از این حربه‌های اقتصادی که جامعه ما هم با آن روبروست، تحریم است که با هدف افزایش نارضایتی افراد جامعه به آن کشور تحمیل می‌شود . در همین راستا ابرقدرت‌ها توطئه ‌هایی را برنامه ریزی می‌کنند و از این طریق اقتصادی به کشور مورد هدف وارد می‌کنند تا به اهداف و مقاصد شوم خود دست پیدا کنند.

 تحریم‌ها از مهمترین اشکال نفوذ اقتصادی اند

آقای حاجی پور، یکی از ویژگی‌های سردبیری رصد اخبار و توجه به عملیات رسانه‌ای طرف مقابل است. از نگاه شما به عنوان یک روزنامه نگار و سردبیر، نفوذ اقتصادی به چه معناست و تاکنون چه عوارضی در پی داشته است؟

پیش از آن که به مسئله نفوذ وارد شویم باید توجه ویژه‌ای به فضای موجود کشور داشته باشیم. ما اکنون در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار داریم. از آنجا که انقلاب اسلامی ایران در فضای دو قطبی جهان شکل گرفت، با مخالفت‌هایی از سوی قدرت‌های جهانی روبرو شد. بنابراین دشمن در گام نخست تلاش کرد از راه حمله نظامی با ایران برخورد کند تا انقلاب و نظام را از مسیر خود خارج کنند. وقتی که از این مسیر به موفقیت نرسید، چهره تهدیدات را تغییر داد و وارد فضای فرهنگی و اجتماعی شد و ایران را با ناتوی فرهنگی و پس از آن با شبیخون فرهنگی مواجه کرد. هر چه به جلو رفتیم و جمهوری اسلامی ایران توانمندتر شد، فشارها و تهدیدات هوشمندانه تر شد یعنی تلاش کردند تا از طریق تحریم اقتصادی بر ملت ایران بتازند و موضوع نفوذ اقتصادی را به صورت جدی تر دنبال کنند.

 نفوذ اقتصادی برای تضعیف انقلاب تشدید شد

نفوذ اقتصادی پیش از انقلاب هم وجود داشت چرا که در داخل ایران مجموعه منافع شرکت‌های خارجی تامین می‌شد. پس از انقلاب نفوذ برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد. از این رو می‌توان گفت نفوذ اقتصادی مجموعه‌ای از عملکردهای پیدا و پنهانی است که به منظور تاثیرگذاری بر تصمیم سازان و تصمیم گیران نظام صورت می‌گیرد تا آنها را بر اساس منافع و مقاصد خود هدایت کند. یکی از مهمترین ویژگی‌های نفوذ این است که پنهان بودن آن است و همین موضوع برخورد با این پدیده را سخت تر می‌کند. شاخص دیگر نفوذ، قدرت محور بودن آن است یعنی حتما باید در مجموعه‌ای از قدرت باشد تا بتواند تصمیمات مهم را کانالیزه کند. موضوعی که باید مدنظر قرار بگیرد این است که ممکن است نفوذ توسط نیروی خودی شکل بگیرد.

 هدف تحریم‌ها شوراندن مردم برعلیه نظام است

آقای سبزعلی پور، از نظر شما اندیشه لیبرال و اجرای آن در کشور، چه لطماتی بر اقتصاد ما وارد کرده است؟

باید بپذیریم با وجود حرکت‌های مثبتی که کشور از نظر اقتصادی و حرکت به سوی استقلال و عدم وابستگی داشته است، پس از گذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی لطمات زیادی از این نوع اندیشه بر اقتصاد وارد شده است. همین خسارات موجب شده است بخش زیادی از انرژی دولت برای رفع موانع اقتصادی صرف شود تا بتواند از یک سو رفاه را تامین کند و از سوی دیگر چرخ اقتصادی کشور را به گردش درآورد.

این تحریم‌ها و توطئه‌های از نخستین روزهای انقلاب بر کشور ما تحمیل شده است و به عنوان یک مانع با هدف جلوگیری از حرکت‌های اقتصادی و ایجاد مزاحمت و دشواری برای مردم شکل گرفته است که با نارضایتی مردم بتوانند از طریق مردم به نظام ضربه وارد کنند.

 اقتصاد مقاومتی راهکار خنثی سازی نفوذ

ما باید در این شرایط با برنامه‌هایی این توطئه‌ها را خنثی کنیم و به آنها اجازه دهیم از طریق ضربات اقتصادی ما را تحت فشار قرار دهند. یکی از بهترین راه‌ها برای مبارزه با این جریان، به کار گرفتن اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری است. این الگو عنوان می‌کند برای آن که در برابر تحریم‌ها مقاوم باشیم و از نفوذ جلوگیری کنیم باید اقتصادمان را تقویت کنیم . در واقع ما در این مسیر که رهبر انقلاب ترسیم کرده است می‌توانیم توطئه‌ها و نفوذهای اقتصادی را خنثی کنیم. البته اقتصاد مقاومتی در طی سالیان گذشته سیاسی زده شد و هنوز در پله‌های اول باقی مانده است.

 اهداف نفوذ اقتصادی در جامعه

آقای حاجی پور، ویژگی‌های بارز نفوذ اقتصادی چیست و آیا ارتباطی میان نفوذ اقتصادی و دیگر انواع نفوذ وجود دارد؟

نفوذ اقتصادی یک نفوذ راهبردی است و دنبال تامین اهداف گوناگونی است که به برخی از آنها اشاره می‌کنم. نخستین هدف آن نفوذ در میان نیروهای تصمیم گیر و تصمیم ساز اقتصادی است تا بتوانند نظرات و اهداف خود را دیکته کنند تا خروجی دلخواه را دریافت کنند. دومین مورد، تضعیف پایه‌های اقتصادی کشور و اختلال در آن‌ها، سوم، تمرکز بر عدم استقلال و ایجاد وابستگی، چهارم، ایجاد انحراف در مدیریت اقتصادی و ارائه یک نوع سبک زندگی که در نفوذ فرهنگی تاثیرگذار است، پنجم، تحریم اقتصادی که تاثیر آن بر معیشت و زیست مردم به روشنی دیده می‌شود و آخرین و ششمین هدف نفوذ تربیت جاسوسی اقتصادی است. بخشی از نفوذ برای تاثیر بر خط مشی‌های کلان و سیاست گذاری یک کشور اعمال می‌شوند تا انحراف ایجاد کند. هدف دیگر نفوذ، اخلال در مدیریت و حکمرانی کشور است که هدف نهایی آن ایجاد نارضایتی در بین مردم است. در پی آن زنجیره‌ای از خشونت‌ها و اعتراضات ایجاد می‌شود که نظام تصمیم گیری را با مشکل روبرو می‌کند.

 نفوذ اقتصادی به زمینه‌های فرهنگی و سیاسی نیاز دارد

توجه به نفوذ اقتصادی به این معنا نیست که نفوذ فرهنگی، سیاسی و امنیتی را کنار بگذاریم. قطعا تمام این مسائل با یکدیگر ارتباط دارند. درواقع نفوذ اقتصادی بدون نفوذ سیاسی و بدون زمینه‌های فرهنگی و اندیشه‌ای شدنی نیست. بخشی از نفوذ اقتصادی، اندیشه لیبرال در ایران است؛ تفکری که کمترین همخوانی را با فرهنگ ایرانی اسلامی دارد و موجب ضربات سختی به کشور شد. به همین دلیل بود که مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و درون گرا تاکید داشتند چرا که برای رسیدن به اقتصاد بالنده باید سیستم و ملاحظات متناسب با شرایط و وضعیت ایران پیاده شود. از سوی دیگر این اندیشه‌های غربی که در کشور دنبال می‌شوند با خود یک سبک زندگی و فرهنگ خاص را به همراه می‌آورند. هر چه این نفوذ بیشتر باشد مصرف گرایی و سبک زندگی مبتنی بر آن گسترش بیشتری پیدا می‌کند.

 تاثیر نفوذ اقتصادی بر مسائل امنیتی

باید توجه داشته باشیم که اقتصاد برای هر کشوری توان تولید می‌کند و میزان رضایت مندی شهروندان از تصمیمات و سیاست گذاری‌ها را افزایش می‌دهد. حال اگر دشمن این اقتصاد را دچار اخلال یا دست انداز کند و موجب کشیده شدن اعتراضات به خیابان‌ها شود، قطعا پیامدهای امنیتی در پی خواهد داشت. در نتیجه کارویژه‌های یک نظام و حکمرانی که می‌تواند برای پیشرفت در حوزه‌های اصلی کشور سرمایه گذاری شود، در بخش‌های حاشیه‌ای صرف شود.

 نقش دولت در کاهش اثرات نفوذ

آقای سبزعلی پور، شما چه سطحی از نفوذ را در کشور می‌بینید و وضعیت نفوذ در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت فعلی کشور بیانگر نفوذ است که البته من مایلم که آن را توطئه بنامم. مشکلاتی که در مملکت رخ داده است و بیشترین تاثیر را بر مردم دارد، اقتصادی است. هنگامی که این چالش‌ها را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که چگونه در خارج از کشور برای ایجاد بحران سیاسی فرماندهی می‌شود. در داخل کشور هم سودجویانی هستند که خارجی‌ها را در این موضوع همراهی و یاری می‌کنند که البته سهوا و تعمدا در فرآیند جاسوسی همکاری می‌کنند. اگر امروز به فروشگاه‌ها سر بزنیم می‌بینیم که مردم در واکنش به مشکلات اقتصادی یا کمبود مواد غذایی، نظرات سیاسی می‌دهند یا این که در نانوایی‌ها دستگاه کارتخوان قرار دهند که میزان فروش نان یک نانوایی را بسنجند، این گونه تعبیر می‌کنند که نان کوپنی می‌شود، درواقع این تشویش اذهان عمومی و نگرانی مردم همان نفوذ دشمن است که به نتیجه رسیده است. البته دولت هم باید در اجرا به دقت رفتار کند تا بر این ماجرا دامن نزند و برای مردم در زمان مناسب درباره اقدامات توضیح دهد تا از نگرانی آنها بکاهد.

 بازوی داخلی نفوذ به دنبال تغییرات بنیادین در نظام

موضوعی که آقای سبزعلی پور مطرح کردند به نوعی اجتماعی سازی نفوذ اقتصادی است یعنی توطئه اقتصادی تا جایی پیش می‌رود که بر روان مردم تاثیر می‌گذارد. در تکنیک « پراکنده منسجم » که رسانه‌های معاند از آن بهره می‌برند، موضوعات بی ربط عنوان می‌شود و سپس در آینده از آن بهره برداری می‌کنند. آقای حاجی پور نفوذ در عرصه‌های تصمیم ساز و سیاسی را چگونه می‌بینید؟

سیاه نمایی شرایط فعلی کشور، کدر کردن افق و تولید هراس نسبت به آینده در دستو کار شبکه نفوذ قرار گرفته است، از این رو مقام معظم رهبری جهاد تبیین را مطرح کرده‌اند تا مسئولان و رسانه‌ها دستاوردهای نظام در حوزه‌های مختلف را بیان کنند. دشمنان با ناکارآمد جلوه دادن نظام، هراس از آینده و ناامنی اجتماعی ایجاد می‌کنند. تمامی این مسائل سبب می‌شود جریان داخلی که بازوی نفوذ مدیریت شده در خارج است، تغییرات مبنایی در نظام مانند سیاست‌های کلی نظام و امور خارجه را تجویز می‌کنند. آنها همچنین بی تفاوت به این که طرف غرب از برجام خارج شده است، توصیه می‌کنند که این توافق احیا شود و این موضوع که پیشرفت ما در گرو ارتباط با غرب است اجتماعی سازی می‌کنند.

گفتنی است، رادیو گفت‌وگو می‌کوشد در قاب مجموعه برنامه «شبکه سایه‌ها » خط نفوذ در کشور را مورد بررسی و تبیین قرار بدهد. در این برنامه مبانی نفوذ، جریان شناسی، ابعاد، آثار و راه‌های مقابله با آن تشریح می‌شود. از مجرای این کوشش، دست کم مخاطبان این رسانه، نسبت به شاخص‌های مختلف شناخت عرصه‌ها، مجاری و ابعاد نفوذ آشناتر خواهند شد و نوعی آگاهی بخشی اجتماعی در مقابله با جریان نفوذ در جامعه شکل خواهد گرفت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....